Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-11, 22:17   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Vansinnet fortsätter....
Men det går framåt iaf!

uvmapping2.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 22:24   #2
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Smile

Hej Spyfrog

Det ser ju jättebra ut så här långt.

Och visst har elements samma funktioner för att transformera en selektion som Photoshop har.

MVH / BL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 23:00   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard UV mapping - fuskad...

Ok, nu har jag fuskat ihop en UV mapping.
Jag vill redan här och nu varna ekankal och andra duktiga textur jobbare samt eventuella UV mappings rättrogna - det här är ett riktigt fuskjobb när det kommer till UV mappingen. Tyvärr - jag fick nog. Det fuskas stort här...
Jag planerar redan nu att någon gång i framtiden gå tillbaka och göra om den och kanske fixa lite andra små defekter men det får bli sen - just nu känner jag att jag vill bli klar. Nu är det skuggor och export till Trainz kvar...

uvmapping_fuskklar.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 00:15   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Av bilden att dömma, så ser det inte alls så "fuskigt" ut.

Men jag tycker att du gör alldeles rätt, istället för att kanske lessna helt, så är det väl bättre att få in vagnen i Trainz, så att du vet att den funkar okey.
Justera "lacken" går ju att göra senare .

Tycker det ser ut som ett riktigt bra bygge i.a.f. .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 21:35   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard Äntligen inne i Trainz

Ok, då är vagnen äntligen inne i Trainz!
Några problem kvarstår:

1) Vagnen är lite "blank". Jag undrar om det har med material inställningarna vid exporten från Blender? De är nu 0.8 för diffuse "intensity", 0.5 för specular "intensity" och Shading ambient 1.0 - vilket är default i Blender.
Någon som har några förslag där?

2) Hjulen blir inte riktigt runda - de är något snea på något sätt. Jag har bett Björn att göra en bogie åt mig....

3) Ingen skugga ännu

4) Lasterna som vi har i DONJ passar inte!
Jag behöver få smalare både sågade trävaror och timmer. Faktum är att timmer inte passsar på Björnls treaxliga vagn heller....

nn_i_trainz.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 21:46   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

En till sak - har någon ett förslag på vikt för denna vagn?
Jag har dragit till med 8500 (kg?) som massa i Trainz config för det var vad Björn hade för sin 3 axliga vagn....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-18, 21:47   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Ok, jag får krypa till korset och erkänna att jag råkat lägga in fel last konfig i vagnen - stammarna är inte björnl's utan någon annans.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009