Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-12-28, 20:13   #1
Kristian
Tidigare Krille400

Reg.datum: Oct 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kiefer
Ps: Motvikterna på bilden är till bärlinorna och inget annat.
Nja, det är väl så att bärkablarna spänns vid spännstationerna. Vikterna på bilden är fotograferade vid en vinkelstation där endast draglinan spänns eftersom den inte kan spännas vid spännstationerna utefter linjen. Från Köping så ligger spännstation 9 strax innan Hjälmaresund och är specialkonstruerad för att klara den större vikt som de långa spannen orsakar. Nästa spännstation, 10, ligger på en liten höjd strax efter Knotberget.

Senast redigerad av Kristian den 2006-12-28 klockan 20:15.
Kristian besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-12-28, 20:19   #2
Arre
Tidigare Arvid Nilsson

Reg.datum: Jan 2005
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Förresten, var den igång när du tog kortet?

Jag tycker det ser ut som om korgarna lutar som om det gungade (vilket de gör vid rörelse) åt samma håll som de skulle gjort om de rörde sig.

Förstod du?
Gammal 2006-12-28, 20:33   #3
Kristian
Tidigare Krille400

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av arvid_nilsson
Förresten, var den igång när du tog kortet?

Jag tycker det ser ut som om korgarna lutar som om det gungade (vilket de gör vid rörelse) åt samma håll som de skulle gjort om de rörde sig.

Förstod du?
Nej, den var inte igång. Däremot så blåste det kuling
Kiefer: Hur kan de vara spända i Forsby? Anläggningen där är byggd i marknivå om jag har sett riktigt Motvikter kräver en viss höjd för att hänga ned. Nu gjorde du mig nyfiken så jag måste kolla upp det där

Senast redigerad av Kristian den 2006-12-28 klockan 20:35.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-28, 20:52   #4
Kiefer
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Krille400
Nej, den var inte igång. Däremot så blåste det kuling
Kiefer: Hur kan de vara spända i Forsby? Anläggningen där är byggd i marknivå
Det är inget hinder att spänna draglinorna när anläggningen är byggd i marknivå.
Spänning av draglinan görs på höjden, därav "tornet" i mitten på byggnaden på din bild av Malmberga.
I Malmberga spänns även bärlinorna just för att anläggningen är byggd en bit upp i luften.
På din bild på Knotberget spänns bärlinorna söderut just för att höjdskillnaden finns, på andra sidan(norrut) däremot finns ingen höjdskillnad så där spänns inte bärlinorna.
Spänningen av bärlinorna över Hjälmaren är lite speciell p.g.a de långa spannen, därför finns det på Hjälmarens norra sida en speciell spännstation som har en mycket längre "slaglängd".

/Harry

Senast redigerad av Kiefer den 2006-12-28 klockan 20:56. Anledning: Felaktig formulering
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-28, 21:06   #5
Kristian
Tidigare Krille400

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kiefer
Det är inget hinder att spänna draglinorna när anläggningen är byggd i marknivå.
Spänning av draglinan görs på höjden, därav "tornet" i mitten på byggnaden på din bild av Malmberga.
I Malmberga spänns även bärlinorna just för att anläggningen är byggd en bit upp i luften.
På din bild på Knotberget spänns bärlinorna söderut just för att höjdskillnaden finns, på andra sidan(norrut) däremot finns ingen höjdskillnad så där spänns inte bärlinorna.
Spänningen av bärlinorna över Hjälmaren är lite speciell p.g.a de långa spannen, därför finns det på Hjälmarens norra sida en speciell spännstation som har en mycket längre "slaglängd".
Aha, nu börjar jag förstå Och linorna över Hjälmaresund spänns över den mycket kraftiga spännstation 9. Nu begriper jag bättre. Det som förbryllade mig var att jag inte såg något torn i Forsby.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-28, 21:52   #6
Kiefer
Medlem

Standard

Citat:
Aha, nu börjar jag förstå Och linorna över Hjälmaresund spänns över den mycket kraftiga spännstation 9. Nu begriper jag bättre. Det som förbryllade mig var att jag inte såg något torn i Forsby.
Det finns ett torn i Forsby, det ser högre ut än vid Malmberga just för att stationen i Forsby ligger i marknivå.

/Harry
Gammal 2006-12-28, 20:20   #7
Kiefer
Medlem

Standard

Citat:
Nja, det är väl så att bärkablarna spänns vid spännstationerna. Vikterna på bilden är fotograferade vid en vinkelstation där endast draglinan spänns eftersom den inte kan spännas vid spännstationerna utefter linjen.
Draglinorna spänns endast på fyra ställen och det är på samma ställen som drivningen sitter till de fyra "wireslingorna", det vill säga Forsby, Malmberga och köping, Malmberga har spänning och drivning åt båda hållen.

/Harry
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:05.