![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg
![]() |
Visningsalternativ
![]() |
![]() |
#1 |
Månadens bild - Aug 2005
|
![]()
Kan man ändra ljud när tågen åker i TRS2004? tågen låter ju när dom åker, men vissa tåg låter inte som i verkligheten i spelet, kan man lägga in ett verkligare ljud då, sånt som man har på datorn?
M.V.H Tobias år 2004! snart blir min tågsida klar, adress kommer senare |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Månadens bild - Aug 2005
|
![]()
Är det ingen som vet???[:0][8][}
![]() M.V.H Tobias år 2004! snart blir min tågsida klar, adress kommer senare |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]() Beror på vilket ljud du menar. Menar du det ljud som uppstår vid rälsskarvar? Eller menar du motorljudet eller ljudet från ventilatorer osv? Det jag vet är att du kan ändra på två ljud, tyfonen (signalhornet) och motorljudet, men inte det övriga. ![]() Roger |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Månadens bild - Aug 2005
|
![]()
När man t. ex kör Y1:an, jag har ett verkligare ljud på datorn, kan man lägga in det så det låter som på riktigt när jag kör??[
![]() M.V.H Tobias år 2004! snart blir min tågsida klar, adress kommer senare |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Ljudet måste först editeras så att det blir i rätt format (22 kHz mono om jag minns rätt) sedan måste det skapas separata ljudfiler för varje "notch" både vid ökande och minskande varvtal på motorn.
Default är 8 lägen och då behöver du 1) Tomgångsljud 2 Ljud från tomgång till 1:an 3) Ljud från 1:an till 2:an 4) Ljud från 2:an till 3:an ... och så vidare ända upp till 8:an och därefter hela vägen ner igen till 1:an. Allt som allt behöver du 17 st ljudfiler i wav-format och enligt de specifikationer som jag ovan nämde. Man kan fuska och sätta samma ljud på en del om man inte vill att det ska låta annorlunda när loket ökar hastigheten. När du har dessa filer klara måste du skapa ett alias av befintlig Y1 och göra en egen config.txt till motorljudet som du sedan hänsvisar till i lokets egna config.txt. Detta förutsätter då att du har ett eget KUID (användar-id) hos Auran. Dock är jag lite fundersam till hur alias på lok och vagnar fungerar i TRS, men det kanske någon annan har koll på... ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Månadens bild - Aug 2005
|
![]() Citat:
men det där som jag har där uppe, fattar inte riktigt, vart får man användar-id?? m.m M.V.H Tobias år 2004! snart blir min tågsida klar, adress kommer senare |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Hur "byta" ljud? | Dson | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 9 | 2004-07-22 19:51 |
Spela upp flera ljud i Windows 98? | Trigger | Off-topic | 2 | 2004-01-10 20:46 |
Datorn gör konstiga ljud, ett dåligt tecken eller? | Jonatan | Off-topic | 6 | 2003-12-05 19:28 |
Hur ändra texten i monitorn i MSTS ? | Rogge | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 19 | 2002-11-05 19:06 |
Ljud till tågen | avgd | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 1 | 2002-08-28 22:45 |