Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-16, 22:59   #1
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Så alltså - man får en kombinerad försignal (?) som visar kör vänta stopp. Sen när man är ca 1km från signalen som ska visa stopp så kommer en tavla, och då börjar man bromsa?

Är det alltid t.ex

Kombinerad signal - försignal - kombinerad signal - försignal - huvudsignal

eller kan det vara

Kombinerad signal - kombinerad signal - försignal - huvudsignal ?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 23:20   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Så alltså - man får en kombinerad försignal (?) som visar kör vänta stopp. Sen när man är ca 1km från signalen som ska visa stopp så kommer en tavla, och då börjar man bromsa?

Är det alltid t.ex

Kombinerad signal - försignal - kombinerad signal - försignal - huvudsignal

eller kan det vara

Kombinerad signal - kombinerad signal - försignal - huvudsignal ?
I första; Ja, om vi antar att avståndet mellan huvudsignalerna var längre än det försignalavstånd som krävdes. Då blir så att säga tavlan istället för en fristående försignal, och det besked som den skulle lämnat har du fått i den senaste kombinerade huvudsignalen.

Illustreras utmärkt i exempel 5 på NJM:s signalsida, som Anders redan länkat till:
http://www.njm.nu/signal.html

Andra; Skulle vilja påstå att det på en dubbelspårig (eller flerspårig) oftast enbart är kombinerade huvudsignaler.

Tredje; Ja, det kan förekomma. Försignalen är då som repetersignal och har en tilläggstavla med avstånd till nästa huvudsignal. Kan användas t.ex vid trafikplats där man stannat och kan då vara användbart att få beskedet repeterat för den händelse det ändrat status under tiden man stått still.

Sen är det väl förståss på vilken "epok" man vill efterlikna. Är det nutid, får man nog ändra på en del begrepp dessutom. Vidare så är en enkelspårssträcka inte lika tätt signalerad, då den inte har samma trafikintensitet som en dubbelspårssträcka. Där ser man nog oftare rena 2/3-sken huvudsignaler och fristående försignaler.

Såsom icke proffs inom området får jag väl reservera mig ifall jag missat nått...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2009-06-16 klockan 23:50.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 23:25   #3
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg

Sen är det väl förståss på vilken "epok" man vill efterlikna. Är det nutid, får man nog ändra på en del begrepp dessutom. Vidare så är en enkelspårssträcka inte lika tätt signalerad, då den inte har samma trafikintensitet som en dubbelspårssträcka. Där ser man nog oftare rena 2/3-sken huvudsignaler och fristående försignaler.

Såsom icke proffs inom området får jag väl reservera mig ifall jag missat nått...
Ja, på roslagsbanan är det inga/väldigt få kombinerade signaler på näsbyparksslinjen fram tills Ösby, där alla linjer går ihop, där är det typ bara kombinerade

Aja, tack för svar på alla frågor!
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 23:27   #4
mikael512
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
Standard

Angående problemet med signalen som slår om till stopp när du närmar dig den: Bara en idé jag fick. Om man tittar på din tredje bild så ser man att signallänkarna går i varandra. Om du provar att flytta 1-länken bakåt så den går fri från baslänken, gör det någon skillnad?

/ Mikael
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 23:27   #5
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

En bra tanke, men jag har testa detta utan resultat
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009