![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Junior Member
|
![]()
Sitter här å knåpar lite men får inte det här med signaler å block å det där att fastna i huvudet. Läser manualen om å om igen men blir inget klokare.
Nån som kan förklara allt det där bra eller vet nån fin länk som beskriver saken närmare. Rätt som det är får man det att funka men det vore ju kul att veta varför det funkade. [:I] |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Junior Member
|
![]()
En sak till....
När jag har typ en mötesplats å tåget närmar sig signalen i slutet av denna för att invänta det mötande tåget så stannar det ofta en bra bit före signalen. Detta leder ju till att det ibland händer att vissa vagnar blir kvar i på spåret som mötande tåg ska fortsätta på. Hänger ni med? [8] Hur kommer man ifrån det problemet? Hatar att vara nybörjare. Känns som man kommer med riktigt dumma frågor. [:I] |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Nydligen medlem
Reg.datum: Jan 2004
|
![]()
Jag passar på att sticka in ännu en fråga om signaler.
I Trainz ska man enligt marknadsföringen kunna vara sin egen tågklarerare (om jag inte missminner mig alldeles). Åtminstone har då jag har inte funnit något sätt att självständigt styra signaler, dvs att manuellt ställa en signal till rött trots att den enligt simulatorn borde vara grön eftersom det är frit fram på spåret. Är det någon som vet något om detta? mvh/Christian |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
Medlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]()
Ska försöka svara på alla tre frågorna på en gång.
Citat:
Något att börja med är att signalera alla växlar. Varje växel behöver vara signalerad från varje anslutande spår. På motväxelsidan (d.v.s. på den sidan där tåget kan svänga in på något av spåren) ska man ha infartssignaler (Interlocking signals) för att kunna signalera lägre hastighet då växeln är lagd till det spår som viker av. På frånväxelsidan ska det vara blocksignaler (Block signals). Läs mer om detta på STWs guide om svenska signaler i TRS. Vad gäller placerigen av själva signalen så finns detta beskrivet i Aurans guide (den på CD:n). Sammanfattat så är det viktigt hur signalen placeras i relation till växelns spline point och växelns växelväljare för att signalen ska fungera. Vi tänker oss detta >- som representation av en växel. I skarven mellan > och - är växelns spline point. Växelns växelväljare ska placeras till höger om denna spline point, alltså någonstans på rälssträckan som - representerar. Den får inte placeras på andra sidan om denna spline point. Signalen i sin tur skall placeras till höger om växelväljaren och inte mellan splinepointen och växelväljaren. Om detta var svårförståerligt så gör jag gärna ett nytt försök med skärmdumpar iställer för tecken. ![]() Citat:
Citat:
![]() Som jämförelse så är verkliga mötesplatser för ESIL (Enkelspår Samtidig Infart Lång station) utformade så att 650 meter långa tåg kan köra in på spåren. Där är det omkring 900 meter mellan blocksignalerna som reglerar växlarna. EDIT: Rättade stavfel. //John |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Hej.
Vill bara påpeka att det går att styra signaler med hjälp av script. /Lars ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Nydligen medlem
Reg.datum: Jan 2004
|
![]()
Vore inte möjligheten att ställa (heter det så på järnvägsspråk?) signaler något att önska sig i kommande SP-versioner?
mvh/Christian |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Ny signal - någonting för er? | svenolov | Scenarios och scripts | 7 | 2006-11-04 15:33 |
Signal problem | mr_magnell | Trainz - Allmänt om Trainz | 1 | 2004-07-05 23:37 |
Signal Extended rule | csgaard | Trainz - Allmänt om Trainz | 4 | 2004-06-15 11:30 |
problem med att skapa aktiviter, får stopp signal? | fregge | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 8 | 2003-04-29 00:21 |
Röd signal i MSTS? | Olaf Lindström | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 9 | 2003-02-26 16:54 |