Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-28, 11:34   #61
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Janne
Om det är kraftöverförningen (slidstyrningen) du menar finns det ett bra exempel på hur det kan se ut här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Wa...rts_motion.gif
Jag tråden heter "Hur blir man "konstruktör"?"

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 13:47   #62
sealpower
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Okej har varit tillbaks och "smygpetat" lite i Sb'n. Ett nytt försök med slidstyrningen är på gång och den här gången verkar jag förstått vad som är vad på ritningarna (vilket är en klar fördel ). Mazz's bilder har också varit till stor hjälp.

Ser det helt galet ut eller verkar det någorlunda övertygande? Jag behöver verkligen ett handtag med de här grejerna då jag aldrig sett skiten in action och har svårt att veta exact hur grejorn ska utformas för att kunna förflytta sig i de rörelseriktningar som det är tänkt. Det finns mycket man kan säga om ånglok, men en sjuhelsickes ingenjörskonst är de i allafall.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render12.jpg (144.0 KB, 218 visningar)
Gammal 2009-05-23, 15:46   #63
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Det var ju ett ta edan jag tog mig en närmre titt på det där på ett riktigt ånglok men det ser enligt mig korrekt ut, hur som helst väldigt snyggt!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 17:44   #64
sealpower
Medlem

Standard

Tackar!
Pust och stön! Det var länge sedan man behövde tänka så här mycket under en helgdag

Men god lön för mödan förmodar jag... Ett stort antal mekaniska mojänger är nu klara.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render13.jpg (86.3 KB, 198 visningar)
Gammal 2009-05-23, 18:25   #65
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Reg.datum: Nov 2005
Standard

väldigt väldigt snyggt!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 19:45   #66
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Väldigt fint och övertygande! Trefligt att du har användning av bilderna! Ifall du behöver några kompletterande bilder, så säg till, jag är i Nora då och då. (För c:a 2 timmar sen senast... )
Hur många bilder man än tar, så känns det som om det ändå är nån vinkel som saknas...

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 19:52   #67
sealpower
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Väldigt fint och övertygande! Trefligt att du har användning av bilderna! Ifall du behöver några kompletterande bilder, så säg till, jag är i Nora då och då. (För c:a 2 timmar sen senast... )
Hur många bilder man än tar, så känns det som om det ändå är nån vinkel som saknas...
Tackar och bockar, känns väldigt fint när det kommer från dig

Jo dina bilder har varit till stor nytta hittills och lär fortsätta vara det. Det enda som jag spontant kan komma på att jag saknar är en bra bild på infästningen vid det mittersta drivhjulet, om du råkar ha någon sådan får du gärna skicka den åt det här hållet

Durr hurr
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render.jpg (81.8 KB, 183 visningar)
Gammal 2009-05-23, 20:04   #68
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Precis som vanligt, ser strålande bra ut .
Gammal 2009-05-24, 11:25   #69
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Ojojoj!!! Ser mycket snyggt ut! Hela maskinen ser fantastisk ut! Jag hoppas att du får med alla skuggor och grejer och bakar in dom i texturen (det finns en sådan funktion i 3dsmax va?) för det gör det hela så snyggt.

Lycka till med animeringen!

EDIT: Hittade en filmsnutt på Youtube där man ser slidstyrningen på Sb lite halvdant. Men det är ju alltid något. http://www.youtube.com/watch?v=wonp2wjv5VQ

Senast redigerad av korvtiger den 2009-05-24 klockan 11:37.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-25, 19:26   #70
sealpower
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Ojojoj!!! Ser mycket snyggt ut! Hela maskinen ser fantastisk ut! Jag hoppas att du får med alla skuggor och grejer och bakar in dom i texturen (det finns en sådan funktion i 3dsmax va?) för det gör det hela så snyggt.
Tackar och bockar,
Jo det finns en sådan funktion och ska nog försöka använda den... inte för att vi kommer särskilt bra överens den och jag..

[quote=korvtiger;184474]
Lycka till med animeringen!
QUOTE]
Jo kan nog behövas, slidstyrningen blir en mardröm, men jag har ju fått en massa ref-material att gräva ner mig i

Mest jobbat med smådetaljer idag och polygonantalet stiger för varje timma, visserligen lite kvar innan jag når upp till AB4'an *host*
Efter all denna highpoly mani börjar jag nästan fundera på att gå tillbaka och ge Iore en ansiktslyftning eftersom det var ett projekt från den tid då jag fortfarande höll någon standard (Iore och boggien till AB4an väger ungefär lika tungt)

En liten bild, människo med mycket ork och lite att göra kan gott roa sig åt att hitta nya grejer...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render14.jpg (76.8 KB, 137 visningar)
Gammal 2009-05-26, 10:28   #71
roger_sj
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Standard Hej

ja hoppas det kommar att passa till 04
roger_sj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 20:15   #72
korvtiger
Medlem

Standard

Hade inte så mycket att göra....
1. Räckena på tanken
2. Pinnen som sitter under pannan som reglerar fram/back (vet ej facknamnet)
3. Koppelstänger m.m. har blivit mer utsirade.
4. Plåtbiten som sitter framför tankarna under pannan har fått en ny form.

