![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#46 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Kan vara så att E11 1849 fick sina hjulringar blästrade för att radera alla spår av tyskt BJ-inflytande, medan 1850 fick gå oblästrad genom sitt återstående liv !? Men rasande vackra lok var det!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Så får du gärna lägga upp din variant för nedladdning. Lite dumt, att vi andra sitter och klonar loket och ändrar på hjulringarna. Då har vi kanske 5-10 lok, men med en massa olika kuids för samma lok.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag kanske gör det, pillar med N växellok också så det blir väl i samma veva - när jag ändå är "8-kopplad s.a.s."
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... finns möjligen planer hos vovven47 att bygga detta maffiga snälltågslok ?
Ett önskelok för oss BJ-nördar.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]() Citat:
![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]() Citat:
så att man vet hur ledningar till belysning och smörjapparater drogs m.m. m.m. Och........numret på strålkastaren (111 med SVART bakgrund!) upptill ändrades aldrig till SJ nr. Men hur användes loken under SJ-tiden? Nån som vet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]() Citat:
Jag kan kolla med Morrgan han vet nog, vad SJ A8 fick för uppgifter hos SJ
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag har för mig att SJ inte hade andra banor än BJ där dessa lok kunde gå med full fart (>100 kmh). Bohusbanan var för klen och kurvig för dessa bjässar.
Alla 4 loken ställdes av under början av 1950-talet och två blev som tur är beredskapslok och finns nu hos BJ i Lärje. Vad som hände med de två andra vet jag inte men ett lär ha sålts? Holländska Statsbanorna hade 15 liknande lok. Men Morrgan hos BJ vet sääkert mycket mer !? Bild på NS 4000:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2018-05-04 klockan 12:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Suveränt längtar redan.
Hittade lite fakta om loken. http://www.svenska-lok.se/damp.php?s...tra=A8&typenr= Det som jag har läst i böcker om loken är att dem drog de tunga snälltågen. Men tyvärr så var loken lite svår eldade på grund av långa fyrboxen men även att loken hade högt axeltryck. Så loken kunde inte köras på vilken bana som helst. Källa: Wikipedia. Böcker: SJ ånglok, Ånglok på normalspåriga enskilda banor och normalspåriga ånglok vid Statens järnvägar.
__________________
_____________________________ Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29 Senast redigerad av gp3119 den 2018-05-04 klockan 12:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag tror att det även var problem med cylinderdräneringen, men ett rasande grant ånglok var det.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 843
|
![]()
A8 1809 och 1806 är skrotade i Kalmar.
A8 1807 och 1807 finns kvar i BJs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Fick ett mail om lite bakgrundshistoria till H3s loken, som beskrivits i en artikel från tidningen TÅG.
Till min förvåning hade även jag sparat denna notis. Sidan 2 ger info om vad som hände loken under SJ tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Gått igenom ett par böcker nu på morgonen, för att se om jag hittar något om H3s.
Än så länge, bara en sida om olika uppgifter på diverse lok. H3s ungefär i mitten, en liten bit upp. Hittade däremot en bild på SDJ H3 17 från 1985, där lok och tender. Har gul bord istället för röd. Letar vidare och hoppas hitta lite mer info om BJ H3s (SJ A8). Edit: Blev uppladdningsfel, när jag försökte ladda upp bilder med mobilen. Återkommer, när jag kommer åt datorn. EDIT: Gått igenom några böcker till. Verkar vara lättare att hitta info om loket på nätet. Har tyvärr ingen bok om BJ. Alltför populära, när dom dyker upp på Tradera, så att man blir överbjuden hela tiden. .
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2018-05-06 klockan 08:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2018-05-06 klockan 10:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Medlem
|
![]()
H3an står hos oss i Falun och väntar på bättre tider. Den fyller 90 år nästa år. Vi får se om vi inte kan hitta på lite roligt med den då.......
/Pursche
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |