Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-15, 08:10   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Att pantografreglagen har många lägen kan väl bero på att man skall kunna reglera tryckkraften uppåt ???
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 10:17   #2
Robert
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 389
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Att pantografreglagen har många lägen kan väl bero på att man skall kunna reglera tryckkraften uppåt ???
Skulle ju kanske kunna vara så att olika banor hade olika kvalité på tråden?
Ett tips kan vara att fråga på Järnvägshistoriskt Forum. Där finns det många som jobbar och har jobbat med D-lok som kan ge ett bra svar.
Robert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 16:54   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Det mesta på plats i hytten ...

... men ännu fattas signallinan och ev. reglage till pantograf-ormboet. Sedan börjar det mödosamma arbetet att få allt att fungera som jag tänkt men jag har ju gott om tid till hösten ?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 17.jpg (78.2 KB, 222 visningar)
Filtyp: jpg 18.jpg (101.7 KB, 221 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-07-15 klockan 17:55. Anledning: signallina och pantohandles
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 17:03   #4
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Supersnyggt LAn, en höjdare när det blir klart
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 17:57   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

Supersnyggt LAn, en höjdare när det blir klart
Tack bjornl, du har ju din Mallet och jag mina D-lok, så arbetslösa lär vi aldrig bli
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 20:52   #6
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Kan tycka det är lite underligt att ha en extra pult enbart för växling, vad vinner man på att slippa gå de 2 metrarna tvärs över hytten till andra sidan där förarpulten står?
Det man vinner på detta är sikt. Dels när man backar och dels när man har vagnar kopplade i den ända man kör från.
Det är alltid bra att kunna köra från båda sidorna vid växling. Speciellt i ett lok med två hytter skilda åt av ett maskinrum.

Annars kan jag bara bekräfta att fotpedalen är för sandning, och att de två andra sakerna på golvet (6&7?) är fotstöd.
Sedan så tycker jag att stolen ser väldigt lyxig ut. Jag tror att vårat lok i Falun endast har en trebent pall att sitta på.

mvh .... Mats
__________________

Senast redigerad av MatsH den 2012-07-15 klockan 20:55.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 21:43   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Hårdkodningen skall snart börja men...

först måste alla reglage och visare orienteras längs positiva y.axeln eftersom alla attachmentpunkter är orienterade på detta viset.
Reversern (körriktningsomkopplaren är rätt placerad men throttlen måste skruvas rätt.

Bild 1 visar hur a.throttle_lever resp, a, reverser_lever är orienterade i hytten.
Bild 2 visar hur reverser_lever är orienterad p.s.s. Helt OK!
Bild 3 visar hur throttlen placeras efter "Save selected as" från hytten. Inte alls OK!
Bild 4 visar hur man flyttar throttle_lever och a.throttle_lever till origo.
Bild 5.6 visar hur man tar bort a.throttle_lever och vrider throttle_lever rätt.
Bild 7 visar resultatet klart för export som throttle_lever.im

Detta får man genomlida med alla femtioelva switchar, levers och needles, så det tar lite tid.

Hoppas nån kan lära sig detta innan jag storknar och ger upp
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 19.jpg (78.0 KB, 184 visningar)
Filtyp: jpg 20.jpg (102.5 KB, 181 visningar)
Filtyp: jpg 21.jpg (41.7 KB, 183 visningar)
Filtyp: jpg 22.jpg (89.5 KB, 184 visningar)
Filtyp: jpg 23.jpg (59.1 KB, 184 visningar)
Filtyp: jpg 24.jpg (93.7 KB, 183 visningar)
Filtyp: jpg 25.jpg (107.2 KB, 184 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-07-16 klockan 21:46.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009