|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-01-06, 01:31 | #1 |
Medlem
|
Bilder ifrån Muppresan
Natten mellan lördag och söndag samt halva söndagen var jag och Mson ute och åkte på våran muppresa. Det blev problem innan resan startade. Vårat X 2000 mot Mjölby vart försenat eftersom det inväntade buss ifrån Norrköping. Så vi hann inte till vårat Nattåg i Mjölby. Därför fick vi åka Taxi till Katrineholm, där Nattåget gjorde ett extra stopp endast för oss. Kan berätta att Taxiresan kostade SJ 1500 kronor. Det är andra gången som vi två stoppar ett tåg.
Eftersom det i princip är omöjligt att fotografera i mörker, lägger vi ut bilderna från dagen därpå. Vi tog faktiskt bara någon bild under Nattågsresan. Monitorn i Katrineholm, extra uppehåll endast för oss. Uppsalapendeln i Stockholm. Samma tåg, men här fokuserar vi mera på loket. Vårat X 2000 525 som tog oss till Norrköping C. Ett ÖstgötaTrafiken X14 i den gamla lackeringen. Vårat X 2000 tåg i Norrköping. Inväntar bussen från Linköping. Linx X 2000 stannar till vid Katrineholm. Vårat nylackerade X12 3219 som tog oss mellan Norrköping och Katrineholm. Olika generationer. X12 och Regina sida vid sida. X 2000 mot Göteborg vid Katrineholm. Samma tåg, fast här lutar manövervagnen kraftigt. Vårat X 2000 har avgått från Norrköping och passerar Katrineholm. Våran Regina av typ X53-3 tog oss mellan Katrineholm och Hallsberg. Väl framme i Hallsberg möter vi Tåg i Bergslagen påväg mot Gävle där vi var tidigare. Ett ensamt TGOJ EL16-lok kommer farandes i full fart En av våra ÖstgötaTrafiken Y1 gör ett inhopp på Kinnekullebanan. Triss i Regina! Ganska tuff bild med alla Reginor. Vårat Regina typ X53-3 som tog oss ifrån Katrineholm vilar sig i kylan. Vårat InterCity-tåg mot Mjölby ankommer Hallsberg. Ett ÖstgötaTrafiken X14 i nya lackeringen ankommer Mjölby. Totalt varade våran resa i 18 timmar. Vi hann besöka 7 stationer och åka med 6 typer av tåg och resan kostade 129.00 kronor. Nu vill vi gärna höra synpunkter på bilderna! Med vänliga hälsningar Pson |
|
2004-01-06, 01:38 | #2 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
Gillar både bilderna och den lilla berättelsen. Berätta gärna mer om resan och intrycken av den.
Att åka Linköping-Norrköping-Linköping på 18 timmar är rätt festligt. Speciellt när priset är så löjligt lågt som det nu blev. ___________________________________ Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2004-01-06, 02:17 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 838
|
Fina bilder!! Lite roligt att ni lyckades få nattåget att stanna så!!
//MVH John http://prymi.net "Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter" |
2004-01-06, 02:27 | #4 |
Medlem
|
Okej Fredrik här kommer berättelsen om resan och lite vad vi gjorde innan.
Tidigare på dagen, hade vi varit nere på stationen för att invänta ett ÖstgötaTrafiken X14 som vi skulle åka hytt med tur- och retur till Tranås. Under tiden, står ett X 2000-tåg och inväntar buss ifrån Norrköping. Föraren noterar att vi fotar och släpper in oss i hytten, där vi fotade lite. Sedan åkte vi fram och tillbaka till Tranås, en mycket trevlig upplevelse - alltid roligt att åka hytt. När det närmade sig kvällen kollade jag på internet och såg att ankommande X 2000 till Norrköping var 20 minuter försenat. Och därmed spolades våra chanser att hinna mer Nattåget. Så, vi fick tag i föraren på X 2000-tåget - som på egen hand fixade att vi kunde åka taxi till Katrineholm och kliva på Nattåget där. Lite tidigare hade Mson ringt till den förare som vi känner och berättade. Det festliga var, att han stod med pendeltåget på spåret bredvid, och pratade med Mson i telefonen. Han frågade "Ska ni med pendeltåget till Mjölby?" Och Mson svarade att vi skulle åka taxi - då tog det väl 5 sekunder så stack pendeltåget iväg. Han väntade alltså på oss ifall att - ganska käckt. Taxin var skön, och resan tog ungefär en timma. Och kostade som sagt 1500 kronor. Väl framme i Katrineholm vart det ett par Cheeseburgare på McDonald's. Vi hoppade på tåget, vi satt i en fullsmockad 60-tals vagn. Jag trodde inte att det skulle vara så mycket folk på ett Nattåg. Resan med 60-tals vagnen gick bra, man satt ganska skönt och den rullade mjukt, Inga problem med andra ord. Väl framme i Gävle, stod vårat Nattåg redan inne mot Stockholm. Men vi knallade bort och tåg en bild på loket. Föraren undrade vad vi gjorde för rackartyg och skrattade lite när vi berättade. I alla fall, så satte vi oss i Bistro-vagnen av 40-tals modell eftersom det låg massor av folk som sov i våran ordinarie vagn. Resan rullade vidare. Strax efter Gävle var det en