![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
|
![]()
Kul med detta udda lilla växel-lok.
Eftersom jag är uppvuxen vid en icke elektrifierad järnväg är min personliga erfarenhet av udda loktyper från min ungdom relativt begränsad. Men jag har ju sneglat en hel del på möjligheterna att bygga om det gamla Fleischmann-loket (tyska BR 69) till ett svenskliknande och då var det ju litt Ö som stod närmast. Det blev dock aldrig något i H0. Men nu får man ju rangera in LAns nya skapelse i lokstallet. Ser riktigt, riktigt trevligt ut!
__________________
/Med vänlig hälsning "Tågny" |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
vid överladdning. Har modellerat huvarna öppningsbara via propertyrutan. Kan ju vara bra om man vill ställa upp ett förarlöst lok med öppna dörrar och/eller huvar:
(texturen är det Korvtiger kallar Caput Mortum (=dödskalle). Detta pigment görs numera av järn(III)oxid (tar död på mossa och alger). Vad det gjordes av på Rembrants tid skall vi kanske tala tyst om ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
men det växte aldrig sjögräs på båtarna förr......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
till Öa är under tillverkning, gillar inte att sitta i en Ub-hytt och köra Öa
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
tänkte när du ändå putsar på Öa så har jag lagt märke till att det ena vita toppljuset lyser baklänges. Verkar vara det som är A ände när man sätter ut loket. / Mvh R
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack rac! Skall fixxas!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Loket har samma kuid men hytten är ny.
Loket har genomgått omfattande uppfräschning på flera punkter. Hytten är helt separat från loket vilket medför att man är oberoende av "osynlig förare". Val av förarplats sker med Alt-C, men observera körriktningsreglagets läge! I övrigt skall ljusväxling och annat fungera automatiskt. När man äntrar hytten hamnar man i ett översiktsläge och man väljer sen med "Å" var man vill befinna sig. Loket är naturtroget körbart i CAB-mode med lång bromssträcka (små hjul och tungt lok - 29 ton). Det flesta mätare fungerar hyfsat i båda körpositionerna. Vid körning i B-ändan saknas pantografreglaget. Pantografreglaget i A-ändan har 3 lägen: 0 ingen spänning till loket (ner) 1 accu-drift (rakt ut - panto nedfälld) 2 Kontaktledningsdrift (upp - panto uppfälld) Bilden visar körläge från A-ändan och siffrorna betecknar: 1 Pantografreglage 2 Körriktningsomkopplare (brevid är tyfonknappen) 3 Förarventil (bromsreglage) 4 Pådragsratt (4an sitter där man placerar musen) 5 Strålkastare 6 Avbändning 7 Solgardin
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |