![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 161
|
![]()
Fick för mig i januari att sätta igång med ett projekt att försöka göra NP/BLJ6 i en version för trainz 19 med PBR texturering. Så här långt har jag kommit hittills
sexan.jpg sexan_hytt.jpg Lyckligtvis finns det gott om bildmaterial och även en del ritningar (dock för SÖJ nr. 6 men de flesta måtten överensstämmer ju med BLJ 6, så med bildmaterialets hjälp så kan man ju ganska väl få till de detaljer som skiljer). Det största problemet är ju hytten, trots att jag hittaten del bilder från hytten är det rätt svårt att klura ut hur alla detaljer är utförda, mycket försvinner ju bara i ett grått töcken, framför allt ovanpå eldstaden. Dessutom har jag inte riktig koll på vad alla spiralrattarna är till för, det går ju att gissa, men skulle ju vara kul om man kunde få det rätt. Hoppas att någon som sitter inne med betydligt bättre ånglokskunskaper än jag kan hjälpa till. I bilden nedan så funderar jag i första hand på vad den märkliga anordningen med en spiralfjäder som pilen pekar på har för funktion. Har funderat på om det kunde vara avstängning av åntillförseln till kronan/någon typ av snabbavstängning. Den vänstra spiralratten verkar ju vara avstängning för ångvisslan, men sen går det ju ett rör till ångbromsen också, där det intill också finns en kran på röret så jag antar att det är avstängningen för ångbromsen (lite märklig konstruktion, har inte set det på något annat ånglok). Den mittersta ratten verkar ju stänga tillförseln till kranhuset som anordningen med en spiralfjäder verkar påverka, en gåta för mig hur det är tänkt att fungera. Den högra ratten antar jag stänger av ångvärmen. Kan inte hitta någon avstängning för generatorn om det nu inte är ratten i mitten eller "spiralfäders grejen". hytt_1.jpg I nästa bild funderar jag på den stora ratten som pilen pekar på ahr för funktion, kan det vara för framdampen? Sen har jag inte hittat någon bakdamp men den kanske sitter skymd någonstans. hytt_2.jpg Skulle vara oerhört tacksam för all hjälp jag kan få. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Jag gissar lite granna eftersom jag inte är van vid smalspårslok, men jag tror du är rätt ute att spiralfjädersanordningen är avstängning av kronan, genom den lite blanka ventilen i mitten-bakom-uppe.
Jag har inte mött något lok med annan avstängning av kronan än denna snabbavstängning, så jag gissar att ratten i mitten kanske är till smörjpumpen. kanske, den sticker ju iväg åt höger... hmm. Nu är jag bara bekant med loken i Nora, så jag gissar enbart försiktigt. Kan inte kranen till vänster, utan ratt, vara till generatorn? Ser ut som utgången sticker iväg mot vänster gångbord. Aldrig sett ett vred för damparna, men samtidigt finns ju inga spakanordningar i golvet, så jag gissar du är rätt ute. Ett vred känns dessutom trevligare att jobba med kan jag tycka. Hoppas någon kunnig på riktigt kan peka med hela handen... ![]() Vilket alldeles underbart bygge, hatten av! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Jag kan ta reda på det! Vill du har mer foto så säg till Hälsar på BLJ 6 imorgon
![]() Ser jävligt bra ut det du gjort!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 161
|
![]()
Stort tack för all uppmuntran och ideer.
Mazz: har faktiskt också lurat på att kranen längst till vänster, utan ratt också skulle ha någon funktion. Har ju ingen aning om när hyttbild 1 är tagen, kanske medans loket var avställt. Stinsen: fler bilder är mer än välkommet, naturligtvis i första hand på hytten och gärna på de mer skymda ställena, tex vid sidorna på eldstaden och på bakväggen med handbromsen och "koluttaget" eller vad det nu heter ![]() Naturlligtvis också bilder på kronan /ventilstället och framväggen med manometrarna. en sak är säker, för mycket bilder kan man aldrig ha när man skall bygga lok ![]() Sen vore det ju fantastisk om du kunde få fram vad alla kranarna har för funktion och även var damparna är placerade |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]() Citat:
![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 161
|
![]()
Strålande
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Wow! Otroligt snygg och väldetaljerad modell!
![]() ![]() Jag kan bara bidra med mer gissningar, men Stinsen kan säkert komma med direkta besked snart. ![]() Jag tror nog, precis som Mazz att spaken är till "snabbavstängningen" (Vilken verkar vara lite trasig, eftersom det ska vara wire:ar kopplade från hålet längst ut på spaken till båda sidorna av hytten, nära dörren som man kan dra i för att utlösa stängningsmekanismen.). En väldigt lik anordning finns på bild 358-359 i Ånglokläran 1949 års utgåva, fast med en lite annorlunda lösning utan fjädern. Ratten i mitten tror jag också som Mazz att den är till smörjpumpen. Ratten till höger är ju till ångvärmen (syns på säkerhetsventilen med sitt avloppsrör, markerat med blått i bilden nedan) och den till vänster går nog som du tror till ångbromsen. Men vilken kran på röret är det du menar? Tänker du på avstäningskranen till smörjblåsan? Det sitter ju en cylinderformad mässingsfärgad grej alldeles bredvid ventilhuset till ångbromsen och längst ned på den en kran som pekar rakt upp (syns i nederkant på första bilden och syns tydligt på den andra bilden, markerat med rött i min bild nedan). Det är avstängningskranen till smörjningen, där smörjoljan finns i cylindern. Träratten högst upp på smörjblåsan är för påfyllning av själva behållaren. Finns beskrivet i Ångloksläran (Bild 505 och 563 i 1949 års utgåva) i alla fall. Sedan är det frågan om det inte sitter en till ventil rakt ut till vänster på kronan, (markerat med grönt i bilden). Det låter ju troligt att detta skulle vara till generatorn, då den tillkommit senare och därför har fått kopplas på kronan. Men mer bilder kan säkert ge mer klarhet i det hela. ![]() hytt_BLJ6_ringar.jpg Den stora ratten skulle kunna vara till framdampen, men jag (som f.ö. bara stuckit in min näsa i ett påeldat ånglok en endaste gång i mitt liv, tro't eller ej! ![]() P.S. Ånglokläran finns scannad av Järnvägsmuseum och finns tillgänglig här: http://www.samlingsportalen.se/all/d...itteratur.html
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 161
|
![]()
Tack för påminnelsen om ånglokläran 1949, har ju faktiskt laddat hem den för ett bra tag sen och sedan har den fallit i glömska (gaggig
![]() ![]() Naturligtvis är ju kranen på röret till ångbromsen till för smörjningen, funderade mycket på vad den där "mässingsburken" kunde ha för funktion. När jag kollade på "artikeln" om snabbavstängningen så såg jag att det fanns en bladfjäder på baksidan, den kanske motsvaras av spiralfjädern på bilden. Kollade lite om asklådor i lokläran också och det framgick att i vissa lok saknas en framdamp som istället ersatts av en "mellandamp", kanske är så fallet i "Sexan". Skall bli spännande att se vad Stinsen fått fram. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Hej! Jo arbetet går framåt men måste träffa mina släktingar som kan loket så ska du få en lista med bild på vad allting är!
BLJ 6 fick för övrigt sin luftpump på AGJ samt stegen bortmonterad
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 161
|
![]()
Stinsen: Ingen brådska, har hur många detaljer som helst kvar på loket, som ligger och väntar på att bli fixade.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Jätte roligt att du gör ett klassiskt smalspårigt ånglok.
Man kan göra många olika varianter av dem. Men tyvärr ser de olika ut beroende på vilken privatbana... Men det är inte bara BLJ 6 som finns kvar det finns andra nämligen SÖJ 6/Np 3050 som finns i Västervik men även NKlJ 24 (långatankar) som fick hos SJ Np 3178.
__________________
_____________________________ Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29 |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
NKlJ 24 har vi på AGJ så hojta om du vill ha något foto på den
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 161
|
![]()
GP3119: tack för fina ord, inspirerande att få respons.
Mitt fokus är ju i första hand BLJ, så den versionen har ju prio1. En Anten-Gräfsnäs jvg blir det också med luftpump och luftslangar. Det vore väl också möjligt att göra en version av SÖJ 6, skillnaderna gentemot BLJ6 är ju inte så stora. Dessutom finns det ganska god tillgång på ritningsmaterial. ”Långgtanksloken står väl inte så högt upp på listan, betydligt mer jobb att få till, finns många andra projekt på listan och särskilt snabb är man ju inte. Stinsen: defenitivt intresserad av bilder, kan aldrigt bli för många😃. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 161
|
![]()
Kommer med en liten uppdatering. Har börjat med att testa att "UV-unvrappa" "body'n". Har även börjat testa lite texturering så man kan börja få en bild av hur loket kommer att ta sig ut när det blir färdigt. Blenders Eevee-renderering ger tack och lov en hyfsat bra bild av hur det kommer att ta sig ut i Trainz.
sexan_test_textur.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
|
![]()
Snyyygt jobbat
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |