![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
|
![]()
Väldigt läckert!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Mycket lovande, håller
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#18 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
|
![]()
OJJOJO VA FINT!!
![]() ![]() ![]() Ska fota hytten men min morbror hade låst hytten o han var inte på plats när jag skulle fota hahah ![]() ![]()
![]() |
#19 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
|
![]()
Tack för fina ord, är ju stimulerande när man får respons.
Mycket jobb återstår, många objekt skall textureras om och sen är det ju hundratals nitar som skall "målas" in, så det finns ju att göra. Stinsen: Det mesta av hytten har jag lyckats klura ut med bilder från nätet, det är väl bara hastighetsmätarens placering och gåtan med fram och -bakdamp som återstår. Men får du tillfälle att fixa hyttbilder så är det naturligtvis mer än välkommet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Satan vad snyggt!
![]() ![]()
![]() |
#21 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Kan bara instämma till de förgående tallarna..
![]() |
#22 |
Medlem
|
![]()
Äntligen har jag lyckats få in "bodyn" i Trainz. Har stulat med nitarna, gjort om dom 4 gånger, trasslat till det med filformaten på texturerna till trainz vilket resulterat i ett oändligt felsökande. Som vanligt så är ju felet det mest uppenbara och inte allt det andra man tror
![]() Så nu är det dax att ta i tu med bogierna, inte så komplicerad texturering men däremot är det ju animationselendet att ta i tu med. sexan_trainz.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Himla snyggt!!!
![]() ![]()
![]() |
#24 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Ja, det svävar än så länge på moln. men blir nog snart mer jordnära !?
![]() |
#25 |
Medlem
|
![]()
Ser ju riktigt bra ut detta!!
![]() |
#26 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Snyggt jobbat med texturereringen! Kul att se ett första(?) svenskt alster med PBR, det ser lovande ut!
![]()
![]() |
#27 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
Kan man bygga boggier med PBR-texturer och vad vinner man i så fall på det ?
![]() |
![]() |
#28 |
Medlem
|
![]()
Ja, man kan bygga boggier med PBR-texturering. Alla objekt: marktexturer, hus vagnar, splines etc. kan byggas med PBR-texturer.
Skall försöka förklara vad man vinner på att texturera med PBR-tekniken trots att jag är värdelös på att förklara saker och ting på ett begripligt sätt (skulle behöva Korvtigers enastående pedagogiska förmåga). PBR-tekniken bygger på att de olika materialen, metall, målade ytor, rost etc. påverkas på ett mer naturligt sätt av ljuset i "scenen". T.e.x. en svart yta på ett ånglok kan ju se grå ut i skarpt solsken men djupt svart i skugga. Hoppas beskrivningen ger lite klarhet i hur det fungerar. En annan bonus är ju att UV-unwrappingen och textureringen går betydligt snabbare och att man kan justera t.e.x. färger och reflektioner direkt i programmet (åtminstone i Blender som jag använder och har erfarenhet av) |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Medlem
|
![]()
Har äntligen efter ett mödosamt letande efter ett fel i meshet till interiören, fått en testversion av hytten in i trainz.
sexan_hytt_texturerad.jpg Man upptäcker otroligt mycket man skulle vilja förbättra, t.e.x. att texturen på frontfönstren borde roteras, att vissa delar av träet på sidofönstren borde roteras, att emission-texturen i eldstaden är alldeles för gryning och framförallt att nitarna inne i hytten är för grovhuggna (skulle behöva mer texturutrymme). Frågan är ju hur många 2K-material man kan ha utan att det påverkar "frame-raten". Som det är nu har jag 3 st 2K-material och 2 st 0.5K-material, men optimalt vore ju om man kunde lägga till ett 2K-material till. Hoppas att det finns någon som har lite bättre koll på detta än jag, som kan ge råd . |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Medlem
|
![]()
Grym start!! Kan fota i 6an till helgen hon står äntligen bra till! Då ser du hur saker och ting är "texturerade" mm
Kul att se!