Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-08, 16:34   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ja du Bengan ...

"polygonerna i taket" kan man säga. Det retliga är att det går att krympa mesherna väldigt mycket i ett byggprogram, Packarden du ser på mina bilder är "krympt" till ca. 10000 polys och de går säkert att krympa mycket mer! Ett annat problem är m.notex materialen som jag inte kan exportera till Trainz. Men det kanske är lika bra det för "ommålningar" går endast att göra i ett byggprogram, så det skulle inte ge dig nåt.

Vid tillfälle skall jag kolla vad man kan krympa Packarden till, och hur man exporterar material.m.notex till Trainz.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 19:05   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tack Bengan ...

... hade du inte börjat "skvätta Ketchup" igen hade jag aldrig kommit på hur man "målar" med material.m.notex!!!

Det är helt otroligt vad man kan åstadkomma utan en enda textur, och slippa UWV-akrobatik! Det går på NOLL-tid att måla om en modell och snyggt blir det också.

Denna teknik fungerar i max och med stor säkerhet i gmax. I Blender lär det också fungera!!! Hurra!

Kolla bilden på Bengans Packard I TRAINZ ! Blev väl ganska läckert, eller hur?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130308_0001.jpg (138.0 KB, 161 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 19:40   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard ca. 5 min senare ...

är Packarden ommålad! Underbart!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130308_0000.jpg (135.0 KB, 159 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 20:12   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... hade du inte börjat "skvätta Ketchup" igen hade jag aldrig kommit på hur man "målar" med material.m.notex!!!

Det är helt otroligt vad man kan åstadkomma utan en enda textur, och slippa UWV-akrobatik! Det går på NOLL-tid att måla om en modell och snyggt blir det också.

Denna teknik fungerar i max och med stor säkerhet i gmax. I Blender lär det också fungera!!! Hurra!

Kolla bilden på Bengans Packard I TRAINZ ! Blev väl ganska läckert, eller hur?
Jaha du, Lennart.

För dig, så går allt på noll-tid. En annan har noll-koll och fattar ingenting av, vad notex är för någonting och hur du bär dig åt.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 20:38   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Bengan ...

... jag förstår fuller väl att du inget fattar (knappt jag gör det själv) ...
men vi är så vana vid texturer på allting att vi har vägrat fatta att Auran här har uppfunnit ett underbart sätt att enkelt måla mesherna direkt i byggprogrammen, utan texturer och eländig UVW-mappning. Detta är en ny teknik som nog väldigt få fattat.

Ett försök till förklaring:

Normalt bygger man en mesh i byggprogrammen och sen lägger man på en textur och UVW-mappar den. Det nya sättet är att man bygger en mesh men gör den uppdelad i undermesher med olika färg som man färgsätter direkt i byggprogrammen och exporterar utan textur (=m.notex).

Det blev säkert inte mycket begripligare för dig som inte bygger i ett byggprogram, men det verkar fungera bra för enfärgade meshdelar.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 20:45   #6
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Jag tackar för alla bilar och hus! Mycket fina objekt som med all säkerhet kommer att hitta sig till olika platser längs min bana.
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 01:59   #7
steffe80
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 83
Standard

Tackar och bugar för alla fina objekt. Dom kommer komma väl till användning.
steffe80 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 16:44   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard Ett litet tillägg angående texturerna.

Gäller samtliga objekt.

Ett litet tillägg angående texturerna. Alla texturer som har varit större än 512x512 pixel t.ex. 2048x1024 har jag krymt ner till 512x256. Så dom största texturerna ligger på högst 512x512 pixel. Många av dessa texturer, går att krympa ner både en och säkert två gånger. Men i nuläget så struntar jag i att krympa ner dom mer, då det tar för lång tid för mig att kolla om det blev bra eller inte och eventuellt göra om allting. Så om ni tycker att storleken på texturerna är allt för stora, så får ni själva krympa ner dom mer. Likaså med att förbättra texturerna, då jag själv tycker att många av taktexturerna skulle kunna förbättras. Själv tänker jag göra detta i ett senare skede och är i nuläget bara intresserad av att få in grejerna i Trainz.

Gäller samtliga objekt.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009