Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-25, 20:16   #20
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Försöker med en förklaring som inte är så lätt att göra då man antingen måste se det i verkligheten eller bygga själv för att kunna förstå ordentligt, men jag gör ett försök så hav överseende om förklaringen är rörig.

Några snabba bilder med lite dålig kvalité nedan samt förklarande text här. För att förstå vad siffrorna m.m står för hänvisas till Swedish Content Guide, länk i tidigare inlägg. Har jag gjort någon felaktig förklaring får någon gärna kommentera/korrigera. Hade vi inte någon på forumet som jobbat med detta i verkligheten?

Grunden är följande för en kort sektion:

* En stolpe (1) med en utliggare och med stödsträva eller stödvajer. På den hängs en vikt.
* Nästa stolpe (2) har två utliggare, en Center/Inner/Ytter (kallas sedan för C, I och Y) nr. 1, 2, 3 eller 6 samt en C/I/Y nr. 4. Se till att du inte sätter ut två lika positioner på en stolpe, t.ex C 1 och C 4. Då hamnar bärtrådarna i varandra, inte bra.
* Nästa stolpe (3) även den två utliggare, likt den ovan. Trådarna skall vara parallella mellan stolpe 2 och 3. Stolparna 2 och 3 med två utliggare har t.ex C1, I4 - Y4, C1.
* Sista stolpen (4) är som den första med en utliggare.
* OBS! Två trådar korsar ALDRIG varandra i samma höjd (inte i Sverige). Den ena tråden går alltid i, över eller under den andra.
* Stödsträvan är på samma sida om stolpen som vikten, stödvajern är på motsatta sidan stolpen.

Vid högre hastigheter sker "trådbytet" över flera stolpar t.ex C1, I4 - Y1, C1 - C4, I1, på vissa sth 200 km/h-sträckor t.ex C1, I4 - Y1, C1 - C1, I1 - Y4, C1. Detta innebär att i första exemplet är trådarna i samma höjd (den punkt där strömavtagaren har kontakt med båda trådarna samtidigt) vid en stolpe, i exempel två är det hela sträckan mellan två stolpar.

Första bilden visar principen, där svart är stolparna, rött utliggarna samt strävorna vid stolparna, blått och lila trådarna. Dom andra bilderna är skärmdumpar som visar samma princip.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg sektion.JPG (10.3 KB, 297 visningar)
Filtyp: jpg vikt1.jpg (71.2 KB, 293 visningar)
Filtyp: jpg vikt2.jpg (92.3 KB, 289 visningar)
Filtyp: jpg vikt3.jpg (75.6 KB, 291 visningar)
Filtyp: jpg vikt5.jpg (93.8 KB, 289 visningar)
__________________

M.v.h Rojje

Senast redigerad av Rojje den 2005-10-26 klockan 14:52.
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009