![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Jag hadde ju problem med de fina genomskinliga fönstren som Lan fixade till min scania efterssom jag kör 2009.
Nu har jag benat ut hur man får det att fungera men tyvärr går det inte att ha det halvgenomskinligt utan man får nöja sig med att antingen ha det helt genomskinligt eller inte alls. 1. När du skapar alpha bilden skall allt vara antingen svart eller vitt. 2. I texture.txt bör man tydligen lägga till en rad "AlphaHint=masked" det senare verkar dock inte helt nödvändigt. I övrigt är det bara att följa Lans fina beskrivning i lastbilstråden. Vill man ha halvt genomskinliga fönster så får man göra som jag har gjort med lokomotorn och använda ett separat material där man kan sätta genomskinligheten, detta innebär dock att fönstret måste utgöras av separata polygoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
jag gör alltid mina fönster separata så jag kan experimentera med färger och opacity. Alpha-texturerna gör jag i 8-bit grayscale (går säkert med 16-bit också) för att kunna variera opaciteten för olika fönster. Lycka till!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Problemet är att alpha-texturer i gråskala i princip inte längre är supportat i 2009 och frammåt om jag förstår saken rätt. Det diskuteras en hel del i en tråd om träd på trainzDev forumet.
|
![]() |
![]() |