|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2012-06-10, 14:29 | #1 |
Tidigare Traindriver94
|
Kanske kan bli nått?
Tjena!
Har börjat trixa lite på en ny bana till TS12. Kommer att bli en pendeltågsliknande bana för att passa till Basses X60, X50 och kanske till och med X2. Dessutom kan det komma att bli en oelektricifierad bibana så att man kan köra lite T43 och Y1/Y31. Men till en början så bygger jag huvudlinjen. Jag har Bergslagsbanan i tankarna när jag bygger så bli inte förvånade om ni känner igen er på vissa ställen Första bilderna (har fått in några X60's på provkörning för att kunna anpassa plattformar m.m) Staden är långt ifrån klar.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
|
2012-06-10, 21:37 | #2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
|
Wow Ser väldigt bra ut
__________________
Mina arbeten: Västerbanan 1.2 Byggs ej längre Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1 Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress |
2012-06-10, 21:48 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
|
Kan bara hålla med!
__________________
Henrik.V |
2012-06-11, 01:14 | #4 |
Tidigare Traindriver94
|
Det är kväll och man hinner knappt lämna Flockholms bangård innan man ankommer till Flockholm Södra där huvudlinjen och den oelektricifierade bibanan delar på sig. På Flockholm Södra stannar både vissa pendeltåg samt alla dieseltåg på bibanan.
Men det är också en viktig station för godstågen eftersom loken gör rundgång här och drar ut vagnarna på stambanan så att ett ellok kan ta över och fortsätta godsets transport. Här ser vi en dieselvagn som gör uppehåll samtidigt som ett pendeltåg bromsar in. En T43a gör sig redo för rundgång, detta är kvällens första godståg, eftersom spåren förbi Flockholm Södra är väldigt trafikerade så får godstågen endast trafikera spåren vissa tider.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
2012-06-11, 13:18 | #5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
|
Ser mycket bra ut. Kul att du bygger en ny rutt. Glöm inte bankning av spåren i kurvorna!
__________________
Mvh Pirpen |
2012-06-11, 13:26 | #6 |
Tidigare Traindriver94
|
Superelevated är väl samma sak som bankning? För i så fall kommer detta att finnas på huvudlinjen, men inte på bibanan. På bibanan kommer spåren att vara mer ojämna än huvudlinjen.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
2012-06-11, 13:33 | #7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 801
|
Va kul att du bygger en ny rutt! Lycka till!
|
2012-06-11, 13:33 | #8 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
|
Ja, det är samma sak. Det låter bra med bankning/superelevated på huvudbanan och ojämna spår på bibanan! Du skulle inte vilja lägga upp en guide på hur man gör detta? Jag har inte riktigt fattat det...
__________________
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2012-06-11 klockan 13:34. |
2012-06-11, 13:36 | #9 | |
Tidigare Traindriver94
|
Citat:
I botten på den rutan finns en bock där man kan kryssa i superelevated (står en text när du håller musen över den) och längst ner finns det massa nollor (typ 0.000000000) Fyll där i ett tal mellan 1-100 innan punkten så är det ojämnheten. Jag kör på 30 på bibanan! Allt detta är alltså samma ruta där du väljer hastighet på spåret osv!
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
|
2012-06-11, 13:42 | #10 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
Varför inte på bibanan? Rälsförhöjning anordnas alltid om inte hastigheterna är tillräckligt låga. Jag antar att du kommer ha runt 70-100km/h på bibanan och skulle rekommendera att ha superelevation på de spåren med, dessutom är det snyggare. En fråga dock, vilka elektrifierade spår har superelevation? Jag har då inte fått det att fungera på andra spår än hästsko-spåren.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
2012-06-11, 13:46 | #11 | |
Tidigare Traindriver94
|
Citat:
Jag visste inte att det bara är vissa spår som har super-e.. Jag har bara klickat i rutan, dock inte prövat att köra ännu! Jag använder SAD's träspår med svensk trackrule. Så det kanske inte fungerar? EDIT: Verkar inte som bankning fungerar med de spår jag använder. Lite synd, men jag kommer inte att byta spår bara för att få det att fungera.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! Senast redigerad av Micke.L den 2012-06-11 klockan 15:11. |
|
2012-06-11, 15:55 | #12 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 800
|
Det fungerar med de svenska spåren, men övergången mellan en doserad kurva och ett plant rakspår blir ibland väl ojämn. Vet inte om det går att fixa?
|
2012-06-12, 20:11 | #13 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
|
Det gick undan att få fart på den nya rutten, ser mycket snyggt ut!
Citat:
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. |
|