Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-26, 13:22   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Den frågan är inte alltid lätt. Ex, jag har ingen aning om hur jag skall göra med de stansade hålen i väggen och taket.

Det är flera tusen hål som hade krävt minst 16 eller 12 polys vardera...men det är så många hål att det inte går att få in på en vettig texturstorlek heller (dvs om man vill ha extrem detaljrikedom).
Dilemma.

Jag borde försöka göra mer ytor med den metod du beskriver Marcus, av den enkla anledningen att jag är rätt dålig på det, he he!
Vill bli bättre på det jag gör

Länkar en bild från Postvagnen. Talar om hålen ovanför sidofönstret. Dessa finns även i taket.
Jag skulle rekommendera att du gör som så att du mappar själva skalet för hytten i en separat texturfil, där du sedan kan ta med mindre detaljer så som hantag och liknande, saker som får plats i hålrummen för rutorna och liknande.
Sedan kör du den texturfilen rätt stor, exempelvis 4092pixlar, så får du rätt bra upplösning på sakerna.

I mina hytter har jag brukat dela upp innehållet i två kartor på det sättet.
Sedan ser det ju ut att vara mest en panel med Korrugerade hål i och inte en hel vägg, som på många andra lok.
Så då kan du ju köra panelen högupplöst i en karta tillsammans med andra detaljer.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-06-26, 13:28   #2
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Funkar 4k? Trodde 2k var max så har hållt mig till det.
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-26, 13:41   #3
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Funkar 4k? Trodde 2k var max så har hållt mig till det.
4K fungerar för texturer.
Där emot ska du inte göra normal eller specularmaps i 4k, men det behöver man inte heller.
Men just för textureringen så fungerar 4k utmärkt, men då måste man vara noggrann med mappningen.
För man vill inte ha för många sådana texturkartor, så ja rekommenderar att använda det mest för interiören.
Mappar man ett helt X2 sett i 4k så blir det fruktansvärt tungt att ladda.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-26, 13:54   #4
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Okej, det ger goda förutsättningar för hytten. Varje vagn har varsin 2048 textur och dörrar/boggies m.m delar på texturer genom hela setet. Då kan hytten få lite extra kärlek
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-26, 14:35   #5
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Ja, värt att tänka på är att du kan använda en grundtextur för att få fram lite ojämna ytor och slitage i texturen, personligen brukar jag ha ett högupplöst foto av betong i lägsta lagret i Photoshop, och sedan sitter jag och leker med opaciteten så att man får en snygg yta på texturen, utan att betongen lyser igenom för mycket.

Kan prata mer om det en annan gång, men blir föga intressant läsning för dom flesta som läser tråden
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-26, 16:57   #6
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Bra tips!
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009