Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-23, 20:39   #1
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

De bilderna ser ju riktigt bra ut!

Vore nog bra om man kunde göra högarna så att endast de yttre stockarna är avrundade och resten är "fusk" i texturen.
Jag misstänker att polygontalet annars blir skyhögt!

Leoj: både timmer och massaved ingår som lösa objekt och produkt till vagnarna på ST2005 skivan.

Jag gjorde ett ProtoLARS spår för timmret med synlig kö i våras:
http://web.telia.com/~u41408022/download/ind2.html

Var då rädd att sätta ut för många för polygontalet. Men Bengans högar ovan ser betydligt bättre ut.
__________________
/MVH Patrik

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-07-23 klockan 20:59.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-07-23, 22:23   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

en liten timmer hög börjar se dagen

tja jag satt lite och skapade, resultatet blev en mycket oregelbunden hög :P
ska vidareutveckla högen lite... men jag ska skapa lite texturer först, så man slipper sitta och dra texturerna till bilderna.
sedan ska jag nog även göra en GIGANTISK hög på en massa träd

någon som vet vart gränsen går för vad som är mänskligt i antal poygoner?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg vedhög.jpg (20.5 KB, 105 visningar)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-23, 23:45   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Några bilder som kanske kan vara till hjälp för texturer.

Större bilder finns om så önskas.

Hade själv i tankarna att göra som Leoj, men istället för helt runda timmerstockar.
Så hade jag tänkt mig bara rundning på utsidan av traven.
Ungefär som på skissen.
Sidorna fuskas bara till med något som liknar avsågade stockar.

Bengan,
Bifogade bilder
Filtyp: jpg träd1.jpg (184.4 KB, 96 visningar)
Filtyp: jpg träd2.jpg (184.9 KB, 98 visningar)
Filtyp: jpg träd3.jpg (181.9 KB, 96 visningar)
Filtyp: jpg träd4.jpg (174.1 KB, 98 visningar)
Filtyp: jpg träd5.JPG (9.8 KB, 101 visningar)
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-23, 23:57   #4
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Jag tänkte också något sånt som Bengan beskriver med skissen. Det bör reducera antalet polygoner avsevärt.

Leoj, tänk dig att du fyller de högarna med stavar även under och inte bara på ytan. Då kommer man ju lätt upp i 50.000 polys bara för nån timmerhög. Sen skall alla andra objekt o lok o vagnar ritas ut. Tror det skulle bli väldigt ryckigt på även den snabbaste maskinen.

Har inte tänkt på hur STWs produkt är gjord egentligen, kanske de redan använder Bengans knep.

Vore ju även bra då om ni fick tillåtelse att använda samma textur som STWs produkt
__________________
/MVH Patrik

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-07-23 klockan 23:59.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-24, 11:59   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Kunde inte låta bli att prova själv.

Några frågor.

Bild 1. Är 100 meter för långt, ska man minska ner till 50 eller något. Kom gärna med något förslag på längden.

Bild 3.

Antalet vertex. 18 st på bilden. Kan man väl nästan minska ner till hälften.

Vertexpunkterna som går ner i grundhögen. Ska man anstränga sig att ta bort dessa, så att linjen går jämns med den röda linjen.

Gärna tips och förslag om vertexpunkterna från er som är vana vid Gmax-byggen.

Bengan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg timmerhög 1.jpg (13.6 KB, 93 visningar)
Filtyp: jpg timmerhög 2.jpg (15.1 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg timmerhög 3.jpg (11.5 KB, 92 visningar)
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-24, 12:44   #6
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

välj ett objekt
tryck på "regnbågen" (den blåa) eller som det borde vara, knappen modify
välj "edit mesh"
expandera "Edit mesh"
Välj vertex eller hoppa över steget ovan och tryck direkt på knappen vertex (den med 3 små prickar)

lycka till må bästa man vinna
(detta har nu blivit en tävling "Kriget vid pinnhögen" )
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-24, 20:44   #7
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

mina timmerhögar är först gjorda av runda cylinders med textur på och sedan renderade jag kortsidan och använde renderingen för att göra en alpha textur på ett plane för hela kortsidan, sen tog jag bort alla polygoner från cylindrarna som inte syns inklusive alla ändar. Sågtimmerhögen har 210 polys och massavedshögen 364 polys.

/Tomas
__________________
Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009