![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#76 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Kollade lite i mina gömmor angående antal ledstångsfästen på rökskåpet. Det är ju samma rökskåpsdörr som på ett antal andra ånglok, t.ex litt L, litt E och ett "antal" till typer. Och jag skulle nog vilja påstå att det är 3st som gäller, även om jag är nyfiken på om det fanns dörrar 5 fästen oxå. Kollade på en äldre bild på 1307 och den har 3st.
Angående pannan, så var det bara en reflexion. Jag vet, det är pyssligt att trycka in flera på redan placerade grejjor... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
![]()
[quote=sealpower;184620]Tackar och bockar,
Jo det finns en sådan funktion och ska nog försöka använda den... inte för att vi kommer särskilt bra överens den och jag.. ![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
en tanke bara angående detta med polly antalet, varför för du inte 2 versioner av loket ? ett low-detail med lägre polly antal för dom som behöver lite lowpolly grejer för datorn, och en där du har dragit på ordentlig en highpolly version för dom som klarar av det. för övrigt ett mycket mycket snyggt lok!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Medlem
|
![]()
Insåg just att pannan är en del av huvudmeshen vilket innebär att den egentligen bara är en halv cylinder (kör med symmetri-modifier) vilket gör det betydligt enklara att försöka få dit några fler små streck.
Angående de där fästena på sotskåpetsluckan så tror jag att han som ritade ritningen en gång i världen inte visste riktigt vad han sysslade med (en tanke jag tänkt tidigare också...) Jag tvovlar nämligen på att det skulle finnas flera versioner av luckan på en lokserie som endast bestod av 5 lok. Ska titta vidare på buffertar och diverse mekaniska mojänger. har redan nu stora problem med dimensionerna på grejerna, framförallt på lokets breddled (syns inte så väl på bilderna men det är ett stort gap mellan hjulen och kopplingsstången som jag inte förstår hur det kommer sig ![]() Polygon antalet ligger nu utan att jag optimiserat alltför mycket på ca 18000 trianglar och jag vägrar att gå över 20 Angående olika versioner så tror jag inte att jag orkr ägna mig åt sånt (det är svårare att ta bort än att lägga till!) men jag ska anstränga mig och göra den kraftigt LOD-ad
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() Senast redigerad av sealpower den 2009-05-26 klockan 23:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#81 |
Medlem
|
![]()
Petat lite panna efter önskemål från Mazz. Hade svårt att fläska upp den ursprungliga så den här är skinande ny
![]() ![]() Passade även på att få pannan att se mer ut som den verkliga förebilden och inte som på min ritning som jag för övrigt numera betraktar med största misstänksamhet... Har inte hunnit med fler korrigeringar men fortsätt gärna komma med mer kritik på allt möjligt.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
18 000!? Det är ingenting!
CCG från 2004 säger att man ska lägga sig på ~12 000. Men jag tror att dagens genomsnittsdator utan problem klara 25 000 polys. Och när det endå blir så snyggt så gör det inget om det stiger högre. Om du börjar hamna bortåt 40 000 så tycker jag dock att du bör tänka dig för lite. Men så högt kan du ju lycka till att komma. ![]() Pannan ser bättre ut nu! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Ligger du på 18000 poly på ett väldetaljerat och fint ånglok, så tycker jag att du har lyckats mycket bra. Som referens kan man väl ta CW Rc-lok, som ligger på 30000 poly och det flyter på finfint i simulatorn, även om man "langat ut" några stycken Rc-lok.
Pannan är som sagt väldigt mycket trevligare nu. Det gör mycke på utseendet att "kosta på" lite extra rundhet på stora runda ytor. ![]() Tittat nu en stund på din bild och inte finns det mycke o anmärka nu. ![]() /Mazz, som åker till plats där 1306 finns i morgon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
![]()
Jag vet inte om det är möjligt men jag tror att många med mig skulle tycka det vore kul om kulissen i slidstyrningen rörde sig beroende på hur man kör (cutoff).
![]()
__________________
Kenny |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Detta är vad jag vet inte möjligt, eftersom man skulle behöva flera olika animationer till en boggey. Dessutom är det inte möjligt att ha pendellänken på olika avstånd från mitten på kulissramen då varje ändring av cutoffen (Omkastare?) skulle innebära en ny mesh med en ny animering. Det fungerar inte för att spelet helt enkelt inte är gjort för att det ska funka från början (då man inte ens kunde ha ånglok(?)). Tycker detta är mycket synd, men det finns inte mycket att göra åt. Skulle kunna gå att lösa med riktigt klurig scriptning, men om det skulle gå så hade troligen någon duktig person redan fixat det. Vet ej om Railsimulator är något bättre ur denna synpunkt.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Medlem
|
![]()
En upptäckt jag gjorde när jag här om dagen tänkte peta lite med bromsar och hjulupphängning var att den ram som jag gjort var åt helvete fel... vilket gjorde att det blev väldigt svårt att lista ut hur saker och ting skulle passa ihop när ritningar, refrensbilder och modellen inte stämde ihop. Därför har jag beslutat att kassera mina gamla undermånliga ritningar och köra med de ritningar jag fick av Mazz.
Eftersom så mycket är fel kommer jag i det väsentligaste bygga upp loket på nytt från grunden, men naturligtvis stjäla komponenter från den gamla modellen (såsom slidstyrning, panna och modifierad kaross). Ni kanske ser det hela som en rejält steg bakåt, men jag ser det som en chans att gå tillbaka och göra om saker jag inte är nöjd med. Jag tänker även försöka att inte göra mitt vanliga misstag, dvs göra en low-poly modell som jag sedan kladda mängder med smådetaljer på i en salig obalans... Den här gången blir det ett genuint hi-poly bygge. Hoppas ni klarar av att vänta ett tag till ![]() Från grunden som sagt:
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Medlem
|
![]()
Så där ja... Det får slutgöra dagens arbete. Har byggt vidare på ramen och plockat in såväl panna och hytt från den tidigare modellen fast med nya tankar och snart även ett nytt mer realistiskt tak.
Borde vara tillbaka på samma nivå igen på nolltid ![]()
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
|
![]() Citat:
Kul att du är på G igen ![]()
__________________
Ekan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]() Citat:
Önskar att jag kan komma så långt som du fast det kommer nog att ta tid vid min ålder. Håller på med att försöka lära mig Blender som verkar vara flera hundra snäpp bättre än Gax. Du lämnar väll ut loket när det är färdigt? LokKalle
__________________
KAH |
|
![]() |
![]() |