![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#14 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Håller på med en "pissoar" som ett litet sidospår till allt annat och ställdes inför samma problem som Berke haft. Jag tror det hänger ihop så här:
1. Om man mappar allt på en textur med ett alpha-material (alpha-map = alpha-channel) på hela modellen så uppträder det här problemet. Om man endast mappar de delar som skall vara helt eller delvis transparenta på en sådan och resten på ett helt "opakt" material, utan alpha så försvinner problemet !!!! 2. Jag gör altså ett material med alpha (green.tga + green_alpha.bmp) som jag mappar på dom delar som skall vara helt eller delvis genomskinliga. Allt annat mappar jag på en textur utan alpha (endast green.tga). Jag har döpt de två materialen till green.m.onetex(den med alpha) och green_opaque.m.onetex(den utan alpha). Om ni tittar på de två bilderna på "den gröna pissoaren" så ser ni att det fungerar. Välkommna med frågor!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |