Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-14, 11:35   #31
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Spyfrog

Nej loket hade nog bara en generator, jag uttrycket mig lite slarvigt bara.

Jag antar att det är den turbinliknande saken ovanpå ångpannan.

Men det finns en cylindrisk burk på höger sida av ångpanna som jag tolkar som en stor kondensator, det var den jag syftade på också.

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 11:42   #32
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej ekan

Jag har en plan!

DONJ hade ju tre sådan här lok och jag misstänker att Spyfrog behöver alla tre.

Det enda som skiljer dom åt är ju målning så jag tänkte bygga den alla tre och lära mig texturering after hand.

Så det första får bli lite enklare, no två lite bättre och det sista kan få vara i leveransmålning. På så sätt kan jag lära mig tekniken.

Man först måste jag få den på banan och det är mycket jag måste lära mig nu om:

Mappstruktur/undermappar
enginspec
Cab
skugga
mm, mm

Och så slidtyrningen förstås


MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 12:29   #33
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej Spyfrog

Nej loket hade nog bara en generator, jag uttrycket mig lite slarvigt bara.

Jag antar att det är den turbinliknande saken ovanpå ångpannan.

Men det finns en cylindrisk burk på höger sida av ångpanna som jag tolkar som en stor kondensator, det var den jag syftade på också.

MVH / BjörnL
Hej Björn

Du, jag gissar att den där "cylindriska burken" på höger sida är enheten, jag minns inte om det är en kompressor eller någon typ av injektor, som gör tryckluft till tryckluftsbromsen. Den kan vara bra att ha om man vill ha broms....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-14, 16:08   #34
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Behållaren som hänger under tanken på vänster sida är huvudbehållaren där man förvarade tryckluft till bromssytemet. På den andra sidan av pannan (höger, sett bakifrån) så sitter en enstegs knorrpump för att trycka ihop luften, driven av ånga från pannan.

Alla lok med elektrisk belysning hade en generator, och det är mycket riktigt den som sitter på pannan, med en liten skorsten pekande rakt upp.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 15:59   #35
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard shadow mesh?

Hej Korvtiger

Tack, hm, då kanske jag bör bygg den i alla fall för bromsar behövs ju.

Nu skall jag skapa skuggor. Så jag måste fråga hur de mesharna skall se ut.

Är det så att jag skapar en MYCEKT! enkel lågpoly model av tex drivbogyn i samma storlek och X,Y,Z plcering som orginalet och texuerar den enfärgat svart? Det är så jag har tolkat det hela.


MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg skugga.jpg (75.2 KB, 125 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 17:37   #36
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Stämmer mycket bra med skuggorna. Dock så brukar ekerhjul ge problem, om man modellerar ekrarna spå sin skugga, den snurrar ju nämligen inte, så då kommer inte skuggbilden att snurra, plus att man faktiskt kan se shadow-meshen om den sticker ut, så gör hjulskuggorna som om det vore solida hjul.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-16, 20:17   #37
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

En kort rapport. Loket är nog ganska klart som modell nu och jag har tillbringat de senaste dagarna med att läsa Aurans Content Creation Guidefrån pärm till pärm.

Jag inser att man nog måste göra det för att fatta grunderna.

Det mesta av foldersturkturen är klar och just nu håller jag på med UW mappning ... med .... det.... tar .... sån .... tid, just nu går det runt i huvet.

Mitt stora problem är bristen på bra bilder av lok så jag har en bekännelse att göra.

LAn, jag har lånat från dina ånglokstexturer och klippt och klistrat för att få grundmaterial, får jag göra så? Snälla. Annars står jag still i bygget är jag rädd.

MVH / BJörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg skinn.jpg (161.9 KB, 102 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-16, 23:40   #38
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Nä jag kunde inte ge mig så det fick bli lite mer arbete.

Men nu får det vara nog för ikväll.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg skiss.jpg (224.3 KB, 98 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 00:12   #39
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Nä jag kunde inte ge mig så det fick bli lite mer arbete.

Men nu får det vara nog för ikväll.

