Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-07-02, 20:05   #1
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard Noågon som vet baksidan på Dal 0626

Hej

Har börjat snickra på ett växellok som jag fann på Melleruds bangård. Har börjat få ordning på själva korgen. Har bara vänt texturen från vänster till höger eftersom ljuset blir bäst då. Minns inte om dörren till hytten är på samma ställe, framåt, på båda sidor.

Kan det vara något att komma med framöver. Vad tycker ni?

Hälsningar
LokKalle






KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-07-02, 20:20   #2
Mikael
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 2 003
Standard

Jadå, precis vad vi behöver! Modellen ser jättebra ut. []

Mvh Mikael R / http://ringmarck.fateback.com

Mikael besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-02, 20:37   #3
holol
Senior Member
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 278
Skicka ett meddelande via MSN till holol
Standard

[][][][]/Holol blev stum och började drägla...[:0]
holol besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-03, 00:31   #4
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Skulle det inte kunna vara en fd Z67 (fd Z61)? I såfall skulle väl någon av följande kunna hjälpa?

http://www.jarnvag.net/lokguide/Z67.asp (De två bilderna längst ner)

EDIT: Najs modell, förresten! []
//John
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-03, 16:10   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Kikade på länken från rotten.

Bild 1. Den bakre påminner väldigt mycket av den du håller på med. För mig ser det ut som om det vore från andra sidan och då tycker jag att det ser ut som om dörren sitter snett emot den andra.

http://www.jarnvag.net/bild/lokguide...ollnas90MT.jpg

http://www.jarnvag.net/bild/lokguide...diksvall95.jpg

Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-03, 18:12   #6
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Just det, glömde skriva att det är det bakre loket på första bilden (dvs näst sista bilden) som är aktuellt. Det är för övrigt samma lok på den sista bilden. Dock annat årtal samt från annat håll.

//John
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-03, 19:09   #7
Bengt74
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 471
Skicka ett meddelande via MSN till Bengt74
Standard

Väldigt snyggt växellok!!

MVH
Bengt L.
Bengt74 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-04, 15:55   #8
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Tack alla för era inlägg ang. Z67. För det verkar vara en sådan. Man kan se att Z67 är övermålat med DAL 626.



Vad det gäller dörrarnas placering så löste det sig plötsligt av de bilder jag fann i datorn och som jag själv tagit då jag var i Mellerud.
Skall bara svetsa på ett par plogar framför hjulen och fixa till en bogye. Kanske kan jag snickra i hop en cab av bilden som rotten hade hittat på http://www.jarnvag.net/lokguide/Z67.asp.




KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-04, 15:59   #9
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Det vore ju suveränt! [^]

//John
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-04, 16:49   #10
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Skönt att höra att det löste sig för dig. Denna lilla goding skulle onekligen göra sig gott till Trainz. Om du har tankar på att göra en annan liten goding, så sitter jag inne med några bilder som kanske skulle vara till hjälp.



Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-04, 18:34   #11
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Bengan

Skönt att höra att det löste sig för dig. Denna lilla goding skulle onekligen göra sig gott till Trainz. Om du har tankar på att göra en annan liten goding, så sitter jag inne med några bilder som kanske skulle vara till hjälp.



Bengan
I guiden om detta lok (Z64) på jarnvag.net finns en ganska lustig bild, nämligen den lilla längst upp till höger. Om man klickar på den så att man får se en större version av bilden så ser man en personvagn mitt i godståget. Vad gör den där?

Guiden: http://www.jarnvag.net/lokguide/Z64.asp

//John
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-04, 21:58   #12
StefanD
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 69
Skicka ett meddelande via ICQ till StefanD
Standard

Ser lite skumt ut...[8D]
Kan ingen snäll snickra ihop Z4:an också, sen har jag alla loken till mitt Malmö-Limhamn bane projekt
http://www.jarnvag.net/lokguide/Z43.asp

Mvh
Stefan - Kan inget om G-max
StefanD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-05, 01:20   #13
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev StefanD

Ser lite skumt ut...[8D]
Kan ingen snäll snickra ihop Z4:an också, sen har jag alla loken till mitt Malmö-Limhamn bane projekt
http://www.jarnvag.net/lokguide/Z43.asp

Mvh
Stefan - Kan inget om G-max
Oj, håller du på med ett sånt? Vad kul!

Under midsommarhelgen så var jag med familj och hälsade släkt i Limhamn. Lillpojken var sjuk och ville inte sova en morgon och jag tänkte jag skulle prova på att söva honom i bilen. Mellan 3 och 6 på morgonen var vi ute och åkte bil. Spanade bland annat in de gamla spåren som hör till LMJ.

Malmö är en intressant tågstad, måste jag säga. Många lättåtkomliga industri- och hamnspår och de som är nedlagda ligger till stor del kvar.

Vi var för övrigt och kollade just där bilden med personvagnen är tagen.

//John
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-05, 11:13   #14
StefanD
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 69
Skicka ett meddelande via ICQ till StefanD
Standard

Just LMJs nedlagda banan kan du gå precis bredvid (eller på om man nu vågar) hela sträckningen. Dessutom är de flesta av de industrier man trafikerade bla Kockums nerlagda så det är helt fritt att gå över vad jag tror vad Kockums bangård som numera är parkering Kruxet ser ut att bli kalkbrottet, det är staket runt och det finns bara en utkiksplats ner, dessutom är fabriken där riven och jag kan inte hitta någon bild på hur tågen gick nere i själva brottet

Mvh
Stefan
StefanD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-05, 11:52   #15
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Ja, då är det ju inte lätt.
Men, LMJ är väl museibana numera, eller iaf någon slags förening för bevarandet av banan, har du provat fråga dem ifall de har några gamla bilder eller dokument. Annars har de säker någon gammal medlem som kan berätta och rita på en karta hur spåren gick.

Heidelberg Cementa har ju ett kontor kvar där, kanske de har gamla handlingar som de vill dela med sig av.

Jag försökte kolla på Lantmäteriets Sverigebilden ifall det gick att se spår av spårbädden uppifrån. Tyvärr var det inte det.

Hoppas det löser sig för dig.

//John
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009