Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-17, 01:00   #1
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Verkar bli dåligt med "pannkaka" till ärtsoppan .
Ser förbaskat bra ut .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 02:13   #2
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard Ahrrrrg

Vad har jag gjort!!!!!!

Att jag har missförstått attachemt points kan jag väl förstå men vad har hänt med texturen, snyft.

Alternativt är detta det misslyckade försök att öka dragkraften som fick DONJ at beställa mallet loken.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg dubbel.jpg (102.5 KB, 104 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 03:32   #3
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

#41
Det ser ut som i screenshotstråden nämde konstnär varit framme eller möjligtvis Salvador Dali. Hoppas att det fixar sig för det ser annars ut att bli ett fint smalspårslok.
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)

Senast redigerad av stickanw den 2011-04-17 klockan 03:34.
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 15:24   #4
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Jag är ju ett fä, jag borde ha lärt mig power of 2 vid det här laget.

Jag hade gjort texturfilen 1024 * 1124 och det går ju inte. När jag rättade den så försköts ju alla mappningarna. Nu är det upprättat i alla fall.

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 16:44   #5
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard Nu behöver jag nog hjälp för att komma vidare

Nu har jag kört in i en åervändsgränd:-( Det gäller Bogeys och attatchment points.

DONJ No5 har ju två bogeys, en drivbogey och en frambogey bestående av ett löphjul.

Eftersom de har olika diameter och behöver snurra med olika hastighet vid animation så har jag altså gjort dom som två bogeyer och faktiskt även gjort dom som två olika KUID som loket anropar. (Detta för att lätt kunna återanvända dom för DONJ 3 och 4).

Animationerna verkar fungera och exporten av lok och bogeys likaså.
Men hur jag än gör så får jag en sallad av dubblerade Bogeys som far omkring lite här och där.

Jag har provat på en mängd olika sätt med placering av a.bog0, a.bog1 och a.bog2 (fast i just denna bild har jag provat utan denna).

Det är alltså något jag missar i hur a.bog 1-n sätts upp och hur de förhåller sig till b.r.main

Jag tycker inte att detta beskrivs särskilt bra utan endasthögst rudimentärt i de tutorails som finns och Aurans egen CCG.


Är det någon som kan peka mig i rätt riktning.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg hjalp.jpg (128.7 KB, 85 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 19:06   #6
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Nu har jag kört in i en åervändsgränd:-( Det gäller Bogeys och attatchment points.

DONJ No5 har ju två bogeys, en drivbogey och en frambogey bestående av ett löphjul.

Eftersom de har olika diameter och behöver snurra med olika hastighet vid animation så har jag altså gjort dom som två bogeyer och faktiskt även gjort dom som två olika KUID som loket anropar. (Detta för att lätt kunna återanvända dom för DONJ 3 och 4).

Animationerna verkar fungera och exporten av lok och bogeys likaså.
Men hur jag än gör så får jag en sallad av dubblerade Bogeys som far omkring lite här och där.

Jag har provat på en mängd olika sätt med placering av a.bog0, a.bog1 och a.bog2 (fast i just denna bild har jag provat utan denna).

Det är alltså något jag missar i hur a.bog 1-n sätts upp och hur de förhåller sig till b.r.main

Jag tycker inte att detta beskrivs särskilt bra utan endasthögst rudimentärt i de tutorails som finns och Aurans egen CCG.


Är det någon som kan peka mig i rätt riktning.

MVH / BjörnL
Ge inte upp! Du är NÄRA målet.
Från en man som höll på i MÅNADER med det där!!!

Jag har jämfört mitt E2 ånglok med ditt eftersom bägge består av 2 boggier.
Jag gör p.s.s som du enligt din bifogade bild med a.bog0 och a.bog1.
Har du definierat a.bog0 och a.bog1 i TOPVIEW??
Din länkade b.r.main ser också bra ut.



Vad jag reagerade mot var dina y värden på a.limback resp a.limfront.
Skall ju vara symmetriska dvs ha samma absoluta y värde.

MEN:
Hur ser din config fil ut?
Du har inte gjort "nåt dumt" där?
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 19:15   #7
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Ge inte upp! Du är NÄRA målet.
Från en man som höll på i MÅNADER med det där!!!

Jag har jämfört mitt E2 ånglok med ditt eftersom bägge består av 2 boggier.
Jag gör p.s.s som du enligt din bifogade bild med a.bog0 och a.bog1.
Har du definierat a.bog0 och a.bog1 i TOPVIEW??
Din länkade b.r.main ser också bra ut.



Vad jag reagerade mot var dina y värden på a.limback resp a.limfront.
Skall ju vara symmetriska dvs ha samma absoluta y värde.

MEN:
Hur ser din config fil ut?
Du har inte gjort "nåt dumt" där?
HOPPSAN!!!
Varför har du definierat upp b.r.loephjul under b.r.main?

Jag gör så här med extra löphjulet.
Se bild.
Drivhjulen är ett kuid med b.r.main
Leophjulet är ett kuid med b.r.main
Bifogade bilder
Filtyp: jpg loephjul.jpg (62.7 KB, 153 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 21:26   #8
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
Ge inte upp! Du är NÄRA målet.
Från en man som höll på i MÅNADER med det där!!!

Jag har jämfört mitt E2 ånglok med ditt eftersom bägge består av 2 boggier.
Jag gör p.s.s som du enligt din bifogade bild med a.bog0 och a.bog1.
Har du definierat a.bog0 och a.bog1 i TOPVIEW??
Din länkade b.r.main ser också bra ut.

Vad jag reagerade mot var dina y värden på a.limback resp a.limfront.
Skall ju vara symmetriska dvs. ha samma absoluta y värde.

MEN:
Hur ser din config fil ut?
Du har inte gjort "nåt dumt" där?
Hej Vovven

Tack för synpunkterna:-)

Jodå, jag har definerierat a.bog 0 och 1 i toppvyn.
Limfront och back är lite tillhöftade just nu men kan ju justeras för att bli exakta. Men det bör ju inte påverka mitt problem just nu.

Configen för själva loket är i allra högsta grad ett "work in progress" just nu.
Ser du något konstigt där så vore jag tacksam om du talade om vad det är.

MVH / BjörnL
Bifogade filer
Filtyp: zip config.zip (1.8 KB, 50 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-01, 08:31   #9
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Jag tycker att det huvudsakligen ser ut som två problem.

1. Du har lyckats få med även löphjulen i exporten av huvudboggien.
2 Du har inte centrerat boggierna kring den punkt som motsarar attachment punkten.

Det verkar som om någon lyckats plocka bort inläggen som jag svarade på.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se

Senast redigerad av bear den 2011-10-01 klockan 08:34.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009