MVH / BjörnL
Det ser väldigt bra ut. Själv har jag inte fått något gjort alls ikväll pga annat jobb..... men du ser ju ut att snart vara klar. Mkt imponerande.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 01:00   #40
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
Standard

Verkar bli dåligt med "pannkaka" till ärtsoppan .
Ser förbaskat bra ut .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 02:13   #41
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard Ahrrrrg

Vad har jag gjort!!!!!!

Att jag har missförstått attachemt points kan jag väl förstå men vad har hänt med texturen, snyft.

Alternativt är detta det misslyckade försök att öka dragkraften som fick DONJ at beställa mallet loken.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg dubbel.jpg (102.5 KB, 104 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 03:32   #42
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

#41
Det ser ut som i screenshotstråden nämde konstnär varit framme eller möjligtvis Salvador Dali. Hoppas att det fixar sig för det ser annars ut att bli ett fint smalspårslok.
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)

Senast redigerad av stickanw den 2011-04-17 klockan 03:34.
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 15:24   #43
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Jag är ju ett fä, jag borde ha lärt mig power of 2 vid det här laget.

Jag hade gjort texturfilen 1024 * 1124 och det går ju inte. När jag rättade den så försköts ju alla mappningarna. Nu är det upprättat i alla fall.

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 16:44   #44
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard Nu behöver jag nog hjälp för att komma vidare

Nu har jag kört in i en åervändsgränd:-( Det gäller Bogeys och attatchment points.

DONJ No5 har ju två bogeys, en drivbogey och en frambogey bestående av ett löphjul.

Eftersom de har olika diameter och behöver snurra med olika hastighet vid animation så har jag altså gjort dom som två bogeyer och faktiskt även gjort dom som två olika KUID som loket anropar. (Detta för att lätt kunna återanvända dom för DONJ 3 och 4).

Animationerna verkar fungera och exporten av lok och bogeys likaså.
Men hur jag än gör så får jag en sallad av dubblerade Bogeys som far omkring lite här och där.

Jag har provat på en mängd olika sätt med placering av a.bog0, a.bog1 och a.bog2 (fast i just denna bild har jag provat utan denna).

Det är alltså något jag missar i hur a.bog 1-n sätts upp och hur de förhåller sig till b.r.main

Jag tycker inte att detta beskrivs särskilt bra utan endasthögst rudimentärt i de tutorails som finns och Aurans egen CCG.


Är det någon som kan peka mig i rätt riktning.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg hjalp.jpg (128.7 KB, 85 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 19:06   #45
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Nu har jag kört in i en åervändsgränd:-( Det gäller Bogeys och attatchment points.

DONJ No5 har ju två bogeys, en drivbogey och en frambogey bestående av ett löphjul.

Eftersom de har olika diameter och behöver snurra med olika hastighet vid animation så har jag altså gjort dom som två bogeyer och faktiskt även gjort dom som två olika KUID som loket anropar. (Detta för att lätt kunna återanvända dom för DONJ 3 och 4).

Animationerna verkar fungera och exporten av lok och bogeys likaså.
Men hur jag än gör så får jag en sallad av dubblerade Bogeys som far omkring lite här och där.

Jag har provat på en mängd olika sätt med placering av a.bog0, a.bog1 och a.bog2 (fast i just denna bild har jag provat utan denna).

Det är alltså något jag missar i hur a.bog 1-n sätts upp och hur de förhåller sig till b.r.main

Jag tycker inte att detta beskrivs särskilt bra utan endasthögst rudimentärt i de tutorails som finns och Aurans egen CCG.


Är det någon som kan peka mig i rätt riktning.

MVH / BjörnL
Ge inte upp! Du är NÄRA målet.
Från en man som höll på i MÅNADER med det där!!!

Jag har jämfört mitt E2 ånglok med ditt eftersom bägge består av 2 boggier.
Jag gör p.s.s som du enligt din bifogade bild med a.bog0 och a.bog1.
Har du definierat a.bog0 och a.bog1 i TOPVIEW??
Din länkade b.r.main ser också bra ut.



Vad jag reagerade mot var dina y värden på a.limback resp a.limfront.
Skall ju vara symmetriska dvs ha samma absoluta y värde.

MEN:
Hur ser din config fil ut?
Du har inte gjort "nåt dumt" där?
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009