Ser att buffertarna inte ser helt bra ut. Kolla här: http://www.port.se/gmjs/standard/JC01-01.pdf Sidan 4.
Det är samma som jag använde till mina Gs/G3-vagnar. Om du vill så kan du få använda mina som jag har i en .blend fil som jag kan exportera till en .3ds-fil.

Och eftersom du har lite brist på ref-materiel så kan du kolla här: http://www.port.se/gmjs/main.asp?id=65 Där finns standrader för koppel, buffertar, boggeys, sliprar räler m.m.
Gammal 2009-05-26, 20:58   #73
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

3 synpunkter...

1. Ser ännu trevligare ut i den här vinkeln tror jag
2. Med reservation för att individer kan vara olika, men på 1306-an, så har den bara 3 hållare för sotskåpsräcket. Se där, isåfall får du tillbaka några polygoner...
3. Och eftersom du fick några polygoner över i pkt2, så skulle du kunna utnyttja dom till att plussa på lite på pannan. Eftersom ett ånglok ändå drar en "hygglig mängd" med polygoner, så kan man lika gärna kosta på sig lite mer polys på en panna, som ju är den största enskilda detaljen. Och totalt sett poly-antalsmässigt, så är det en marginell skillnad, men mycke för intrycket att man inte direkt ser kantigheten på en panna.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-26, 21:21   #74
sealpower
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger
Ser att buffertarna inte ser helt bra ut. Kolla här: http://www.port.se/gmjs/standard/JC01-01.pdf Sidan 4.
Det är samma som jag använde till mina Gs/G3-vagnar. Om du vill så kan du få använda mina som jag har i en .blend fil som jag kan exportera till en .3ds-fil.

Och eftersom du har lite brist på ref-materiel så kan du kolla här: http://www.port.se/gmjs/main.asp?id=65 Där finns standrader för koppel, buffertar, boggeys, sliprar räler m.m.
Har jag faktiskt inte tänkt på, har följt ritningarna, men de brukar ju som vanligt inte alltid vara helt rätt i alla lägen

Ska undersöka saken vidare, men har hittills tyckt att de stämmer rätt bra mot de bilder jag också studerat. Tror du att du kan specificera vad som ser konstigt ut?

Tack för erbjudandet om att få använda dina buffertar, men jag tror jag avvaktar och ser först

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
3 synpunkter...

1. Ser ännu trevligare ut i den här vinkeln tror jag
2. Med reservation för att individer kan vara olika, men på 1306-an, så har den bara 3 hållare för sotskåpsräcket. Se där, isåfall får du tillbaka några polygoner...
3. Och eftersom du fick några polygoner över i pkt2, så skulle du kunna utnyttja dom till att plussa på lite på pannan. Eftersom ett ånglok ändå drar en "hygglig mängd" med polygoner, så kan man lika gärna kosta på sig lite mer polys på en panna, som ju är den största enskilda detaljen. Och totalt sett poly-antalsmässigt, så är det en marginell skillnad, men mycke för intrycket att man inte direkt ser kantigheten på en panna.

1. Den ser rätt skaplig ut från de flesta vinklar... utom en men den vägrar jag visa

2. Där ser man ritningar och verklighet skiljer sig ännu en gång... Ska se om 1307'an ser likadan ut.

3. Ack, precis som på AB4'an har jag en stark fobi mot runda saker (vill fortfarande hålla viss standard vid början av ett projekt även om det brukar spåra ur efter resans gång) Dessvärre finns det inte någon direkt enkelt sätt att lägga till sidor på ett redan skapat runt objekt i Max. Bortsett då från att köra Chamfer på alla kantlinjer och därmed fördubbla antalet polygoner på pannan...men kanske är det något man får ta har ju sett folk på Aurans forum klägga på detaljer som om det inte fanns någon vett och sans alls.
Gammal 2009-05-26, 21:34   #75
korvtiger
Medlem

Standard

Kroppen ser för bred ut och det ska vara små flärpar som sticker ut längst ned vid buffertbalken. Sedan ska det vara en bit in till fjädern som sitter där inne. Kolla ritningen så förstår du vad jag menar.
http://www.flickr.com/photos/michael...on/2331210058/
http://www.flickr.com/photos/michael...on/2187411400/
http://www.flickr.com/photos/michael...on/2032169715/
Kolla runt på Erhardsson's. Han har ett flertal bra Sb 1306 bilder.

För övrigt så brukar man göra pannor med 20-24 vertecies. Men det är ingen lag som säger hur många det ska vara. Man jag kan hålla med om att det bör upp. Föresten, hur många polys ligger den på?

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:23.