Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-22, 20:19   #1
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Har börjat på första bangården vid huvudorten Lyckebo nu. Hittade en textur som passar skapligt mellan HP-trainz spår. Tanken är att alla spåren skall vika av i en lång kurva åt vänster innan de går ihop igen.

Den förhöjda avsatsen skall jag dock försöka hitta något bättre för...

Har även pillat lite med att ändra/ta bort spårljudet på osynliga spåret för lastbilarna. Funkade faktiskt, men man måste visst även ta bort det för lastbilarnas bogeys...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_337_resize.jpg (149.2 KB, 468 visningar)
Filtyp: jpg Screen_336_resize.jpg (165.0 KB, 462 visningar)
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 00:45   #2
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Hmm, jag börjar seriöst tvivla på min mentala hälsa nu. Kanske brossan haft rätt hela tiden...

Bild 1: Hur klok är man när man frivilligt ger sig på att elektrifiera en sån här bangård? Bara denna raksträckan tog 2 kvällar och ett 100-tal tappade hår, men visst blir det snyggt med Tomas detaljerade luftledning!

Bild 2: Sannerligen hur klok är man på en skala när resten av bangården som skall elektrifieras går i en lång kurva??? Sen är det alla femtielva växlar med
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_345_resize.jpg (162.8 KB, 423 visningar)
Filtyp: jpg Screen_346_resize.jpg (140.4 KB, 416 visningar)
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 08:08   #3
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Dax för ett besök på Sahlgrenska?
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 12:05   #4
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Hmm, jag börjar seriöst tvivla på min mentala hälsa nu. Kanske brossan haft rätt hela tiden...

Bild 1: Hur klok är man när man frivilligt ger sig på att elektrifiera en sån här bangård? Bara denna raksträckan tog 2 kvällar och ett 100-tal tappade hår, men visst blir det snyggt med Tomas detaljerade luftledning!

Bild 2: Sannerligen hur klok är man på en skala när resten av bangården som skall elektrifieras går i en lång kurva??? Sen är det alla femtielva växlar med
He, he! Det är tidskrävande, men ger ett otroligt snyggt resultat. Vet inte hur många timmar det tog när jag höll på med Rhein-rutten, men många timmar var det. Speciellt när man vill att allt skall hamna på rätt ställe, tråden alltid skall ha kontakt med strömavtagaren, inspänningsvikter efter x-antal kilometer osv.

Din bana och ditt kontaktledningsarbete ser jättesnyggt ut!
__________________

M.v.h Rojje

Senast redigerad av Rojje den 2005-10-24 klockan 15:08.
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 13:48   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Hmm, jag börjar seriöst tvivla på min mentala hälsa nu. Kanske brossan haft rätt hela tiden...

Bild 1: Hur klok är man när man frivilligt ger sig på att elektrifiera en sån här bangård? Bara denna raksträckan tog 2 kvällar och ett 100-tal tappade hår, men visst blir det snyggt med Tomas detaljerade luftledning!

Bild 2: Sannerligen hur klok är man på en skala när resten av bangården som skall elektrifieras går i en lång kurva??? Sen är det alla femtielva växlar med
Välkommen in i samlingen av knäppa själar...


Men, det blir oerhört snyggt, jag är mycket imponerad!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 16:30   #6
alex
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
Standard

Hej.

mycket snyggt
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 17:57   #7
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Tackar

Mitt största problem nu är att jag egentligen inte vet hur det ser ut i verkligheten så jag får väl koncentrera mig på grunden först och sen när den är skapligt "körbar" forska mera i det.

Tex.
- Hur löser man morabryggorna över 10 spår i en kurva där yttre spåret kanske kräver 3 stolpar men innersta bara en?
- Hur många Hjälp- resp återledningar skall man ha på en sån här bangård?
- Inspänning? Aj, aj, nu blir det överbelastning i hjärnbarken!

Skall nog "koppla av" och dra spåren till bangården för vagnsortering först som skall ligga en bit bortom den på bilderna och ha avslutande spår utan luftledning. Funderade på att göra en "Hump yard", används såna i sverige egentligen?
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 17:25   #8
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt

Tex.
- Hur löser man morabryggorna över 10 spår i en kurva där yttre spåret kanske kräver 3 stolpar men innersta bara en?
- Inspänning? Aj, aj, nu blir det överbelastning i hjärnbarken!
Ibland är det olika antal stolpar beroende på om det finns växlar eller inte. Annars brukar det spår som inte behöver lika många stolpar ändå få lika många då det är det som är enklast att bygga. Som vanligt finns det stora undantag.

Med inspänning menar jag dom vikter som används för att spänna tråden. På rakspår är det ofta ca. 18-19 stolpar för varje sektion. På bangårdar är sektionerna oftast längre.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 17:40   #9
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Tackar, många bra tips man får här

Nu när jag testkört lite o börjat på en bangård för sortering med så börjar jag tveka om man inte skjuter sig själv i foten med att göra första bangården så lång... Lite dumt om växelloken får köra en halv mil för att ta sig runt
Tyckte mest det blev intressant med en kurva men får se...

Tänkte alltså att den på bilderna skall vara för kompletta inkommande/utgående tåg och sedan skall växellok ta hand om vagnarna för sortering på en annan bangård med avslutande spår.

Experimenterar nu med att få en automatisk sortering över en "hump" (vad kallas sånt i sverige?) och släppa vagnarna på olika spår. Vet inte om det funkar med ai/TCDrive och Lars humpyard kit så det blir nog nån egen lösning med kommandon annars.

Ett riktigt jobbigt problem är dock att buffertarna verkar inte funka i 2006, istället för att stanna sakta rullande vagnar så spårar de alltid ur!

Rojje: vid tillfälle så får du gärna posta lite bilder på hur du löst luftledningen med inspänningar osv. Tror fler än jag är nyfikna på hur det ska se ut!
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 17:48   #10
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt

Rojje: vid tillfälle så får du gärna posta lite bilder på hur du löst luftledningen med inspänningar osv. Tror fler än jag är nyfikna på hur det ska se ut!
Jodå, jag kan försöka posta några bilder. Lite om vad man använder står i -->> Swedish Content Guide/Luftledningar .
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 16:13   #11
hauguth
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
Standard Det där italienska gräset alla snackar om...

Kan inte någon bara länka just den downloaden för det där italiensa gräset här.. Har letat under den italienska sidan, men inte lyckats lokalisera det under alla prylar som delas ut där under..

Mvh
hauguth besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-11-10, 16:24   #12
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hauguth
Kan inte någon bara länka just den downloaden för det där italiensa gräset här.. Har letat under den italienska sidan, men inte lyckats lokalisera det under alla prylar som delas ut där under..

Mvh
Har för mig att det är denna: http://www.trainzitalia.com/mdpro107...ffi_d'erba

Det finns fler saker under Roberto Conti Collection som kan vara intressant.
http://www.trainzitalia.com/mdpro107...wnload&sid=102
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-28, 02:29   #13
Iceplague
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 21
Standard

Hmm, får iaf min bangård att blekna. hehe. Men det jag undrar är, vilket spår är det du använder? Och isåfall, vart kan man få tag på den.
Det med Thomas Luftledningspaket. Kan man få en länk?

Måste säga att det såg mycket snyggt ut iaf.

För övrigt så tyckte jag att du hade gjort det bra med ditt lokstall att föraren måste byta lok mm. Men det finns ju alltid enkla lösningar på det mesta.
Här har jag elektrificierat en del utav lokstallet.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Roundhousetrains.JPG (118.5 KB, 200 visningar)
__________________
The one and only, noone else, just me.

Senast redigerad av Iceplague den 2005-12-28 klockan 02:38.
Iceplague besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-28, 20:36   #14
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Kan man ladda ner rutten?
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-28, 20:58   #15
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Kan man ladda ner rutten?
Om du har läst tråden från början så framgår det jue att den inte är släppt ännu!
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:12.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009