Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-16, 19:08   #10
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Inga kommentarer?

Dag 3 - Torsdag

- Praktikant Västerås verkstad

Ojojoj, idag finns det mycket att berätta

Dagen startar klockan 06.30, jag äter frukost och sedan skjutsar mamma mig till Danderyds Sjukhus där jag tar tunnelbanan till T-Centralen och där möter jag min handledare samt min kusin. Vårt tåg rullar ut från Stockholm C klockan 08.07.

Vi kommer fram till Västerås där vi får skjuts ut till verkstaden som ligger kanske 10 min från stationen. Där blir jag överlämnad till "Glenn" som berättar mycket kort om verkstaden och han lämnar sedan över mig till "Patrik" som lämnar över mig till "Sten". I alla fall. I verkstaden står 4st lok inne.

1 X2000 motorvagn
2 Rc2 Green Cargo (grönmålade)
1 Rc6 SJ (Svart)

Rc-loken står inne för att renoveras och X2an vet jag inte riktigt vad den gjorde där. Patrik som blev min övervakare leder arbetet över det svarta loket (1352) och därmed fick jag hjälpa till lite på det loket. Jag fick dra i några muttrar i nån panel, och sen fanns det inte så mycket jag kunde göra eftersom jag inte får använda några maskiner eller så pga att jag är under 16. Så efter muttrarna så kan jag gå fritt runt i verkstaden. Jag passar på att studera ordentligt hur ett RC ser ut både invändigt & utvändigt samt under Ingen hade några synpunkter på att jag bara gled runt och tittade på vad alla gjorde.

På slutet av dagen så gick jag in i 1352's hytt och gasade, bromsade, kvitterade, ja allt möjligt. Strömmen var ju inte i så inget hände men det var kul att testa lite. Jag får sedan en rundvandring av Glenn som visar mig deras lilla testverkstad där de har el och testar om tågen fungerar. Där stod ett sprillans nytt A32 som jag fick titta in i lite. Det ska levereras till sthlm på tisdag morgon. Jag fick gå in i förarhytten och titta lite. Dock inte röra något eftersom strömmen var tillförd och alla knappar fungerade.

Hoppas någon orkar läsa allt, och kanske lämna en kommentar om texten eller bilderna På tis, ons, tors nästa vecka är det verkstaden som gäller igen, och har jag tur då så får jag följa med ut på testspåren utomhus och testa en X2a (inte den som stog i verkstaden). Det skulle vara roligt

Bilder

Det var dock fotoförbud i verkstan, men jag fick tillstånd att fota. Lägger dock inte upp bilder på hur det såg ut i själva verkstan. Det är därför vissa av bilderna kan vara skurna rätt tajt!

1352 som jag flitigt var inne i

Såhär ser insidan av en RC ut för er som inte vet.. Dock saknas det rätt mycket saker

Ett av GC's lok

Självporträtt, vill inte visa mitt ansikte.

Baken på en x2 motorvagn

Fortsättning följer nedan
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:01.