Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-07, 11:47   #18
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Först och främst tack för berömmet. Jag är väldigt nöjd att vi nu ser att det hela fungerar i stort även på andra maskiner än min. Detta är ju mitt första skriptprojekt i Trainz.

Nu till problemen. Öppningstriggern lade jag till på slutet och jag ser att den skapar en del bekymmer. Det är inte för inte som det finns två separata spårledningar (triggers) innan och efter övergången i verkligheten. I min version finns ju egentligen bara en även om den kan placeras var man vill med överlappningstekniken. Som det är nu med enbart huvudtriggers fungerar ju det dock som originalövergångarna. På småbanor som mer är likt mj-anläggningar funkar ju dessa alldeles utmärkt.

Men då vi kommit så här långt kan vi ju lika gärna göra det ännu mer realistiskt. Det är möjligt att skapa 2 stycken huvudtriggers, tri1 och tr2 exempelvis. En placeras på ena sidan och den andra på andra sidan. Då är det som i verkligheten men det blir lite mer stelbent.

En helt annan variant är dock under uppsegling. Svenolov och jag har så smått börjat planera för en hopkoppling av hans större skriptsystem med mitt. Han har en fiffigare metod som bygger på en annan teknik än triggers. Jag funderade på den först men läste att den hade en 1km begränsing den med men tydligen stämmer inte detta. Vi kan kalla metoden för spårsökning. Den bygger på att skriptet har koll på varje separat tåg som går in i spårledningen. Då kan man göra mycket mer finesser om man vill. Men framförallt slipper man att placera ut triggers. Dem får man automatiskt med varje placerad v-signal. Längre framåt finns ju även möjligheten att sjösätta Svenolovs svenska signaler som redan är integrerade med vägskydden. Dock lär allt detta kräva en del omskriptning och framförallt tid. Dessutom är ju TS2009 på väg och det är naturligt att få det att fungera även där.

I detta nya projektet skulle jag helst se att alla komponenterna frånsett v-signalen och försignalen skulle hålla bakåtkompatibilitet. Då går det att bygga med det vi har och sen lättare uppgradera då nya systemet är klart. Men det är enbart i startgroparna ännu så vi får se vad som är möjligt.

Jag har en v1.1 på gång med uppdaterade bommar. Bland annat kan man ha blinkande ljus på bommarna och detta ställs in för varje bom. Kom gärna med förslag på nya features.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009