|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-07-21, 17:17 | #1 |
Medlem
|
Hur "byta" ljud?
Hallo!
Har tankat hem o testat Robbans nya Rc-lok. Grymt bra gjorda, mycket kul att kunna köra de grymt bra loken. Dock har jag en fråga. Har ett lok med ett grymt ljud somm jag också vill ha till Robbans nya Rc lok. Detta kanske är en dum fråga med tanke på hur länge jag har hållit på med MSTS o så. Men nåja, hur ska jag göra om jag vill anväda ett annats loks ljud till t.ex Robbans Rc3? Jag har för mig att man måste sitta o greka i .sms filerna för loket, men vad ska jag ändra o så? Tack på förhand! MVH Daniel VD för UBOPGE Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
|
2004-07-21, 18:50 | #2 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 838
|
|
2004-07-21, 20:24 | #3 |
Medlem
|
Vad är dte man ska ändra i eng. filen?
MVH Daniel VD för UBOPGE Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
2004-07-21, 23:33 | #4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 45
|
Hej!
Kopiera den ljudfil du vill ha till lokets sound mapp Öppna därefer lokets eng fil och ändra på de ställen där det står Sound. jag har för mig att den första raden där det står Sound ( "(Namnet på ljudfilen).sms" ) är det ljudet som hörs på lokets utsida. På det andra stället ändrar man ljudet som hörs inne i hytten. SE NEDAN: Sound ( "littrcEng.sms" ) Engine ( littrc-blue Wagon ( littrc-blue ) Type ( Electric ) MaxPower ( 3600kW ) MaxForce ( 280kN ) MaxContinuousForce ( 157kN ) MaxVelocity ( 130mph ) MaxCurrent ( 2000A ) WheelRadius ( 0.65m ) Sanding ( 1e9mph ) NumWheels ( 4 ) CabView ( littrc.cvf ) HeadOut ( -2.0 3.0 3.9 ) AirBrakesAirCompressorPowerRating( 1 ) AirBrakesMainMinResAirPressure( 116 ) AirBrakesMainMaxAirPressure( 145 ) AirBrakesMainResVolume( 100 ) AirBrakesAirCompressorWattage( 10000 ) AirBrakesCompressorRestartPressure( 116 ) AirBrakesAirUsedPerPoundsOfBrakePipePressure( 1 ) AirBrakesIsCompressorElectricOrMechanical( 0 ) EngineBrakesControllerDirectControlExponent( 1 ) TrainBrakesControllerDirectControlExponent( -1 ) TrainBrakesControllerMinPressureReduction( 6 ) EngineBrakesControllerHasProportionalBrake( 1 ) EngineBrakesProportionalBrakeLag( 1 ) EngineBrakesControllerMaxApplicationRate( 10 ) TrainBrakesControllerMaxApplicationRate( 2 ) EngineBrakesControllerMaxReleaseRate( 10 ) TrainBrakesControllerMaxReleaseRate( 2 ) TrainBrakesControllerMaxQuickRelaseRate( 2.5 ) EngineBrakesControllerEmergencyApplicationRate( 20 ) TrainBrakesControllerEmergencyApplicationRate( 20 ) EngineBrakesControllerMinSystemPressure( 0 ) TrainBrakesControllerMinSystemPressure( 0 ) EngineBrakesControllerMaxSystemPressure( 72.5 ) TrainBrakesControllerMaxSystemPressure( 72.5 ) EngineBrakesControllerEmergencyBrakeTimePenalty( 0 ) TrainBrakesControllerEmergencyBrakeTimePenalty( 0 ) EngineBrakesControllerFullServicePressureDrop( 21.7 ) TrainBrakesControllerFullServicePressureDrop( 21.7 ) TrainPipeLeakRate( 1 ) BrakesEngineBrakeType( "Air_single_pipe" ) BrakesTrainBrakeType( "Air_single_pipe" ) BrakesEngineControllers( "Independent, Train" ) DoesBrakeCutPower( 1 ) DoesHornTriggerBell( 0 ) BrakeCutsPowerAtBrakeCylinderPressure( 14.5 ) EmergencyStopMonitor( MonitoringDeviceMonitorTimeLimit( 0 ) MonitoringDeviceAlarmTimeLimit( 0 ) MonitoringDevihjärtegullnaltyTimeLimit( 0 ) MonitoringDeviceCriticalLevel( 0 ) MonitoringDeviceResetLevel( 0 ) MonitoringDeviceAppliesFullBrake( 0 ) MonitoringDeviceAppliesEmergencyBrake( 1 ) MonitoringDeviceAppliesCutsPower( 1 ) MonitoringDeviceAppliesShutsDownEngine( 0 ) ) VigilanceMonitor( MonitoringDeviceMonitorTimeLimit( 45 ) MonitoringDeviceAlarmTimeLimit( 37 ) MonitoringDevihjärtegullnaltyTimeLimit( 0 ) MonitoringDeviceCriticalLevel( 0 ) MonitoringDeviceResetLevel( 0 ) MonitoringDeviceAppliesFullBrake( 1 ) MonitoringDeviceAppliesEmergencyBrake( 0 ) MonitoringDeviceAppliesCutsPower( 0 ) MonitoringDeviceAppliesShutsDownEngine( 0 ) ) OverspeedMonitor( MonitoringDeviceMonitorTimeLimit( 0 ) MonitoringDeviceAlarmTimeLimit( 5 ) MonitoringDevihjärtegullnaltyTimeLimit( 0 ) MonitoringDeviceCriticalLevel( 139 ) MonitoringDeviceResetLevel( -1 ) MonitoringDeviceAppliesFullBrake( 0 ) MonitoringDeviceAppliesEmergencyBrake( 1 ) MonitoringDeviceAppliesCutsPower( 1 ) MonitoringDeviceAppliesShutsDownEngine( 0 ) MonitoringDeviceTriggerOnTrackOverspeed( 1 ) MonitoringDeviceTriggerOnTrackOverspeedMargin( 2 ) MonitoringDeviceResetOnZeroSpeed( 1 ) MonitoringDeviceResetOnResetButton( 0 ) ) EngineControllers ( Throttle ( 0 1 0.037 0 NumNotches ( 0 ) ) Brake_Train ( 0 1 0.05 0.65 NumNotches ( 7 Notch ( 0 0 TrainBrakesControllerFullQuickReleaseStart ) Notch |
2004-07-22, 12:10 | #5 |
Medlem
|
Tack!
Testade idag, men det fungerade inte[V] Jag gör alltså så att jag tar och kopierar ett loks Soundmapp till det nya Rc lokets mapp. Går in i eng. filen för loket(n) och ändrar i de fällt som är i röd färg i din Post. När jag gjort det så sparar jag ändringarna. Men det fungerade alltså inte[V] MVH Daniel VD för UBOPGE Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
2004-07-22, 12:35 | #6 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
|
Citat:
Dvs, står det tex D9Eng.sms och d9cab.sms i lok A så skall det stå likadant i lok B när du ändrat i dess eng-fil. För att krångla till det så kan du ju även själv byta namn på dom sms-filer som finns i sound-mappen och sedan ange samma namn i eng-filen till det lok du håller på att ändra. Detta gäller bara om du kopierat över sound-mappen från lok A till lok B´s sound-mapp. Det går ju även att använda en och samma sound-mapp till flera lok, man får skriva lite annorlunda i eng-filen bara. Mvh, R o g e ® Moderator Svenska 3D-Tåg Regler |
|
2004-07-22, 19:01 | #7 |
Medlem
|
Testade ditt tips nyss Rogge.
Men nu blev inte Bill nöjd över huvud taget, nu vill han att jag skickar ett medelande istället[V] EDIT: Glömde medela att det händer direkt när datorn laddat spelet 99% (alltså innan jag äns kommit in till menyerna) MVH Daniel VD för UBOPGE Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
2004-07-22, 19:16 | #8 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
|
Citat:
Väljer jag däremot att köra det loket blir det ju självklart problem, men jag kommer in i menyer och kan välja rutter och lok utan problem. Så det nya tipset blir att installera om loket du håller på att ändra i igen eller återställ en hel eng-fil från en ev säkerhetskopia. Mvh, R o g e ® Moderator Svenska 3D-Tåg Regler |
|
2004-07-22, 19:21 | #9 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 45
|
Hej!
Hmm... Prova att göra så här: 1. Öppna trainsetmappen i utforskaren 2. Öppna det lokets Soundfil du vill använda till dina Rc lok 3. Kopiera fil för fil till Rc lokets soundmapp (alltså inte hela mappen...) Obs! det är viktigt att alla filer kommer med annars funkar det inte... 4. Öppna Rc lokets Eng fil och ändra på de ställen där det står sound ett exempel: Sound ( "littrccab.sms" ) ändrar du till ( " vad den ljudfil du valt heter.sms" ) Det är viktigt att namnet skrivs exakt som det står i namnet på filen ( Stora bokstäver där det är sådana och små bokstäver där det är sådana ) annars blir det trubbel.... Funkar inte det så skicka mig ett mail så kanske vi kan lösa det den vägen..... Min mail adress: kenneth.a@bredband.net Lycka till!! Kenneth Andersson Växjö |
2004-07-22, 20:51 | #10 |
Medlem
|
Nu funkar det! Fick hjälp av Tjalle här på forumet, du ska ha ett STORT TACK!
MVH Daniel VD för UBOPGE Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
byta cab | gec44-9w | Trainz - Allmänt om Trainz | 1 | 2004-09-15 08:04 |
Ändra ljud på tågen?? | vfp420b | Trainz - Allmänt om Trainz | 5 | 2004-04-25 16:16 |
Spela upp flera ljud i Windows 98? | Trigger | Off-topic | 2 | 2004-01-10 21:46 |
Ljud till tågen | avgd | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 1 | 2002-08-28 23:45 |