![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 |
Medlem
|
![]()
ser lovande ut Lan keep up the work
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
|
![]() Citat:
Riktigt bra gjort en fråga vilket program använder du för att göra saker ? /John
![]() |
![]() |
#33 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Det beror på vad du menar?
Grundbulten som byggprogram är en gammal ärvd version av 3Dmax vers.7 (den senaste 3Dmax 2013 kostar 40 000 sek, så det är inte att att tänka på för en "amatörpensionär!"). Emellanåt använder jag gmax som fortfarande är ett utmärkt gratisalternativ som har det mesta som 3Dmax har, dock inte rendering, som är ovärdeligt när man gör t.ex. ledstänger och stag. I övrigt använder jag Corel Draw och Photopaint eftersom jag är "uppvuxen" med dom. Ett mycket bra och kompetent gratisprogram är GIMP. Eller Adobe Photoshop, som dock kostar en hel del om man skall jobba "Ärligt". Sen använder jag en uppsjö andra hjälpprogram för diverse saker. Sånt här har gett sig självt över den 15-års-period som jag hållit på att bygga. Var och en måste hitta sina verktyg genom att pröva och först när man blir riktigt bekant med ett kan man använda det. Att försöka hitta nåt optimalt är helt lönlöst, men jag tror att idag är väl t.ex. BLENDER i kombination med GIMP en mycket bra start. Båda är väl dokumenterade och GRATIS ! Ladda hem dom, läs guider och börja bygga och ge inte upp om det går åt skogen i början. Börja med nåt väldigt enkelt!
![]() |
#34 | |
Medlem
|
![]() Citat:
tack för ditt svar /John
![]() |
![]() |
#35 |
Veteran
|
![]()
... jag har gett mig den på att fixa detta men vägen dit är lång och smal. Orginalmodellen av Rc_Cw är väldigt speciellt byggd (men jag börjar förstå pricipen nu) så jag gjorde ett test att stycka upp den så stt man får dörrpartierna som separata meshes och sen ta ut hål för dörrarna med Boolean och sätta in dörrarna på rätt ställe, Det verkar fungera, vi får se?
Vid stationsuppehåll kan man tänka sig att förardörren mot perrongen öppnar sig ca. 60 grader och motorrumsdörren på glänt eller nåt sånt.
![]() |
#36 |
Veteran
|
![]()
Har fått mycket bra bilder av den lokförare jag kontaktade och börjat bygga reglage och annat i hytten. Det ni ser är bara början på början, men fönsteröppnare, stolar, manöverbord, mätarpanel och laddkablarna är på plats:
![]() |
#37 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Det ser RIKTIGT bra ut det där
![]()
![]() |
#38 |
Medlem
|
![]()
Det ser RIKTIGT bra ut
![]() ![]() /John
![]() |
#39 |
Veteran
|
![]()
... blir det nån vecka framöver! De utmärkta och högupplösta bilder jag fått av min hjälpsamme lokförare från en Rc3-hytt gör det roligt att jobba .
Bild 1 visar en av de bilder jag fått, den är på 3872x2592 pixels (Här visad i 1200x803). Bild 2. Här har jag skurit ut förarventilen från en bild och den kan jag sen lägga skärpa, kontrast, ändra färger m.m. tills jag är nöjd. Bild 3. Handtaget till förarventilen utskuren ur en annan bild, upprätad och behandlad. Den blir liten med duger som textur, tack vare tillräckligt högupplösta bilder. Alla dessa (hundratals) klipp kan jag sedan sammanföra till en textur för instrument och reglage men även använda separat för det mesher som skall bli alla "levers", "switces, m.m. som skall bli rörliga. Ett jättejobb som ni säkert förstår, så vänta er inget redan nästa månad denna gång ![]()
![]() |
#40 |
Medlem
|
![]()
du gör ett grymt bra jobb
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#41 |
Medlem
|
![]()
Grymt!
![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#42 |
Veteran
|
![]()
... att se hur jag jobbar fram texturförlagor ur orginalbilderna?
Bild1: Det urskurna pådraget nedan till höger. Med frihandsmask maskerar jag de olika delarna, trycker Ctrl_C och klistrar in dom New from Clipboard. Sedan rätar jag upp, styckar, kopierar tills det ser bra ut och sparar de olika delarna för att när alla delar är klara kopiera in dom till det som skall bli en textur. Bild2: Den utskurna Tryckmäraren, upprätad, med visaren frihandsmaskerad och ... Bild3: ... kopierad som "new from clipboard" och sparad som kPa_needle. (den är utmärkt att lägga in som backdrop i byggprogrammet när nålen skall göras) Bild4: ... eftersom nålen skall vara rörlig måste man ta bort den på själva tavlan. Detta är lätt gjort med kloningsverktyget som finns i alla bra photoprogram. Så sparar jag kPa_tavlan. Bild5: Min s.k. PreTex-katalog börjar så sakta fyllas med skärpta och upprätade texturförlagor ![]()
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2012-10-08 klockan 10:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
![]()
Otroligt vad mycket grejer, det ser ut som en sida ur en reservdelskatalog. vilket plockjobb du utför Lan. Imponerad, champonerad eller impregnerad, vilket du vill det är jag!
Stickanw
![]() |
#44 |
Veteran
|
![]()
... motsatsen till imponerad
![]() Jag plockar dit ett par saker då och då allteftersom texturer är gjorda. Idag blev det sidoelement, fönsteröppningsreglage, hasighetsmätare och en nödbromsskylt. 4 saker om dan, dä ä lagom takt för en Kronblom" eller "Åsanesse", eller "dé e´ möcke nu" som Svenson i Hedeby skulle ha uttryckt det ![]()
![]() |
#45 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Riktigt snyggt arbete Lennart!
![]() ![]()