|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2012-11-19, 21:35 | #1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Om att använda "Bengans Bilder"
Under Övrigt (längst ner i detta Forum) finns en tråd som heter "Bengans Bilder" och som innehåller många goda texturförlagor för er som är nya med 3D-design men gärna vill lära er! Jag har valt ut 3 bilder på ett hyreshus som jag tänker visa hur man förvandlar till bra texturer och bygger upp i ett byggprogram.
Jag kommer att förvandla bilderna till Texturförlagor i Corel PhotoPaint och göra meshen i Gmax, men det går säkert bra med andra program också, Återkommer om intresse finns????
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |
|
2012-11-19, 22:53 | #2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
Kul idé
Hos mig finns det intresse Jag har velat lära mig att bygga egna saker.
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz |
2012-11-20, 00:29 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
Intresse finns alltid för bra guider.
Själv är jag som du vet svårt UV mapping och textur handikappad så allt som lär en mer om det är bra! |
2012-11-20, 02:30 | #4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
Spyfrog, tycker du och jag ska bilda klubb
De vore bra lAn, tänk om fler lärde sig bygga =D Va mycke drägel de skulle bli vid datorn då
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
2012-11-20, 08:13 | #5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
OK, visst intresse finns...
... så jag börjar med del I här:
(det är bilderna i första post jag använt) Planering: Om man tittar på bilderna ser man ena gaveln har garage nedsänkta i källaren och är fönsterlös, den andra gaveln vet jag inget om men jag antar att den hade fönster (byggarfrihet!). Baksidan har balkonger men fasaden går nog att göra av framsidan. Bilderna på framsida och dörrparti är på 800x600 pixels medan gaveln är på 600x450, det äv väl vad en mobilkamera gott och väl klarar idag? Fas 1 blir att göra restitution (upprätning och utskärning av ytor och detaljer. Jobba alltid med kopior så att orginalbilderna är intakta så länge. Jag börjar med framsidan. Allt nytt sparar jag i en mapp som jag kallar PreTex i det format som mitt photoprogram använder (i mitt fall .cpt - Photoshop har formatet .psd som jag kommer att exportera till när jag publicerar nåt i denna tråd, packade som .rar) Framsida-1: Jag börjar med att anpassa bildformatet (heter Paper Size i cpt). Framsida-2: Jag ställer in ung. som på lilla bilden och skapar lite plats t.v. för det som fattas. Framsida-3: Nu ritar jag in en rektangel som anpassar ung. till fasaden. Framsida-4: Dra- och Tänj-verktyget (vet inte vad det heter i Photoshop?). men här kan man sträcka och dra i de fyra hörnen (ung. som en gummiduk) tills fasaden passar i rektangeln. Framsida-5: Nu maskar jag av allt utom den högra delen som jag kopierar och klistrar in... Framsida-6: ...och Flippar horisontellt och flyttar till vänster för att sedan med "dra- och tänj" placera rätt och anpassa färgmässigt så gott det går. Sedan skall de fula häckarna i ändarna bort. Det gör jag genom att maska av små partier, kopiera, klistra in, dra på plats, färganpassa och finjustera. Detta är rätt tidsödande och pilligt men när man är nöjd blir man glad igen! Framsida-7: Så förenar jag alla smådelar med huvudobjektet och maskar av själva fasaden. Framsida-8: Denna kopieras och klistras in som ny bild (new from clipboard. Denna sparar jag som framsida.cpt. Den kommer att utgöra bas till baksidan också men där skall balkongdörrar in (balkongerna skall vi göra som separat mesh och textur senare) Forts. följer med baksida och fönstergavel.
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |
2012-11-20, 08:20 | #6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Gavel, dörrparti och de tre psderna:
Gavel: Samma teknik på gaveln (men mindre jobb) och ...
Dörrparti: ... på dörrpartiet. samt en rar med de 3 klara delarna. Försök gärna i ert eget photoprogram. Det är bara övning som ger färdighet
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |
2012-11-20, 10:11 | #7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Del II Baksida och Fönstergavel
Fas2: Baksida och fönstergavel
Baksida-1: Jag börjar med att öppna framsida.cpt och sparar den som baksida.cpt (VIKTIGT för annars kommer man snart att skriva över något av misstag). Nu maskar jag av allt utom själva dörren och det mörka fönstret ovanför (dessa skall bli balkongdörr). Jag kopierar, klistrar in och... Baksida-2: ... flyttar till övre vänstra fönstret. Här flyttar, maskar ut, kopierar, klistrar in och formar delarna till en balkongdörr. Eftersom balkongerna skall kasta en slagskugga på väggen (Ekans lag 1) gör jag den nu, som en rektangel med flerfärgsfyllning och 75% transparens som jag ritar under fönstren. Sedan formar jag den med "dra- och tänj", ändrar färg och konstrast tills det ser bra ut. (spara baksida.cpt ofta om nåt skulle gå snett!!!) Baksida-3: Nu kopierar jag dörr och skugga, klistrar in och flyttar tills jag är nöjd. SPARAR!!! OBS. Sätt inte samman delarna för vi kan behöva ändra senare !!!!!! Fönstergavel-1: Börjar med att öppna framsida.cpt och maska av allt utom 6 fönster och grunden under. Kopierar, öppnar gavel.cpt (och SPARAR genast som fönstergavel.cpt). Nu klistrar jag in fönster och grundbit ... Fönstergavel-2: ...och justerar, flyttar, kopierar avmaskade delar och sätter ihop t.ex. grunden så den täcker hela gavelbredden. Hämtar ytterligare utklipp från framsida.cpt till badrumsfönster - sätter ihop, kopierar och flyttar på plats. Fönstergavel-3: Efter börttagning av det som sticker ut nedtill av garagedörrarna är väl fönstergaveln klar? ANM. I CPT finns en funktion som heter sharpen som jag använt för att få texturerna "kripsigare". Nu återstår tak och skorstenar men eftersom Bengan inte kan flyga som Karlson på taket så får man använda andra metoder som jag återkommer till. Öva på!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |
2012-11-20, 14:36 | #8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Fas3 texturer till balkong, skorsten och tak samt huvudtextur
Fas3:
Taket, balkongerna och skorstenarna kräver texturer, det finns att hämta hos CG-Textures; http://www.cgtextures.com/ OBS. att man bör lägga till i configfilen följande: "One or more textures on this 3D-model have been created with images from CGTextures.com. These images may not be redistributed by default. Please visit www.cgtextures.com for more information." balkong-1, skorsten-1 och tak-1: Jag har hämtat ned de jag behöver, ändrat färger, klippt ihop och sparat som tak.cpt, balkong.cpt och skorsten cpt. På balkong.cpt har jag lagt en mask för räcket. hyreshus-1 och balkong-1: Nu skall det mesta samlas på en textur. Jag skapar en ny tom utan bakgrund, i detta fall i formatet 1024x1024 pixlar. Sedan infogar jag de texturer jag gjort och skalar de 4 husväggarna till samma skala (Viktigt för senare måttagning!). Lämna nån yta tom för ev. framtida påfyllning. Denna huvudtextur innehåller alla 46 småobjekt som jag gjort under arbetets gång, och sparas som hyreshus.cpt och sedan som hyreshus.tga i en Textures-mapp. (Nu först "mergas" alla objekt med bakgrunden). Eftersom balkong.cdp innehåller en alphamask resamplar jag den till 256x256 pixlar och sparar som balkong.cpt och masken som balkongmask.cpt och sedan i Textures-mappen som balkong.tga. OBS. Jag arbetar aldrig direkt med tga-filer utan dom är bara slutprodukt. Nästa fas blir att mäta upp huset för att få rätt mått till bygget.
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |
2012-11-20, 17:55 | #9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Siata fasen i "texturquatrologin" ...
blir att använde den gjorda hyreshus-texturen för att få rätt mått till bygget:
Fas 4: måttagning-1: Måttagning: Öppnar hyreshus.cpt. Jag skapar en rektangel som är lika hög som dörren och noterar hur många pixlar (49 pix) det är (jag antar att en normal dörr är 2,1 m hög). Nu dividerar jag 2.1 med 49 = 0,042857... m/px och sparar det i kalkylatorn som x. måttagning-2: Nu förstorar jag rektangeln så den precis täcker hela framsidan och noterar dess mått i pixlar. Det blev l=782px och h=235. När jag nu multiplicerar dessa med X så får jag fasadens längd till 33,5m och höjden 10,1m, dessa mått skriver jag upp. måtttagning-3: Nu flyttar jag rektangen till fönstergaveln och kollar att den ha samma mått på höjden till takfoten (det var därför det var viktigt att alla 4 väggarna hade samma skala). Som ni ser stämmer det inte riktigt men det är lätt fixat: måttagning-4: Vi markerar alla objekt som utgör fönstergaveln och justerar det mot måttrektangeln genom att dra i paketet nedtill och upptill tills det stämmer. måttagning-5: Nu flyttar jag måttrektangeln en liten bit in på garagegaveln, markerar alla objekt i den (råkar bara vara ett men bäst att vara säker). Sedan justerar jag den höjd led genom att dra upptill och nedtill tills det stämmer. måttagning-6: Nu upptäcker jag att högra takfotshörnet verkar ha kommit för lågt! Vad göra, jo ... måttagning-7: ... jag markerar övre delen av gaveln (allt ovanför lampan). Klipper ut det (Ctrl-X) och klistrar genast in det igen (Ctrl_V). Nu består gaveln av 2 objekt och det övre kan jag nu med "dra- och tänj" i övre, högra hörnet justera uppåt utan att garageportarna deformeras. måttagning-8: Nu kan man ta bort måttrektangeln och skriva upp huvudmåtten på de båda gavlarna (takfotshöjden är ju nu samma som fram- och baksida). Sen sparar jag hyreshus.cpt och sen som hyreshus.tga i Textures-mappen. (jag har hela tiden sparat efter varje ändring för att ha backup kontinuerligt, de flesta program går att ställa in så att en ny version sparas med tillägget _001 när man trycker Ctrl-S). Det var ju inte så svårt men någon undrar kanske hur det gått om det varit fönstergaveln, med alla sina object, som behövt justeras!? Jo det är där fördelen att behålla alla objekt kommer till sin rätt! Man markerar bara det objekt som är själva väggen, delar den och justerar övre delen på samma sätt. I nästa fas är det dags att starta bygget i gmax: Normalt växlar jag mellan texturering och bygge men för att göra denna Tutorial tydlig delar jag den i en texturdel (Fas 1 till 4) och sen kommer byggfaserna. Dessa kommer att börja med en ingående beskrivning av de viktigaste funktionerna i gmax. Gmax är faktiskt lika kompetent som 3DMax utom på en (rätt oväsentlig) punkt: Man kan inte göra en 3D till 2D Render men det kan man lika gärna göra med en screenshot. Däremot fungerar 2D till 3D rendering lika bra som i Max. Man kan rita en linje eller sätta ihop en "shape" och sedan rendera den till ett 3D-object. Få verkar medvetna om denna möjlighet men jag kommer att beskriva det till att börja med! Alltså dags att plocka fram gmax, installera Auran Exporters, göra grundinstallningar m.m. Vi hörs och syns!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |
2012-11-20, 19:34 | #10 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
|
Hej! mycket bra gjort lan
/John
__________________
Dator: OS:Windows 10 Pro 64 AMD X4 3,4 GHZ Minne: 8GB /1600 MHz Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB 24 tums skärm John P |
2012-11-20, 22:55 | #11 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
Fråga: hur rätar du upp texturen, särskilt om den är lite sned. Vad jag tänker på är om det inte är exakt rakt framifrån utan kanske några grader snett....
|
2012-11-20, 23:11 | #12 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
Citat:
Nisse |
|
2012-11-20, 23:16 | #13 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
Citat:
Jag är nog lite hopplöst fall i den här frågan för jag har t.om. fått lite special undervisning via mail från björnl och fattar ändå inte... Det blir liksom inte bra när jag gör det. |
|
2012-11-21, 06:35 | #14 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
fotoredigeringsprogram ?
Jag är nog ganska ensam om att använda Corel Photopaint men det har jag använt i 20 år. Tyvärr vet jag inget om andra program. Adobe Photoshop är väl det vanligaste idag och kan allt som CPT kan (och kanske mer). GIMP är ett mycket kompetent gratisprogram som kan allt detta också. Det vore ju bra om någon som Bjornl, som jag vet kan Photshop, kunde hoppa in i denna tråd och tipsa. De videotutorialer han gjorde är mycket bra! Finns här:
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31164&highlight=Videotutorial+man ipulera+texturbild+fr%E5n+foto
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn Senast redigerad av lan den 2012-11-21 klockan 06:51. |
2012-11-21, 13:19 | #15 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Provbygge ...
dels för att tsta om jag fortfarande kan hantera gmax, dels för att förbereda tutorialen, dels för att testa att texturerna fungerar. Verkar lovande:
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn |