|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
Hej
Transfer som väg, är inte så fel, tänk bara på att göra tilsen i bioas, till 0.0, i stället för de defulta värdet på 1.0, annars kan de flimmra, rätt skapligt. Detta fixar även "problemet" med hoppande mark Tänk oxå på att transfers inte bör ligga omlott, de kan lätt bli fula flimmer då. Bara ett tips...............
__________________
![]()
Senast redigerad av Hawk den 2005-12-15 klockan 10:31. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 922
|
Fina bilder!
Kul att du kommit igång...
__________________
Mvh Pirpen |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Tidigare mrdaddydj
|
Jag har börjat ochså lite grann men det är inte så mycket att se.
Men jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med vart man börjar, när man väljer GDSJ i RE. Man börjar någonstans mitt ute i "Bushen". Jag skulle gärna vilja börja bygg någonstan nära till spåren. Någon som förstår hur jag menar? ![]() MVH
__________________
Mvh Erik.H |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 922
|
I Route Geometry Extractor kan man välja i vilken tile man vill starta bygga i.
Men du börjar ganska nära stationen där bibanan och stambanan möts nu. När du öppnat GDSJ i RE, tryck ner Ctrl och använd piltangeterna, för att komma upp en bit i luften. Använd sedan musen (håll nere höger musknapp!) för att vrida dig åt dom olika hållen. Du bör nu se spår en bit bort. Flytta dig dit med piltangenterna! OBS! Håller du nere shift och använder piltangenterna, går förflyttningen snabbare!
__________________
Mvh Pirpen |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
Citat:
Kul att du oxå börjat! Är inte riktigt säker på hur du menade, dock.. Du väljer ju själv vart du vill börja bygga, man har kanske funderat ut nått speciellt område där du vill börja. Att förflytta sig dit gör du ju lätt, genom at i RE knappa in de tiles-nummer som området har. Det menyfönstret heter ju Camera. Att se vilka tiles-nummer ett område har finns ju många sätt till, men en bra och enkel är att ta up rutten i Track Viewer, där rapporteras nere i meddelande-raden vilken tile markören är i. Hoppas jag svarade ungefär på din fråga iallafall´...
|
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 861
|
Citat:
När du kommit till den plats du bygger, skriv upp siffrorna lat. och lon. på papper. Nästa gång du vill komma tillbaka så tryck tangenten "home" så visas display " enter Latitud/lontitud" och skriv av det nummer du har på pappret. |
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Tidigare mrdaddydj
|
Citat:
![]() Har satt ut lite plattformar nu, och stationshus. Kanske att bilder kommer? ![]() Tack än än gång, alla som svarat! ![]() MVH
__________________
Mvh Erik.H |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
En ny version av ScaleRail har ju släppts nu. Jag har tagit hem den nya versionen, men inte överblickat än vad det innebär för GDSJ. Jag ska installera ScaleRail 1.61 nu och inventera vad det innebär för GDSJ.
Min förhoppning är att de "felande delarna", 2 korsningstyper finns med nu, så att Xtracks-kravet på GDSJ kan upphöra. Om det är så, så kommer jag ladda upp en version 1.1 av GDSJ, SAMT en instruktion för er som redan bygger i GDSJ hur man byter ut dessa delar. Återkommer när jag har testat den nya versionen i GDSJ. Att den nya versionen av SR kommit nu, innebär dock inga problem alls för er som nu bygger i GDSJ, det är bara att jag vill göra instruktionerna för migreringen till den nya så smidiga för er som möjligt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 922
|
En liten fråga...
Är det fler än Basse, mrdaddydj och jag som börjat bygga på GDSJ? Skulle vara skoj med lite bygg-bilder...
__________________
Mvh Pirpen |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Medlem
|
Citat:
Kan du precisera mer var man ändrar detta värde 1.0 till 0.0? Har problem med att transfer fladdrar...Det är rätt irriterande... MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så !
|
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
Citat:
Se separad tråd "ändra Error bias"
__________________
![]()
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
Kollat att allt är frid o fröjd nu med GDSJ och nya ScaleRail 1.61 och det är inga problem. Förutom en besvikelse då att de saknade Xtracks-korsningarna ännu inte finns i SR, men förr eller senare kommer det att bli ersättare, om jag så ska bygga dom själv. Ni ser på bilderna hur det ser ut så här, men man kan jobba bort skillnaderna lite granna genom att göra en textur för originalspåren, som är närmare den som man använder med SR.
De spår som jag använder i testen är "pink ballast" och high poly. I mitt tycke lite för mycke av det rosa... men men...
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 922
|
Hitta igen sidan jag ladda hem en grusväg ifrån. Finns både som transfer och objekt (dock går ingen att ladda hem just nu!?).
Snygg väg iallafall: http://www.mitglied.lycos.de/sctsfan650/ Lessen Mazz. lite OT!
__________________
Mvh Pirpen |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 861
|
Hej!
Ursäkta mig att jag tar gammal tråd. Jag tänkte på att det kom många nya forumister här som kanske inte vet om rutten. Det är bra övning för er nya som vill börja bygga. Rutten finns för laddning hos http://www.banbyggarna.se/msts/Rutter/GDSJ.htm Rutten kräver ScaleRail och finns att ladda http://www.3dtrains.com/forums/index.php?act=idx Lycka till! |
|
|
|