![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Som att lägga pussel, fast man skära själv till bitarna och kopiera in och justera på plats. Två bilder på jobb med sydgaveln och sen var det lätt att fixa nordgaveln:
Inalles 20 deltexturer gjorda, dessa kommer senare att sättas samman till en stor textur som blir arbetstextur vid bygget - fördelen är att jag kan använda den som "backdrop" i byggprogrammet och göra alla detaljer så att mappningsproblem undviks !!!! Gatusidans mittdel och dito sidoskepp bifogas. Skall jag fortsätta rapportera eller är intresset NOLL ? Återkommer kanske:
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-08-08 klockan 19:53. Anledning: Alla deltexturer klara |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
|
![]()
Fortsätt gärna att rapportera! Det är intressant (åtminstone för mig som inte är modellbyggare och inte kan något om det) att se de olika stegen i byggprocessen. Det är kul att på lite närmare nivå följa byggandet från början till slut.
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! Senast redigerad av Ursus94 den 2015-08-08 klockan 20:29. Anledning: Ändring i mening |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
|
![]()
... att visa bygget. Själv har jag ju sedan ett halvår kört fast i bygget av stationerna Hallsta- och Surahammar på Kolbäcksbanan så den kan vara mycket intressant att få följa ett proffs i arbete! Man lär sig alltid någonting när man studerar dina alster och byggreportage.
Tacksam för all kunskap jag kan tillskansa mig...
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]()
När alla väggytor är klara kopierar jag in dom på två transparanta 2048x2048 px flak och fördelar och justerar. Detaljer som räcken, balkonggolv, ingångsgolv, skorstenar m.m. finns det gott om plats för senare. Taket blir en egen textur (för "tilingens" skull). Fönstern blir också egen textur för att kunna göra semitransparens och nightmesh, Bilder på de 2 (nedskalade) bastexturerna:
Återkommer:
![]() |
#5 |
Veteran
|
![]()
... byggprogrammet är alltid = starten av ett bygge. I detta fall har jag använt de nyss förfärdigade texturerna, ser bra ut
![]()
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
... Strömstad stn var beställd, vad bidde det då . det bidde en vägg i taget.
Alltid bra att tidigt exportera till Trainz - man ser ev. misstag, ser saker bättre och upptäcker fel tidigt - rekomenderas!
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
... under byggets gång:
Det här med att lägga skuggor på texturerna (som Ekan är så bra på!) verkar bli helt onödigt i TANE ![]() I övrigt går bygget framåt, den "svåra" biten med Ingång och balkong gick ganska bra. Alphakanalen på huvudtexturerna är borttagna eftersom den inte går ihop med de semitransparenta texturerna för balkongräcke och fönster (de senare skall justeras framöver!). På TANEbilden kan ni se hur snyggt skuggorna sätts, det finns ett ljust parti på balkongen som beror på bortagna polygoner men som blir bra när taket kommer på plats: Återkommer: