![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
KMW: Programmering är för övrigt det som jag tjänar mitt levebröd på sedan många år tillbaka. Det är också mitt levebröd sen mycket lång tid tillbaka. Då du har denna erfarenhet så måste du också kunna inse bristerna. Jag anser att det inte finns något hinder att använda LUA som ett objektorienterat språk. KMW: Man är inte styrd av AIn när man skriptar signalerna utan är fri att göra som man vill. Däremot hade det varit önskvärt med fler gränssnitt mot AI delen så att man kan påverka den. Fri att göra som man vill inom de ramar som RW fastställt? Ja! Jag skulle önska mig en värld (läs world.gs) där man kan hämta information och förmedla denna information till den övriga världen (läs scenario). Det är kanske det nu påpekar i nästa citat? KMW: Det finns sådana intentioner med signaler att skicka till loken och skriptfiler för dessa också men det är bitar som i nuläget inte kommit så långt. Jag ser stor potential även om jag hålller med om att AI delen behöver utvecklas vidare. Det kan man mycket väl uppnå med denna plattform men en förutsättning är att RSDL får en kundbas så att de har resurser att utveckla RailWorks vidare. Jag vill verkligen inte vara pessimistisk, även fast jag är det i nuläget, och jag hoppas att du har rätt. Men bitarna som inte kommit så långt borde ha kommit mycket längre. RW har haft tillräcklig tid på sig. Om man ska uppnå detta med denna plattform så kommer det att ta tid. Det vore bättre om de startade om från början. Jag tror inte att det tar så mycket längre tid (d.v.s. mycket lång tid).
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
När det gäller AI-trafik i RW vill jag också citera Phil. Begrunda detta.
In this Trainz video clip, the player controls the red locomotive and is completely free to shuttle back and forth along the main line. The AI locomotives use the tracks between the brick portals and interact with the player train at the squeeze points, controlling both the signals and the switches as they work from one end to the other. Detta är en mycket enkel konstruktion för en tågsimulator. Men fungerar den i RW? http://www.youtube.com/watch?v=tf9GfsWC9iA&eurl=http%3A%2F%2Fforums%2Eukt rainsim%2Ecom%2Fviewtopic%2Ephp%3Ff%3D306%26t%3D95 157&feature=player_embedded EDIT: Svar på frågan (med motivation) kan ges i denna tråd.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-07-09 klockan 22:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Tierp
Inlägg: 50
|
![]()
Tack för den informationen svenolov. Jag har inte hunnit sätta mig in i AI men i klippet var det väldigt tydligt åskådliggjort.
__________________
_____ Visent. - Det är bara döda fiskar som följer med strömmen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Jag kan inte svara på om det fungerar i RW (ännu) men som ni kanske märker så är det inte bara signalerna som styr i Trainz utan även växlarna. Första AI-tåget som kommer från portalen använder spåret till höger och så fort den kommit in på sitt spår så kan spelaren få signal och åka in på andra spåret. Detta är, om jag kommer ihåg rätt, samma sak som i gamla MSTS och detta är på både gott och ont.
- Det goda är att spår som är helt utan signaler kan köras av AI. - Det mindre bra är att vi som gör/gjorde aktiviteter ibland möter AI-tåg som kommit förbi en signal och sedan stannat före växeln vilket låser hela aktiviteten. Det har hänt mig många gånger under åren. Notera att i både Trainz och MSTS så krävs det en 'dålig' signalsättning för att få detta fenomen, något som ofta funnits i originalrutterna som inte blivit fullständigt signalsatta men som vi inom svenska 3D-tåg varit riktigt duktiga på att bygga bort genom åren. Nu när jag fått den nya bärbara datorn att fungera som jag vill (denna klarar Railworks) så skall jag försöka få igång de svenska signalerna och göra ett liknande test som det som visades på youtube. Jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera. En anledning att jag inte testat förut är att jag har en nästan nyfödd son hemma så jag har ingen tid för datorer och simulatorer när jag är ledig. Dock så finns det mycket 'fritid' när jag är ute på mina jobb då jag jobbar komprimerat. För er som är inte vet vem jag är så har jag hållt på med tågsimulatorer i många under MSTS-tiden. Jag jobbar också som lokförare på Tågab i Kristinehamn och har en del överliggningar på hotell runt om i Sverige och Norge då jag får tid över att sitta framför datorn. Den gamla datorn klarade inte Railworks men nu har jag i alla fall möjligheten att prova fram olika saker.
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Här är också på sin plats att skilja på AI-förare (AI = artificiell intelligens) och autopilot. När det gäller Trainz: AI-förare lägger själv sin tågväg (som inte alltid är så intelligent) samt kör efter signalbesked, medan en autopilot bara kör efter signalbesked. Trainz supportrar båda typerna, och båda följer signalbeskeden och hastighetsbestämmelserna. Citat:
EDIT: Du har rätt i att "växlarna styr" i MSTS och RW, men det gäller inte Trainz på samma sätt. Indirekt är det så även i Trainz, men där är det AI eller någon annan form av klarerare som sätter tågvägen, som signalerna avläser och sätter sin respektive aspekt. Sen följer autopiloten (även den den autopilot som är involverad i AI-föraren) signalernas aspekt. Det är därför som autopiloter, AI-förare och en "manuell" förare kan existera samtidigt utan problem i Trainz. I RW är autopiloten "blind" när det gäller signaler, den kör bara sin egen tågväg när den är ställd, oavsett vad som händer runtomkring.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2009-07-14 klockan 22:33. Anledning: Förtydande förklaring. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
När Trainz AI-lok nr 1 på videon åker in på det högra spåret som inte har signal så får 'Mitt' lok grönt i signal så fort AI lagt om växeln. Det som då skiljer tågvägarna åt är växeln och inget annat. Vad skiljer detta från MSTS system?
PS!!! Railworks system för detta suger, jag håller med. Jag har suttit i 4 timmar utan att klara av att göra ett scenario med lite AI-tåg.
__________________
M v h /Pursche Senast redigerad av Pursche den 2009-07-14 klockan 22:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |