![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#31 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Vad transporterade man främst på LBJ? Var det virke? Varför så många koltendrar? Eller var det snarare många versioner?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]()
Nu saknas ju sidovyer för ritningarna, men om jag minnsboken rätt så hade vagnarna beroende på tillverkningsår lite olika bredd, titta i texten så bör det framgå där.
Vad gäller tendrarana så var det flera generationer mer eller mindre lyckade tendrar till de två loken. Däremot fraktades det en del träkol, i särskilda kolskymmen dvs trälådor som man ställde på flakvagnarna.
![]() |
![]() |
#33 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Jobbar kronlogiskt. Dessa 10 vagnar var de första timmervagnar för 9 meters långtimmer som skulle dras ur skogarna till sågverk. Dessa vagnar med ofjädrade boggier blev ju ett bekymmer för Albert Bergström, de ständiga axelbrotten ledde till konstruktionen av de fjädrande AB-boggierna.
![]() |
#34 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jag nästan känner doften av trä och lite olja samt rökdoften från loket. När får vi doft kort? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Veteran
|
![]()
Om du tar en gammal trasa och drar den under bilens oljetråg, tillsätter några droppar terpentin och några droppar Liquid Smoke (används vid grillning) och lägger den framför tangentbordet när du kör kommer du ganska nära verkligheten ;-)
![]() |
#36 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Nu åkte jag ut ur sovrummet, med dator och allt. Gumman är rosenrasande på mig. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#37 |
Veteran
|
![]()
Bengan, ut och köp några väldoftande rosor till din "gumma", det brukar ha god effekt på "doftbalansen" i "hemmets lugna vrå" ;-}
![]() |
#38 |
Veteran
|
![]()
"Glömde" bilden på den olastade timmervagnen med sin kraftiga "föreningsbalk", inte Föreningsbank denna gång. Balken är 5,2 m lång och av 8''x8'' prima kärnvirke med ändbeslag för hopkoppling. Det var inte grejer "made in China" på den tiden inte!
![]() |
#39 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#40 |
Veteran
|
![]()
Om hon hinner före vet du i alla fall att slutet är nära!
![]() |
#41 |
Veteran
|
![]()
Nu tänkte jag avika från att ägna mig åt OOT (vilket är kul) och återvända till huvudspåret:
Med timmervagnen uppstod ett nytt problem, när vagnen är lastad med timmer bör timret ge en skugga på marken, men icke sa Nicke, trots att lasten har en skugga kan jag inte få den att visas, verkar som laster inte stödjer shadows? Nån som vet nåt, hör av er!
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-08-24 klockan 20:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Veteran
|
![]()
Med första typen av fjädrande boggier utan förbindningslänk och med en rejält tilltagen postlåda i framänden börjar ta form. Som ni ser modellerar jag bara enstaka saker som sen skall textureras innan dom speglas och mångfaldigas. Väldigt "egen" liten vagn detta!?
![]() |
#43 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Jaa, det kan man hålla med om.
I det "skick" den är på bilden, påminner den nästan om nått' lådbilsbygge man höll på med när man var en liten "snoris" själv, hehe ![]() ![]()
![]() |
#44 |
Medlem
|
![]()
Ser lite ut som en gammaldags diligiens... skall folk sitta i själva hytten? Eller där framme?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Veteran
|
![]()
Bosjöbanans första personvagn 1914, byggd av virke från egna sågen och av folket på egna snickerifabriken och medfölja fick man på egen risk!