![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Junior Member
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 9
|
![]()
Hej
Jag har på skoj börjat göra en egen "route" men har stött på en del problem på vägen. Efter många om och men lyckades jag till slut få ett naket landskap med blå himmel och en oändlig grön gräsmatta. Till en början vill gräsmattan bara vara vit men efter omstart av dator så fungerade det till slut. Men sen började problemen. Hur ändrar man höjden på terrängen för att få ett omväxlande landskap av berg och dalar på ett vettigt sätt. Som jag gör nu att markera ett område, högerklicka och ange en höjd så blir resultatet inte speciellt bra. Det blir en fyrkantig platå med branta sidor och dessutom när jag närmar mig platån med muspekaren så ändras platån lite hur som helst. Finns det någon vettig tutorial hur man får kontroll ändringar av höjdata. Sen börjar nästa bekymmer med spåren. Jag har installerat X-tracks och har efter det ett oändligt massa spår. Vilka ska man använda? Finns det någon bra guide för lämpliga spår. Kan man göra detta på något enkelt sätt? Jag har upptäckt att vissa spårbitar vill liksom inte "koppla" ihop sig. Är det lämpligt att ha X-tracks installerat som jag ser det nu, blir det bara krångligare med fler spår. Vad är dynamiska spår? Kanske många dumma frågor men är man nybörjare så är man. Mvh Mats Findell Grängesberg |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
X-tracks har varit buggit (tidigare versioner), men nu fungerar det jättebra. Läs info som finns med, det mesta står där! En bra guide om Dynamiska spår hittar du här: http://www.msts-akuten.com/
![]() http://pirpen.cjb.net/ |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Skoj att du ger dig på RE! Den är lite tjurig i början, men kan bli en god kamrat när den fått lite tid...
Vill börja med två saker... Kolla in sidan http://www.msts-akuten.com, där finns en del tips. Bl.a på dynamiska spår. Sedan finns det en tutorial som iof kostar pengar, men är ovärdelig om man verkligen vill jobba mycket med RE. Det är Abacus "guide to route building", se här: http://www.trainsimulatorworld.com Den kostar 20$, men det är det värt.. Här finns även ett antal användbara tutorials: http://www.railpage.org.au/steam4me/trainsim/tutorials/ Angående Xtracks så anser jag att om man ska lägga spår, så är det en stor fördel att använda Xtracks. Det går fortare att lägga de spårplaner man vill ha jämfört med originalspåren, som bara trasslar till det genom dum geometri och begränsade möjligheter. Om du ska gå in för att lägga spår verkligen, så rekommenderar jag att använda xtracks och ta den tid det tar att bekanta sig med de tillgängliga spåren. Snart identifierar man sina favoritdelar. Själv använder jag 3-graders modulväxlarna i första hand, då de ger mycket fina möjligehter att bygga både dubbelkors och nästan tre-vägsväxlar. Ja, det finns några illegala spårkombinationer, när du försöker sätta två växlar mot varandra t.ex. Påtagligt med originalspåren, men inte med Xtracks. Lycka till! ![]() LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14 |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Hur används dynamiska spår? | Perre | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 1 | 2005-02-05 11:26 |
Stockholm C. Spår 2. | Bengan | Off-topic | 2 | 2003-02-12 16:40 |
Stockholm C. Spår 6. | Bengan | Off-topic | 0 | 2003-02-10 22:55 |
Stockholm C. Spår 3. | Bengan | Off-topic | 0 | 2003-02-10 21:46 |
Stockholm C. Spår 1. | Bengan | Off-topic | 2 | 2003-02-10 21:33 |