|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
2009-06-14, 22:32 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Svenska signaler
Hej alla, startar en tråd om de Svenska signaler som Swen "newS" Klemund byggt och jag har skriptat.
Jag vill gärna att vi försöker hålla en samlad tråd med frågor och problem just kring signalerna och hur de fungerar samt eventuella buggar som behöver åtgärdas. Då kan man titta genom tråden först om det är ett känt problem med given lösning eller om det är något nytt man har stött på och i så fall posta ett nytt meddelande i tråden. När ni postar om något som ni tror är ett nytt problem bifoga då helst bilder, gör det mycket lättare att förstå vad som menas än när man försöker beskriva i ord enbart. /Anders |
|
2009-06-14, 22:43 | #2 |
Tidigare Traindriver94
|
Okej, ska försöka ta en bild ikväll men ska först förklara ungefär hur det är..
Som du kan se på bilden är det en station med 4 spår, där sidospåren sedan går ihop med mittenspåren. Här är det utplacerat 2st H3 på sidospåren och 2st H2 på innerspåren. Dessa funkar som dom ska. Dock är det när man kommer ut på sträckan som signalerna spökar. Det jag har ritat är en H4 blocksignal som visar stopp för mitt tåg och på andra spåret visar den kör vänta kör. Ibland är visar nästa signal kör, ibland stopp men signalen innan visar bara stopp, inte kör vänta stopp. Ibland kan även problemet vara att en signal visar kör - vänta - stopp fast än signalen efter visar kör. Undre bilden visar hur det ser ut i spelet. Observera att innan jag började köra tåget lyste alla signaler grönt (förutom dom vid stationen som skulle visa stopp). EDIT: Det verkar som om det bara händer med H2 och H4 .. Dock verkar det som om H5 visar "kör vänta stopp" fast än nästa visar kör
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! Senast redigerad av Micke.L den 2009-06-14 klockan 23:21. |
2009-06-15, 15:43 | #3 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
När jag la in järnvägsövergångarna med sina tillbehör så krachade KRS och jag fick ta bort paketet och då fungerade det igen, men jag vill självklart ha järnvägsövergångarna också. Är inte så mycket att visa en bild på när KRS krachar så jag visar ingen bild. Någon som har något förslag på vad jag ska göra så det inte krachar igen?
|
2009-06-15, 22:41 | #4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Micke, det är fortfarande lite svårt att veta exakt vad du har gjort?
Som du har ritat har vänster och höger spår inget med varandra att göra så lämna högra därhän. Vilka signaler är det som står på de olika ställena längs vänsterspåret och hur har du satt länkarna? Är det någon annan trafik inblandad eller är ditt lok det enda på banan? Vad är ditt utgångsläge och när är det som det börjar spöka? /Anders |
2009-06-15, 23:57 | #5 | |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
Citat:
Nått skumt är det...
__________________
|
|
2009-06-16, 00:00 | #6 |
Tidigare Traindriver94
|
Här är dom ju http://www.e-buzz.se/forum/showpost....95&postcount=1
Aja: KMW Skulle du kunna förklara hur ett "block" är uppbyggt? Så ska jag ta bort alla nuvarande signaler och sätta upp signaler enligt dina anvisningar så ska jag se om det funkar
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
2009-06-16, 00:23 | #7 |
Tidigare Traindriver94
|
Här är iaf ett exempel...
En signal efter en växel från dubbelspårigstation. Signalen är utsatt som blocksignal. 1. Tåget står stilla - signalen visar "kör" 2. Tåget börjar sakta rulla - signalen slår om till "stopp" 3. Såhär har jag placerat länkarna, enligt manualens beskrivning. Signalen efter denna är en försignal (F3) och efter den kommer en H3. dessa två funkar som dom ska.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
2009-06-16, 22:09 | #8 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
Citat:
Helt toppen att Swen och KMW har försett oss med signaler, nu är RW riktigt skoj att hålla på med. Tackar o bockar |
|
2009-06-16, 22:59 | #9 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 802
|
Citat:
Fina bilder Mazz! En liten fråga bara, syns signalernas sken på långt håll? Omkring 500m? |
|
2009-06-15, 22:24 | #10 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
|
En erfarenhet jag gjorde när jag försökte knåpa ihop egna signalscript var att KRS inte initialiserar signalerna korrekt när man växlar direkt mellan World editorn och ett senario. Så prova alltid att gå ur rutten (till huvudmenyn) och sen in igen.
/ Mikael |
2009-06-15, 22:36 | #11 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Citat:
Har du ändrat någonting med signaler, spara och gå ur till menyn där man väljer rutter och gå in igen. Tar inte så lång tid och undviker en del problem. Det ÄR skillnad på att starta ett scenario från menyn jämfört med när man håller på och växlar fram och tillbaka med World editor. /Anders |
|
2009-06-15, 22:39 | #12 |
Tidigare Traindriver94
|
Jo, har testat att gå direkt in i en rutt från menyn, problemet är kvar
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
2009-06-16, 23:59 | #13 |
Tidigare Traindriver94
|
Så alltså - man får en kombinerad försignal (?) som visar kör vänta stopp. Sen när man är ca 1km från signalen som ska visa stopp så kommer en tavla, och då börjar man bromsa?
Är det alltid t.ex Kombinerad signal - försignal - kombinerad signal - försignal - huvudsignal eller kan det vara Kombinerad signal - kombinerad signal - försignal - huvudsignal ?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
2009-06-17, 00:20 | #14 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
|
Citat:
Illustreras utmärkt i exempel 5 på NJM:s signalsida, som Anders redan länkat till: http://www.njm.nu/signal.html Andra; Skulle vilja påstå att det på en dubbelspårig (eller flerspårig) oftast enbart är kombinerade huvudsignaler. Tredje; Ja, det kan förekomma. Försignalen är då som repetersignal och har en tilläggstavla med avstånd till nästa huvudsignal. Kan användas t.ex vid trafikplats där man stannat och kan då vara användbart att få beskedet repeterat för den händelse det ändrat status under tiden man stått still. Sen är det väl förståss på vilken "epok" man vill efterlikna. Är det nutid, får man nog ändra på en del begrepp dessutom. Vidare så är en enkelspårssträcka inte lika tätt signalerad, då den inte har samma trafikintensitet som en dubbelspårssträcka. Där ser man nog oftare rena 2/3-sken huvudsignaler och fristående försignaler. Såsom icke proffs inom området får jag väl reservera mig ifall jag missat nått... Senast redigerad av Mazz den 2009-06-17 klockan 00:50. |
|
2009-06-17, 00:25 | #15 | |
Tidigare Traindriver94
|
Citat:
Aja, tack för svar på alla frågor!
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
|