Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-10-14, 15:48   #1
netmagic
Junior Member
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Fiskis, Nacka , Sweden.
Inlägg: 26
Skicka ett meddelande via ICQ till netmagic Skicka ett meddelande via MSN till netmagic
Standard El på BlueX

Lite bakgrundsfakta:
Åkte med ett BlueX-tåg från Stockholm till Östersund. Tåget hade fått två av vagnarna utbytta till vanliga intercityvagnar. Till min Stora besvikelse hade jag och flickan i och med bytet inte längre kvar de två fönsterplatserna mitt emot varandra vid bord och med eluttag som vi blivit lovade. Vi hade hamnat i gången placerade efter varandra och i den här vagnen fanns de ju ingen möjlighet till filmtittande i datorn. Som tur va fanns det två lediga platser i BlueX-vagnen bredvid. =)

Fråga:
När vi sedan är på väg fungerar allt utmärkt förutom att jag upptäckte att statuslampan på nätadaptern slocknade nästan varje gång tåget bromsade. Vad beror detta på? Någon som vet?


NetMagic
netmagic besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-16, 11:38   #2
ziqane
Member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 47
Skicka ett meddelande via ICQ till ziqane
Standard

Strömmen försvinner ur uttagen när tåget kommer in i en 0-sektion, dvs där det inte finns någon ström i ledningarna (finns lite här o var)... Fast vad det har med bromsen att göra vet jag inte.

/ziqane
Bra sås reder sig själv...
ziqane besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-16, 14:46   #3
netmagic
Junior Member
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Fiskis, Nacka , Sweden.
Inlägg: 26
Skicka ett meddelande via ICQ till netmagic Skicka ett meddelande via MSN till netmagic
Standard

Jaha! Men en liten följdfråga då då... Varför slocknar inte lamporna i taket och annnan fast elutrusning i dessa sektioner? Kaffebryggrare och sånna saker i bistron fungerar ju fortfarande...

NetMagic
netmagic besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-16, 14:55   #4
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev netmagic

Jaha! Men en liten följdfråga då då... Varför slocknar inte lamporna i taket och annnan fast elutrusning i dessa sektioner? Kaffebryggrare och sånna saker i bistron fungerar ju fortfarande...

NetMagic
Det kanske finns ett backup-system för sådana tillfällen, exempelvis att den laddar från något extrabatteri istället?

____________________


/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
 
Gammal 2003-10-16, 17:49   #5
ziqane
Member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 47
Skicka ett meddelande via ICQ till ziqane
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev netmagic

Jaha! Men en liten följdfråga då då... Varför slocknar inte lamporna i taket och annnan fast elutrusning i dessa sektioner? Kaffebryggrare och sånna saker i bistron fungerar ju fortfarande...

NetMagic
Det finns ett batteri i alla vagnar som hela tiden laddas, och därifrån får lampor och annat ström från under en 0-sektion. Men blir man strömlös ett längre tag så slocknar tillslut alla elektriska grejer.

/ziqane
Bra sås reder sig själv...
ziqane besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-16, 23:29   #6
Richard
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 549
Skicka ett meddelande via MSN till Richard
Standard

anledningen till att elen försviner när tåget bromsar beror på att Loket vänder strömriktningen när det el bromsar så att ström alstras i motorerna och där efter matas up i ledningen.
Då man matar up ström i ledningen så går det inte samtidigt att ta ström till elutagen i vagnarna då dom/Omfarmaren Skule explodera av överspäningen som bildas så då går ett automatiskt överbelastnings skyd in och slår av strömen.

Att belysningen fungerar beror på att den går på batterier som ladas upp under gång men ungnen i resturang vagnen slocknar även den för den går på samma slinga som el utagen.
Richard besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-17, 01:48   #7
netmagic
Junior Member
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Fiskis, Nacka , Sweden.
Inlägg: 26
Skicka ett meddelande via ICQ till netmagic Skicka ett meddelande via MSN till netmagic
Standard

Tackar! =)

Förklaringen låter ju väldigt logisk! Tur att mitt lite skruttiga batteri till datorn iallafall håller i en dryg halvimme så jag slipper starta om skrället varge gång!

NetMagic
netmagic besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-17, 16:13   #8
Markus
Senior Member
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Kristinehamn, , Sweden.
Inlägg: 220
Skicka ett meddelande via ICQ till Markus
Standard

Citat:
quote:anledningen till att elen försviner när tåget bromsar beror på att Loket vänder strömriktningen när det el bromsar så att ström alstras i motorerna och där efter matas up i ledningen.
Då man matar up ström i ledningen så går det inte samtidigt att ta ström till elutagen i vagnarna då dom/Omfarmaren Skule explodera av överspäningen som bildas så då går ett automatiskt överbelastnings skyd in och slår av strömen.

Att belysningen fungerar beror på att den går på batterier som ladas upp under gång men ungnen i resturang vagnen slocknar även den för den går på samma slinga som el utagen.
Det hade ju varit en utmärkt förklaring om det inte hade varit för att Rc-loken inte är utrustade med återmatande elbroms. Ett lok (Rc5 1380?) provades på 80-talet med återmatande elbroms, men SJ ansåg att nyttan i förhållande till investeringskostnaden var för liten. De f.d. österrikiska Rc-loken har elbroms, men där bränns effekten bort i luftkylda motståndstrådar.

Det är nog snarare så som ziqane säger, att tåget har passerat över en 0-sektion under inbromsningen. Eluttagen i BlueX får väl matning från omriktad tågvärmespänning, så när spänningen försvinner från tråden försvinner tågvärmen o.s.v.. Ringar på vattnet.

Batterierna som driver belysningen laddas även de via tågvärmen, så belysningen räcker så länge det finns kräm i batterierna. Jag minns en BF4-vagn som brukade gå i tåget jag åker med, den klarade bara ett par minuter vid plattform utan tågvärme under tiden som loket gjorde rundgång innan den drabbades av en total "blackout". Batterierna i den lär ha varit gôrslut.
Markus besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-17, 16:25   #9
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Netmagic:
Det som Richard hade skrivit vore en bra förklaring om den var sann.
Regenerativ broms har funnits på några växelströmslok i Sverige men då bara som motståndsbroms (bromsenergin omvandlades till värme i speciella bromsmotstånd i loket). Bland annat hade Rm sådan men den är borttagen sedan många år. (samma gäller de fd Österrikiska Rc kopiorna) På likströmsbanor är återmatning vanligt och märks väl om man kommer körande i en äldre vagn och samtidigt någon modern vagn bromsar i närheten. Har själv upplevt detta i Göteborg då jag vara där som förarelev en helg.

Kenny

Rc1166 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-10-17, 20:21   #10
netmagic
Junior Member
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Fiskis, Nacka , Sweden.
Inlägg: 26
Skicka ett meddelande via ICQ till netmagic Skicka ett meddelande via MSN till netmagic
Standard

Så då handlar de bara om 0-sektioner som gör uttagen strömlösa?

NetMagic
netmagic besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
BlueX netmagic Off-topic 4 2003-07-02 13:43
BlueX och Mittlinjen Janne Trainz - Allmänt om Trainz 13 2002-10-16 19:13



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009