Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-02, 04:07   #1
vovven47
Medlem

Reg.datum: Jun 2010
Standard

Lycka till!
Det ser fint ut.
Jättekul att flera stycken bygger svenska ånglok.
vovven47 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 22:54   #2
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Mindre projektuppdatering för det fåtal som bryr sig:
bild4_tender.jpg

Jag har fixat mera detaljer på tendern. Nu är det bara bromsarna kvar samt att spegla den halva tendern så jag får en hel. Frågan är om jag har gått för högt i polygonerna - vi får se när jag är klar....

Det är också helt klart att det här tar en himla lång tid.... med den här takten så skall jag vara glad om jag är klar med en testversion innan semestern.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-05, 10:06   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Snyggt, Spyfrog.

Kul att du även visar, genomskinliga bilder på bygget.
För en annan, som är så trög. Så är det mycket lättare, att förstå själva uppbyggandet. Då man ser alla streck och punktmöten (eller vad det egentligen heter). Så här, ser man rätt tydligt. Att det inte behövs, så mycket streck hit och dit. För att få till en jämn svängd form, där säkert en annan hade vräkt på.
Gammal 2011-04-05, 12:28   #4
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Snyggt, Spyfrog.

Kul att du även visar, genomskinliga bilder på bygget.
För en annan, som är så trög. Så är det mycket lättare, att förstå själva uppbyggandet. Då man ser alla streck och punktmöten (eller vad det egentligen heter). Så här, ser man rätt tydligt. Att det inte behövs, så mycket streck hit och dit. För att få till en jämn svängd form, där säkert en annan hade vräkt på.
Ändå kan jag avslöja att det finns ett antal onödiga streck här iaf. Ska försöka få bort dessa eftersom varje onödigt streck är onödigt använda resurser.

Ibland är det dock svårt tycker jag att veta hur långt man skall gå. Jag har t.ex. gjort lyktorna med enbart 5 sidor - det kanske var snålt? Jag funderar på att ösa på lite mera där och sätta dit 10 sidor....
Gammal 2011-04-05, 15:32   #5
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Snyggt!

Glad om den finns i testversion innan semestern, Ha! Det tog mig ett år att bygga min första modell, en låda på fyra hjul (Läs: G3/Gs vagn) så med den här takten så är du definitivt inte långsam på att bygga!

Får man fråga vad det är för 3D-program du kör? Antar att du skall köra den genom Blender till Trainz och animera den på vägen.

Balansen mellan jämna former och lågt polygontal är alltid klurigt, men man skall inte fega alltid. Datorerna blir ju bara kraftfullare och det brukar inte vara något problem att köra lok med 70 000 polys. Sålänge de inte förekommer i samma utsträckning som gräs och träd på ekans banor så gör det nog inget med en 15 000 polys för ett ånglok. På min TGOJ Y3a så siktar jag mot 10 000, ligger på 7500 nu, utan att ha speglat kolv- och slidstyrningen. Kan upplysa om att pannan och hjulen har 24 segment, domarna och skorstenen, 16 och lyktorna har 12 segment på densamma.
Personligen tycket jag att du kan kosta på dig 10 segment på dina lyktor, för mig är de nämligen en väldigt stor del av ett (svenskt) loks utseende.
Gammal 2011-04-05, 15:42   #6
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Snyggt!

Glad om den finns i testversion innan semestern, Ha! Det tog mig ett år att bygga min första modell, en låda på fyra hjul (Läs: G3/Gs vagn) så med den här takten så är du definitivt inte långsam på att bygga!

Får man fråga vad det är för 3D-program du kör? Antar att du skall köra den genom Blender till Trainz och animera den på vägen.

Balansen mellan jämna former och lågt polygontal är alltid klurigt, men man skall inte fega alltid. Datorerna blir ju bara kraftfullare och det brukar inte vara något problem att köra lok med 70 000 polys. Sålänge de inte förekommer i samma utsträckning som gräs och träd på ekans banor så gör det nog inget med en 15 000 polys för ett ånglok. På min TGOJ Y3a så siktar jag mot 10 000, ligger på 7500 nu, utan att ha speglat kolv- och slidstyrningen. Kan upplysa om att pannan och hjulen har 24 segment, domarna och skorstenen, 16 och lyktorna har 12 segment på densamma.
Personligen tycket jag att du kan kosta på dig 10 segment på dina lyktor, för mig är de nämligen en väldigt stor del av ett (svenskt) loks utseende.
Tack för berömmet Korvtiger.
Jag kör Truespace, ett numera nerlagt 3D program. Microsoft köpte upp det och dödade det - man skulle ha en konkurrent till Sketchup men när konjunkturen dog 2008 så högg man ju av allt, därmed Truespace och t.ex. Train Simulator 2....

