![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Junior Member
|
![]()
Lite bakgrundsfakta:
Åkte med ett BlueX-tåg från Stockholm till Östersund. Tåget hade fått två av vagnarna utbytta till vanliga intercityvagnar. Till min Stora besvikelse hade jag och flickan i och med bytet inte längre kvar de två fönsterplatserna mitt emot varandra vid bord och med eluttag som vi blivit lovade. Vi hade hamnat i gången placerade efter varandra och i den här vagnen fanns de ju ingen möjlighet till filmtittande i datorn. Som tur va fanns det två lediga platser i BlueX-vagnen bredvid. =) Fråga: När vi sedan är på väg fungerar allt utmärkt förutom att jag upptäckte att statuslampan på nätadaptern slocknade nästan varje gång tåget bromsade. Vad beror detta på? Någon som vet? NetMagic ![]() |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Member
|
![]()
Strömmen försvinner ur uttagen när tåget kommer in i en 0-sektion, dvs där det inte finns någon ström i ledningarna (finns lite här o var)... Fast vad det har med bromsen att göra vet jag inte.
/ziqane Bra sås reder sig själv... |
![]() |
![]() |
#3 |
Junior Member
|
![]()
Jaha! Men en liten följdfråga då då... Varför slocknar inte lamporna i taket och annnan fast elutrusning i dessa sektioner? Kaffebryggrare och sånna saker i bistron fungerar ju fortfarande...
NetMagic ![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Guest
Inlägg: n/a
|
![]() Citat:
____________________ ![]() / Lukas Nilson www.s-klass.cjb.net |
|
![]() |
#5 | |
Member
|
![]() Citat:
/ziqane Bra sås reder sig själv... |
|
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
anledningen till att elen försviner när tåget bromsar beror på att Loket vänder strömriktningen när det el bromsar så att ström alstras i motorerna och där efter matas up i ledningen.
Då man matar up ström i ledningen så går det inte samtidigt att ta ström till elutagen i vagnarna då dom/Omfarmaren Skule explodera av överspäningen som bildas så då går ett automatiskt överbelastnings skyd in och slår av strömen. Att belysningen fungerar beror på att den går på batterier som ladas upp under gång men ungnen i resturang vagnen slocknar även den för den går på samma slinga som el utagen. |
![]() |
![]() |
#7 |
Junior Member
|
![]()
Tackar! =)
Förklaringen låter ju väldigt logisk! Tur att mitt lite skruttiga batteri till datorn iallafall håller i en dryg halvimme så jag slipper starta om skrället varge gång! NetMagic ![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Senior Member
|
![]() Citat:
![]() Det är nog snarare så som ziqane säger, att tåget har passerat över en 0-sektion under inbromsningen. Eluttagen i BlueX får väl matning från omriktad tågvärmespänning, så när spänningen försvinner från tråden försvinner tågvärmen o.s.v.. Ringar på vattnet. ![]() Batterierna som driver belysningen laddas även de via tågvärmen, så belysningen räcker så länge det finns kräm i batterierna. Jag minns en BF4-vagn som brukade gå i tåget jag åker med, den klarade bara ett par minuter vid plattform utan tågvärme under tiden som loket gjorde rundgång innan den drabbades av en total "blackout". Batterierna i den lär ha varit gôrslut. ![]() |
|
![]() |
![]() |
#9 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
![]()
Netmagic:
Det som Richard hade skrivit vore en bra förklaring om den var sann. Regenerativ broms har funnits på några växelströmslok i Sverige men då bara som motståndsbroms (bromsenergin omvandlades till värme i speciella bromsmotstånd i loket). Bland annat hade Rm sådan men den är borttagen sedan många år. (samma gäller de fd Österrikiska Rc kopiorna) På likströmsbanor är återmatning vanligt och märks väl om man kommer körande i en äldre vagn och samtidigt någon modern vagn bromsar i närheten. Har själv upplevt detta i Göteborg då jag vara där som förarelev en helg. Kenny ![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Junior Member
|
![]()
Så då handlar de bara om 0-sektioner som gör uttagen strömlösa?
NetMagic ![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
BlueX | netmagic | Off-topic | 4 | 2003-07-02 13:43 |
BlueX och Mittlinjen | Janne | Trainz - Allmänt om Trainz | 13 | 2002-10-16 19:13 |