Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-01-24, 19:52   #1
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Nej detta togs bort i sista stund innan release för att komma ut i ett Passenger Pack som blev SP2. Det finns därför ingen officiell dokumentation om detta. Då jag sett hur det fungerat i betan så är du nog helt rätt ute med att göra funktionaliteten separat. Då kan man lugnt jobba på husen och sen lägga till den funktionen. Enda problemet blir att synka placeringen efteråt i Surveyor.

Det finns en fast laddningstid på varje textur så det är bättre att ha en stor istället för flera små enligt Auran. Jag brukar göra en blandning på lok mest för att det är praktiskt. Det finns ingen känd gräns för antalet texturer, inte heller verkar storleken ha det. 2048x2048 är testat utan problem. Däremot finns det ju praktiska problem med så stora.

Den största vinsten med LOD är då man har riktigt "högpolygoniga" relativt små objekt som lok och vagnar. En hög procentuell minskningen av polygonerna på ett kort avstånd blir väldigt effektivt för LOD. Hus ser man ju oftast på längre avstånd och dom är inte så detaljerade nära. Dom försvinner oftast utanför synvinkeln innan man hinner få ner storleken så att säga. Därmed inte sagt att det är onödigt jobb. Ett annat skäl för LOD är att minska texturstorleken med avståndet. Detta görs iofs av grafikkortet i form av mipmapping men man minskar laddtiden om inte annat.


/Mats
emges besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Spårvägen i Göteborg rojo75 Landskapsdesign - Trainz 46 2005-09-03 15:12
Göteborg! Angelsmind Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 1 2004-02-09 01:56
Göteborg och stockholm Orbiter fan Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 25 2003-10-18 18:50
Göteborg! johnskarin Lokaltrafik 2 2003-10-06 20:01
Någon som fotograferade sjösättningen av Göteborg? Trigger Off-topic 5 2003-06-09 19:08



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009