![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#46 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... med det mesta på plats. "Lego-huset" är beklätt med puts och tegeltak, nightmesh m.m. Fattas lite smådetaljer bara (1200 polys totalt
![]() EDIT: Korvtigers skript i aktion, samt en stationsklocka tillkomm:
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-08-30 klockan 17:29. Anledning: Märkning o klocka |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Det tar sig med byggklossarna. Lite texturer gör mycket.
![]() |
#48 |
Veteran
|
![]()
... blir det med Nynäsbanans stationshus.Här har jag med möda lyckats vränga fram texturer av de fyra sidorna på Ösmo station. De flesta småstationer såg likadana ut, sånär som det höga tornet på baksidan.
Sen har jag mappat och mätt upp 4 plan i byggprogrammet som får bilda basen för fortsatt bygge. Den genomgående gula linjen på bilden märker ut takfotens höjd så att de fyra planen mappas på ungefär samma sätt. EDIT: ytterväggarna görs som linjer och sluts sen till splines, för att sedan vertexjusteras så att allt passar ihop. Sedan görs en enkelsidig "extrude" 0m utåt för varje vägg. Det är gjort på bilden: (hade man velat ha genombrutna fönster och dörrar hade det gjorts med linjer och rektanglar som sedan "multiple attatchas! till väggsplinen innan extrude).
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-09-01 klockan 15:38. Anledning: ytterväggar resta |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Veteran
|
![]()
...förmodligen för döva öron, men nån kanske kan lära sig nåt????
Lite olika tekniker jag använder: 1. att bygga med ensidiga fasader ger vissa fördelar senare? framsidans polygon markerad sen... 2. den "detachar" man som "clone" och "element" .... 3. sen "flippar" man den så den pekar innåt ... 4 därefter gör man ett "face extrude" så att den når fram till gavlarna (bara att prova med olika värden på "amount" tills det stämmer 5. nu skall dee inre framväggarna skapas, över i "edge-mode" och markera en "edge" och sen med Shift nedtryckt dra den till rätt position. 6. OK? 7. samma sak här. 8-9. Sen rensar man onödiga polygoner. Återkommer:
![]() |
#50 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Tjaaa, inte direkt för att jag förstår nåt, men behöver du bättre bilder, säg bara till så ska jag se om jag kan lyckas ta några!
![]()
![]() |
#51 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#53 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
|
![]()
... Lennart. Stort tack för all möda du lägger ned på att försöka utbilda oss mindre begåvade.
Men, "grabben" en fråga som jag inte lyckats fatta: Vilket 3d-program bygger du i när du anger alla de här olika stegen som i bygget av Ösmo?
![]() |
#54 |
Veteran
|
![]()
Jag bygger i 3Dmax men förfarandet är samma i gmax som fungerar lika bra.
![]() |
#55 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
|
![]()
Gmax har inte jag kört med på länge. Just nu letar jag mig tillbaka till 3d-bygge och testar bland annat Sketchup. Har gett mig f-n på att jag ska klara alla konstiga tak och vinklar på Hallsta- och Surahammars stationer...
Återkommer!
![]() |
#56 |
Veteran
|
![]()
... när man skall stuka till Tungelsta m.fl. av Ösmo. Med allt kommer väl på plats till slut:
![]() |
#57 |
Medlem
|
![]()
Ja, fyfan så det kan se ut
![]() ![]() ![]()
![]() |
#58 |
Veteran
|
![]()
... det tar sig som pyromanen sa:
![]() |
#59 |
Veteran
|
![]()
... under tillverkning genom att slita isär Ösmo, skala, slica och flytta delar.
En bra teknik är att dölja texturen, alla delar blir då enfärgade och man kan lätt ta shots av de olika sidorna som man sen lägger in på en kopia av Ösmos tex. Dessa sidor skall nu texturers från de olika texturer jag redan gjort - tacka Gimpen för det ![]()
![]() |
#60 |
Veteran
|
![]()
... samma metodik som för Nynäshamn:
EDIT: EN fördel är att man mycket tidigt kan exportera till Trainz - det gör att man lättare upptäcker fel och brister - rekommenderas !!!
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2015-09-05 klockan 18:39. |
![]() |
![]() |