kille som hade glömt sina flygbiljetter - och tåget stannade ute på linjen ett par hundra meter efter stationen. Efter ett tag kom det en kille som hade druckit lite för mycket och satte sig vid oss - men det var inte otrevligt på någon sätt. Han undrade vart vi skulle, om vi drack, snusade osv. Han frågade mig en massa saker och sen började vi prata lite. Man känner ju att man har övertaget i diskussionen - hehe. Det var ganska roligt att handskas med honom. Vi snackade om lite allt möjligt och jag hade ju huvudet på skaft tyckte han. I Stockholm blev det frukost, och SJonas här på forumet mötte upp oss. Vi åkte också lite X1-hytt mellan Stockholm och Älsvjö. Sedan bytte vi till X 2000 mot Norrköping. Skrattade lite åt en kvinna som skulle köpa biljett ombord på tåget till Alvesta. Hon fick chocken när det kostade 1070:- men hon betalde i alla fall. Sedan bestod hemresan av många olika typer av tåg - det var en trevlig upplevelse och jag gör gärna om det igen. Visst, det strulade i början men det ordnade sig. Jag har tidigare aldrig åkt 40-tals vagn eller 60-tals vagn och dessa var helt okej - lika sköna som en 80-tals vagn. Intrycket är väldigt positivt, dock skulle man velat ha en sovplats - men det hade blivit skapligt mycket dyrare. Och kanske är det någonting man får stå ut med - när man resan i princip gratis. Så, jag är nöjd och man fick uppleva mycket. I sommar eller till hösten när samma procedur med banarbeten upprepas - då kommer jag i alla fall åka igen. Om ni vill fortsätta diskuttera detta ämne, så är det roligt. Men jag vill också gärna höra lite synpunkter på bilderna som är denna tråds egentliga syfte. Med vänliga hälsningar Pson |
2004-01-06, 10:45 | #5 |
Senior Member
Reg.datum: Jul 2002
Ort: På en ö
Inlägg: 167
|
Kul idé! Hoppas bara att ni inte berättade att ni var ute på en 129 kronors muppresa när SJ stod där med en taxibeställning på 1500 pix... Gissa om ni hade hamnat i närmsta snödriva ?
// Ferengi http://www.onodigtvetande.se http://www.arleborg.com |
2004-01-06, 12:30 | #6 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 652
|
Citat:
/Viktor VD på North European Railroad http://w1.500.telia.com/~u50016605/ Min hemsida med tågbilder: http://w1.500.telia.com/~u50025335/ |
|
2004-01-06, 12:36 | #7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
|
Verkar blivit en bra resa, trots lite strul.
Bra att ni slapp vänta på tåget i Gävle också. Lite synd att ni fick åka taxi, på en tåg resa.... Bilderna är skitfina! Gillar nog bilden på "God Helg - Y1:an" bäst!? http://pirpen.cjb.net/ |
2004-01-06, 13:28 | #8 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
|
Jag kan ju tillägga att jag fick ju prata med X 2000 föraren om hur vi skulle göra för att hinna med Nattåget, och han ringde runt och hörde efter, först sa han att vi kanske skulle få åka taxi ända tills Gävle C. Men då nämde jag att vi åkte tåg för nöjes skull. Vi gick in i X 2000 vagnen igen och några minuter senare ropade han i högtalar systemet:
Ja, det var resenärer som skulle till Gävle, vänlig kontakta föraren. Vi gick fram till honom igen och han berättade att vi skulle få åka taxi till Katrineholm där vårat Nattåg skulle göra de där Extra uppehållet Man blev väldigt trött efter resan kan man ju säga Sen har jag väll inte så mycket mer att tillägga. MvH. Mson http://www.tagbilder.com |
2004-01-07, 18:55 | #9 |
Medlem
|
Seriöst, så hade man nog väntat sig lite mera kommentarer när man ägnat mer än en halvtimma på att visa Er bilderna och skriva inlägget. [8)]
Verkar som att det bara blir sämre med uppskattning i det här forumet, oavsett om det gäller rutter, lok- eller bilder. [xx(] Med vänliga hälsningar Pson |
2004-01-07, 19:22 | #10 | |
Medlem
|
Citat:
MVH Daniel VD för UBOPGE |
|
2004-01-07, 19:24 | #11 | |
Medlem
|
Citat:
MVH Daniel VD för UBOPGE |
|
2004-01-07, 22:09 | #12 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
|
|
2004-01-07, 22:12 | #13 | |
Medlem
|
Citat:
MVH Daniel VD för UBOPGE |
|
2004-01-07, 22:17 | #14 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
|
Nej, vi pratade med honom i hanses lilla fönster vid "Backspeglarna" om det är så intressant
MvH. Mson http://www.tagbilder.com |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Bilder på min rutt LBJ (obs, många bilder!) | Deskgrunt | Landskapsdesign - Trainz | 53 | 2005-07-13 15:31 |
Bilder ifrån muppresan | Pson | Off-topic | 7 | 2004-07-06 14:02 |
Lite bilder ifrån veckan | Pson | Off-topic | 0 | 2004-01-23 22:56 |
Tuffa bilder från dagen | Pson | Off-topic | 14 | 2003-11-11 20:00 |
Bilder ifrån Boxholm. | Pson | Off-topic | 15 | 2003-02-02 23:39 |