Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-26, 17:37   #1
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Tackar! Det är fascinerande vad som är möjligt med skript. Man kan egentligen bygga vadsomhelst med dessa vägskydd. Allt går att kombinera, man kan ha upp till 10 av varje komponent i en korsning. Vinklar blir i princip obegränsat eftersom det inte finns någon direkt koppling med rälsen.

Här en korsning med 6 bommar och lika många x-skyltar mot vägen, 2 v-signaler och 2 v-försignaler samt en trigger. Man kan ha upp till 10 triggers också, ett för varje spår, eller sidospår som går igenom vägskyddet exvis. Notera att den lilla vägbiten som går över rälsen är trackside och inte anpassad ännu för vinkeln. Tanken är att göra sådana i olika vinklar, eller helt enkelt lägga lösa sceneryobjekt. Den har i vilket fall inget med själva logiken att göra längre. I 2 stolpar finns det klockor och ljudet låter just därifrån. Bomdreven har dessutom motorljud!.

Öppen:
example1.jpg

Stängd:
example2.jpg

Här är en lantlig övergång utan några bomobjekt. Lampan släcks då tåg kommar.

example4.jpg
MatsS besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-07-26, 18:10   #2
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsS
Här är en lantlig övergång utan några bomobjekt. Lampan släcks då tåg kommer.
Denna typen gillar jag särskilt mycket. Jag har många obevakade korsningar med enskilda vägar på mina banor, så detta blir ett välkommet tillskott. Typen benämns f.ö. som E-korsning på Banverkiska.

Senast redigerad av Kristian den 2008-07-26 klockan 18:38.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-26, 18:13   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Riktigt snyggt!
TRE tummar upp! (man måste ju vara värst )
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-26, 18:42   #4
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Men lägg av nu, va! Jag drägglar sönder tangentbordet nu... Ge mig!!!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-26, 21:38   #5
EricB99
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 52
Standard

Mycket vackert arbete Mats Det är sådant här som väcker liv i TRS-sverge Mer av det här
EricB99 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-26, 22:59   #6
Henrik L
Tidigare Metal_henke
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 864
Standard

Riktigt snyggt Mats!
__________________
|Henrik L
Henrik L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-26, 23:19   #7
alex
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
Standard

Otroligt snyggt mats!
__________________
Mvh Alexander
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-27, 14:37   #8
Andreas
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sweden
Inlägg: 907
Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Skicka ett meddelande via Skype™ till Andreas
Standard

Mycket snygga Mats, de funkar mycket bra
Andreas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-27, 15:26   #9
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Härligt att se intresset för TRS börjar vakna. Modellerandet har förändrats för mig i och med skriptningen. Det är bättre att göra mer i separata modeller som man sedan sammanfogar i config eller i realtid med skript. Detta gäller även rullande material där olika varianter kan ställas in sedan man placerat loket i Surveyor, allt ifrån texturer till detaljer i meshen. Jag har bland annat en ny Hbis på gång. Där väljs slumpmässigt en av flera texturer då den sätts på spåret. Mer om detta senare.

Nåväl, tillbaka till vägskyddet. Där styrs vägtrafiken av något som jag kallat väggivare. Det är ett objekt som man kopplar vägsplines till. Det är egentligen en "kind mocrossing", dvs traditionell level crossing där det saknas koppling för spår och mesh. Denna styrs sedan via skript istället för den vanliga spelmotorn. Här tror jag det är problem med TRS2004. Jag vill minnas att denna styrningen kom med TRS2006. Jag har dock inte TRS2004 installerat men det går att kolla i katalogen scripts om filen Crossing.gs finns med. Det andra bör fungera men om vägtrafiken inte stoppas blir det rätt haltande. Jag har iofs banor helt utan vägtrafik och bara att få skräddarsydda vägskydd är ett lyft.

Senast redigerad av MatsS den 2008-07-27 klockan 15:35.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009