Tanken är att exportera via antingen 3DS eller Collada till Blender och sen dra in det i Trainz den vägen - det har funkat med mina lador så jag antar det går igen. Själva animeringen av hjul och slidstyrning räknar jag med att få göra i Blender.

När det gäller polygoner så räknar tyvärr Truespace inte polygoner. Det närmaste är väl faces och där ligger jag på cirka 3700 stycken för både loket och tendern nu, men då är tendern ospeglad och loket inte klar dealjerat så jag kan väl räkna med runt 10 000 kanske totalt. Jag skall dock försöka banta den lite innan också.
Gammal 2011-04-05, 15:56   #7
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Red face Ack ja !

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Bifogad fil 42154

Jag har fixat mera detaljer på tendern. Nu är det bara bromsarna kvar samt att spegla den halva tendern så jag får en hel. Frågan är om jag har gått för högt i polygonerna - vi får se när jag är klar....

Det är också helt klart att det här tar en himla lång tid.... med den här takten så skall jag vara glad om jag är klar med en testversion innan semestern.
Låt det ta den tid det tar!!! Det skall vara kul att bygga! Jag tycker ditt lok artar sig suveränt!!!

Ja, Spyfrog det verkar vara en handfull som bryr sig våra byggen. Men så är det väl i "byggbranchen": Många vill ha en färdig produkt men få bryr sig om själva bygget!

Du får väl köra med min "devis": "Om jag vill bygga nåt så gör jag det för det är kul och skiter i vad andra tycker, utom det fåtal som tillför nåt vettigt till mitt projekt!"

Lycka Till:

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-06, 23:13   #8
spyfrog
Medlem

Standard nu med fönster

Nu har vi fönster för lokföraren - antalet olyckor antas minska med närmare 90%...
Tyvärr försvann alla mina linjer på den sidan också när jag boolean subtractade ut fönstret - något av ett "no no" enligt uppgift men jag ville ha mina snygga runda hörn.... jag får sätta dit linjerna igen.

bild5.jpg

Den rundare lyktan för tendern skymtar i bakgrunden - tyvärr med "fel" sida emot oss så vi ser bara baksidan. Har även bytt ut pannan till en med dubbelt så många faces - bättre att spara in dem på annat håll än på största delen av loket....
Gammal 2011-04-06, 23:25   #9
rely
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg

Det ser mycket bra ut! Ta all den tid du behöver.
Gammal 2011-04-07, 08:33   #10
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rely Visa inlägg
Det ser mycket bra ut! Ta all den tid du behöver.
Tack så mkt. Tyvärr skall boken som jag har bilder och ritningar ur tillbaka snart dock så då blir det lite svårare... jag har redan lånat om den så många gånger man får.
Så lite stressigt är det iaf.
Gammal 2011-04-07, 23:55   #11
spyfrog
Medlem

Standard Problem

Problem - jag kan inte få till mina linjer till fönstren utan att 3D programmet kraschar. Dessutom så har jag problem med att det kommer faces framför hålet när jag försöker..... morgondagen innebär nog mycket läsande på forum och manualer känner jag...
Gammal 2011-04-08, 01:57   #12
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

"linjer till fönster"??

Kan du ta en skärmdump, sen ladda upp den och en som du kladdat lite på i paint, så jag får se hur du menar?
Dvs att du i paint ritar dit de linjer du åsyftar
Gammal 2011-04-08, 08:33   #13
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
"linjer till fönster"??

Kan du ta en skärmdump, sen ladda upp den och en som du kladdat lite på i paint, så jag får se hur du menar?
Dvs att du i paint ritar dit de linjer du åsyftar
Jag har inte några direkt bra bilder framför mig, är på jobbet, så det blir verkligen ett Paint hack här....

Enligt vad jag hört så får inte ett fönster liksom "flyta" fritt på sidan av ett objekt så där som fönstret gör i min bild. Dessutom så försvann linjerna som gick från botten av objektet upp till taket.
På den här bilden har jag ritat in en förenklad linje uppsättning - egentligen så är det flera linjer som skulle behövas, bland annat för att det är tre vertices i varje hörn (för att få det rundat).
hytt_linjer.jpg

Men som sagt, de här linjerna, som skall till på båda sidorna av väggen dessutom, gick inte att lägga till - 3D programmet kraschade. Det är också ett till fönster som jag jobbade med som inte fanns med på den här bilden - ett runt fönster med 16 vertices som skulle "kopplas ihop" så det inte flöt fritt.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:08.