Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-10, 23:06   #1
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Hej

Har kommit lite vidare och merparten av loket under plåten är nog ganska kart nu.

Men jag inser att man kan fara helt åt fanders med viljan att superdetaljera. Skall jag sätta mutterhuvuden på cylindrarnas överdel eller ej? Hm.

ha det / Björnl
Bifogade bilder
Filtyp: jpg test.jpg (246.9 KB, 336 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 23:45   #2
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Imponerad .

Tittar man på det du har åstakommit hittills, så kan man nästan tro att du har byggt lok i hela ditt liv .
Mycket fint .
Gammal 2011-04-10, 23:52   #3
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

Har kommit lite vidare och merparten av loket under plåten är nog ganska kart nu.

Men jag inser att man kan fara helt åt fanders med viljan att superdetaljera. Skall jag sätta mutterhuvuden på cylindrarnas överdel eller ej? Hm.

ha det / Björnl
Det ser väldigt bra ut. Jag diggar särskilt dina hjul, de ser mycket bra ut. Jag fuskar själv med mina hjul - förenklade dem eftersom jag ansåg att originalen var alldeles för komlicerade.
Det är väl så man får spara lite polygoner antar jag, att dra ner lite på detaljerna där de kanske ändå inte märks så mycket?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 00:03   #4
rely
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Standard

Mycket snyggt! Håller med Ekan till 100%
Gammal 2011-04-11, 16:46   #5
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Mycket fint byggt! (Uppmuntran är alltid bra att börja med som vi har kommit fram till i Y6-tråden )

En liten fundering, den lilla utbuktningen i hjulens mitt där koppelstången är täkt att fästas, skall inte den vara lika djup (i X-led) som mitten på hjulet?

Angående muttrarna, om du känner dig stark på texturer, låt det vara, om inte så mejsla ut dem, men ha koll på polygonräknaren!

Spyfrog; det fina med att bygga modeller är att folk sällan saknar något om man "fuskar" när man bygger, bara man gör det med övertygelse. (Eller döljer det med skickliga texturer) Själv ägnar jag åtskilliga timmar, nästan lika mycket tid som själva byggandet, bara på att söka reda på fakta, bilder och kontrollera att vissa detaljer och att märkning stämmer överens med den tidsepok (nära på årtal) som modellen är en avbildelse av. Inte för att någon någonsin skulle märka om jag fuskade, men jag är en sådan perfektionist att jag kan inte släppa material annars. Både på gott och ont.
Gammal 2011-04-11, 17:54   #6
bjornl
Medlem

Smile

Hej Korvtiger

Tack för alla uppmuntrande ord, gammal i gården eller ny som jag så behövs dom, så är det.

När det gäller drivhjulen så är tappen för infästning av kopplingsstången faktiskt i exakt samma X plan som själva hjulcentrum. Men Gmax renderar så uselt (eller rättare sagt inte alls väl) så man får en amassa kosntiga effekter om man tittar på modellen på annat sätt än som trådmodell.

Jag har faktiskt hittat en bild på hjulaxel och tapp demonterad så hade jag byggt hjulen nu hade jag gjort det lite annourunda men nu tar jag ingte isär hjulen så det så.

Jag kommer nog inte att lägga till bultarna utan kommer att lägga dom polygonerna där de syns bättre så att säga. Jag har ju hela den övre delen kvar.

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 18:51   #7
alex
Medlem

Reg.datum: May 2003
Standard

Det ser mycket bra ut hittills Björn! Roligt att också du började med ett lokbygge!
Gammal 2011-04-12, 23:36   #8
bjornl
Medlem

Standard

Hej smalspårsälskare och alla andra

Nu har jag fått lite tid igen och kommit lite längre.

Jag är inte helt nöjd med eldstaden men jag får trösta mig med att jag aldrig har gjort dubbelkrökta ytor förut så det för bli som det är.

Superdetaljering däremot är hur kul som helst och uppenbarligen livsfarligt.

Poly counten är uppe i 7800 nu, hu!

Ni som vet, hur fungerar det med cabinteriören, laddas den samtidigt med loket så den skall räknas till den också?

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg no5.jpg (187.7 KB, 150 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 09:45   #9
andreas_92
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Standard

Snyygt där BjörnL! Spännande fortsättning..

www.fleischmann.de
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 10:15   #10
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Har nog ett ord att säga, j'vlar vad med polygoner

men ack så snyggt de blir
Gammal 2011-04-13, 12:30   #11
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Hur var det nu - motsvarade en polygon ungefär en face?
Jag har ungefär 4000 faces på mitt ånglok så om det är ungefär 1:1 så lär du ha mkt mer detaljer. Det är klart, du har ju alla hjulen på plats också. Å andra sidan har jag en tender med också....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:49.