Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-07-14, 01:35   #28
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Photobucket som är den site jag använt för att ladda upp bilder på har beslutat att alla gratisanvändare inte får visa sina bilder på andra sidor än Photobucket själv, vilket gör att alla mina bilder på det här forumet inte går att visa längre. Men man kan få tillbaka det, om man betalar motsvarande 3500 kr om året... Siten har blivit sämre och sämre med åren, men detta var definitivt spiken i kistan för deras framtid om ni frågar mig.

Tyvärr så stödjer inte detta forumet att man redigerar posts äldre än ett par minuter, annars hade jag kunnat flytta över alla bilder till en annan sida och redigera länkarna här på forumet.

Nåväl, ny bildhostingsida införskaffad, över till lite trevligare nyheter!

--------------

Bygget på WNJ går vidare mot nästa etapps slutmål. Banan ligger färdig upp till Kråkvattnet med två ofärdiga stumpar, en mot Brakåsen och en mot Norrum. Det som återstår innan version 3 släpps är lite skyltar (Behöver få ordning på STL Järnvägstavlor, jag och Lan kommunicerar med N3V om det, felet verkar dock ligga på våran sida) och lite småpyssel med byggnader och miljöer.

Välkänd vy av Kråkvattnet. Det pratas både på WNJs hemsida och i boken om WNJ att det finns en ångbåtsbrygga i Kråkvattnet. Någon bild jag sett någonstans med just denna vyn har sagt att bilden måste vara tagen från bryggan, men ingen bild där själva bryggan är med har jag sett till. Därav har jag tagit mig lite artistisk frihet och lagt till en ångbåtsbrygga som är snabbt åtkomlig från stationens plattform.

Rälsbussmöte i Kråkvattnet ca. 1956 (jfr. bild på WNJs hemsida om Kråkvattnet). Till höger i bild skymtar sågen och linjen söderut.

Och så en aktuell karta över min version av WNJ. Som synes har banan mer än fördubblats i längd. Linjen norr om Forsvik är löst baserat på verkligheten, där jag tolkat Undveket som stationen till orten Undenäs som finns i verkligheten. Även om många av namnen är fiktiva så kan man hitta en del om man bara letar. På en gammal karta från 1840 så har jag identifierat två ställen i Tiveden som heter Kråkvattnet. Den ena ligger nästan uppe vid Röfors, vilket är alldeles för långt norrut. Den andra ligger 21 km fågelvägen från Forsvik, vilket är mycket rimligare. Problemet är att, som jag tidigare nämnt, kilometertavla nummer 19 står i Kråkvattnets järnvägspark, vilket den omöjligtvis kan göra även om längdmätningen skulle utgå från Forsvik. På min bana har jag dessutom utgått från Kvarstad, så jag har 19 km mellan Kvarstad och Kråkvattnet, men detta är alltså kortare än vad det inte hade varit i verkligheten, då jag baserar mina avstånd på de angivna av WNJ. Det skulle visserligen inte förvåna mig om en så pass viktig järnväg som WNJ ansåg sig så viktiga att deras kilometrar var ett par hundra meter längre än vad som anses normalt idag.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:46.