![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... jag lär mig också mängder om dessa lok och bygger oförtrutet vidare.
Min plan är att det mesta skall bli valbart via propertyrutan - färgsättning, typ av koppel, typ av lyktor, skyltning, littera m.m. Tyvärr kan man (ännu inte) byta panto och boggier, liksom detta med att ha bara en panto uppe (då måste man bygga hela loket som en enhet). Mest fixat med luft- och vakumslangarna och ett SAR-koppel (se bilden) Den list Jockes pratar om är väl fotlisten ovanför buffertbalken ??? och det skall bli en är det tänkt.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Min plan är att det mesta skall bli valbart via propertyrutan - färgsättning, typ av koppel, typ av lyktor, skyltning, littera m.m.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
|
![]()
Dm3-lok i 900 serien fanns ju
976-977-978 979-980-981 982-983-984 En sammansatt enhet tillkom på slutet av lokens karriär och det var 974-983-975 974-975 gick ju som Dm fram tills dess. Jag hade tillfälle att få köra samtliga dessa enheter vilket var en upplevelse. Jag hade även förmånen att åka med en tämligen illa balanserad Dm i 1200 serien på Svappavaara och jag kan förstå glädjen hos förarna över de nya IORE-loken, men jag saknar dessa maskiner i deras bruna utförande. Tänk er..... En natt i Gällivare med en ensam Dm3 på väg upp till Vitåfors i 30 minus. Stå på bangården utanför tågex. ventilatorerna startar, bromsen loss, efter en kort stund kopplar man upp första körläget, sedan det andra osv... och med ilskna blå blixtar från kontaktledningen som lyser upp hela bangården så rullar maskinen majestätiskt bort över bangården mot järnvägsövergången i norra änden och försvinner sedan bort förbi Bolidens omlastningsplats.....Ljusskenet från blixtarna ackompanjeras av skådespelet, norrsken vid horisonten. Det var tider de.....ca 20 år sedan nu! Faan man sitter här och blir nästan tårögd! (Ber om ursäkt för franskan) /Håkan Senast redigerad av Håkan Zaar den 2013-10-08 klockan 14:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... kommer här som tack för god hjälp och en underbar lyrisk hyllning till dessa lok av Håkan !!!!
Jockes, jag skall testa pantokomplexet vid tillfälle, du har just "vunnit" ett litet "gångbord" i fören. Tack för bilden på SAR-kopplet ! ![]() Färgexperimenten ni ser är en ren njutning med GIMP. 1200-serien skiljer en hel del på dörrplacering, lyktor och dekor men jag har vissa idéer och planer ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 866
|
![]()
Mycket snyggt Lennart!!
Å man får väl ta å tacka! ![]() Å så kommer, som vanligt en massa kommentarer:
Finns säkert ännu mer att kommentera på, men jag ska inte vara för jobbig ![]() Ska bli kul att få se en moderniserad variant också! ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
![]() Skaffar du dig inte, ännu mer jobb nu. Nu när du har gjort ett SAR-koppel till henne, så är det ju nästan så att du blir tvungen att börja gräva i dina gamla malmvagnar, så att dom också får ett passande koppel. Suck, vart ska detta sluta. ![]()
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
|
![]() Citat:
Lennart: Ang. slangarna, nu börjar det likna nått ![]()
__________________
Ekan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Trodde att dom dök upp på Mas-vagnarna tillsammans med Dm3. Men jag kan inte hitta en enda bild med SAR-koppel på dom, så det är väl bara att krypa till korset.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 866
|
![]() Citat:
Kanske kan göra en skiss, som körklarar bättre, jag är urusel på att förklara med text så ![]() MYCKET snyggt arbete med luftslangarna måste jag dock säga!!! Ska bli otroligt kul att få köra runt med henne! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() EDIT: hittade denna bild på Dm3's koppel: http://lindman.dk/jvg/12181238.jpg
__________________
//Joakim Wahlberg Senast redigerad av Jockes den 2013-10-08 klockan 12:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 843
|
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |