Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-07-07, 22:43   #1
Joel
Medlem

Reg.datum: Feb 2002
Standard Problem med polygoner i TSM

På bilden nedan kan ni se att fyra polygoner har knasat till sig. De ger inte med sig även om man flippar dem. Finns det någon som har råkat ut för nåt liknande, och vet hur man ska bära sig åt?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Untitled-1 copy.jpg (31.3 KB, 118 visningar)

Senast redigerad av Joel den 2006-07-07 klockan 22:56.
Joel besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-07-09, 10:34   #2
pussgurkan
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
Lightbulb HHHM kandetta vara en regina?

Det ser ut som om du har dubbla vertex (punkter) på nån eller några av polygonerna.
Tag bort polygonerna och prova och radera en vertex om punkten ligger kvar
var detta en dubblett, om ej kör ångra borttagning och prova igen på nästa.
lägg därefter till polygonerna manuellt 1 efter en (obs bara 3 vertex per polygon.

Ps.
såg din gammla fråga först nu
jag gör en kopia av ytterväggarna minskar den ca 3% och vänder alla polygoner, sedan kopierar jag den och radrerar alla vertex utom de runt fönstrerna, gör likadant med ytterväggarna och lägger ihop dessa varefter jag manuellt lägger till polygoner för tjokleken obs dessa skallvara vända så att den yttersta syns innifrån och den innre utifrån
Gammal 2006-07-10, 02:37   #3
themepark
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Standard

Jag är nyfiken. Är det en Regina?
themepark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-13, 20:02   #4
Joel
Medlem

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av pussgurkan
Det ser ut som om du har dubbla vertex (punkter) på nån eller några av polygonerna.
Tag bort polygonerna och prova och radera en vertex om punkten ligger kvar
var detta en dubblett, om ej kör ångra borttagning och prova igen på nästa.
lägg därefter till polygonerna manuellt 1 efter en (obs bara 3 vertex per polygon.

Ps.
såg din gammla fråga först nu
jag gör en kopia av ytterväggarna minskar den ca 3% och vänder alla polygoner, sedan kopierar jag den och radrerar alla vertex utom de runt fönstrerna, gör likadant med ytterväggarna och lägger ihop dessa varefter jag manuellt lägger till polygoner för tjokleken obs dessa skallvara vända så att den yttersta syns innifrån och den innre utifrån
Tack för svaren! Det ursprungliga objektet gjorde jag till den vänstra sidan om tåget. Jag kopierade och flippade sedan det här objektet för att kunna använda det på den högra sidan. På det ursprungliga objektet var det inga polygoner som strulade, utan det är efter flippningen som det blir så. Har till och med testat att göra ett helt nytt objekt till den högra sidan, men samma polygoner knasar till sig ändå. Förstår du eller någon annan varför det blir såhär?

Senast redigerad av Joel den 2006-07-14 klockan 11:28.
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-14, 02:16   #5
pussgurkan
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
Standard

Jag hadde ibland problem när jag speglade sidor i tsm
jag vill minnas att det var viktigt att man börjsde rita pollyn på rätt vertexpunkt och att varje polly inte fick gå över mer än 3 vertex
mitt förslag är att du tar bort några polysar runt felet (men bara en i taget) och gör om dessa en efter en
jag kan ej prova då jag ej längre använder tsm
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:08.