![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har tillbringat dagen med att leta efter lokförarna till Lotta och Petter. Till slut hittade jag dom, dom låg och sov, på magen, i vattentanken och eftersom dom saknar fotsuler såg jag dom inte! Så går det när man kopierar a.smoke0 som a.fahrer, a.cabfront, a.cabback, outsideview0 och 1, utan att vrida dom rätt!!! Hela världen blir felvänd 90 grader och lär sig gör man ju aldrig av sina misstag, eller hur?
1914 års "kollåda" eller tender på rikssvengelska har fått lite olika laster. Stenkol var ju lokförarnas favorit, 0,25 kubikmeter räckte för resan Bosjön-Lindfors t.o.r. Träkol, ved eller träspån krävde upp till 10-dubbla mängden för samma resa, med det var krigstid och stenkol var en bristvara så eldaren fick jobba hårt. Stanna ofta och fylla lokets kolskymme från tendern, så vidare några km och så om igen. Lokens texturer är i embryostadiet som ni ser?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 792
|
![]()
SNYGGT!!!!!!!!!!!!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har snidat till två av huvudpersonerna på Bosjöbanan, Lokförare Gustaf Lindqvist på Petter, Lindqvist hade varit i Sydamerika och gör honnör för den svenska flaggan eller fåren i Västerud;-), och hans bromsare och efterträdare, den skicklige Gustav Bengtsson på Lotta:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
|
![]()
Jag är en "smygare" här på forumet, tittar mest och njuter av vad ni andra bygger. Det är ngt speciellt med ångtåg, det kommer man inte ifrån. Det är ett trevligt projekt du håller på med, hoppas att lokförarna inte springer och gömmer sig för dig mer... De borde väl vilja behålla sina jobb? Eller är järnvägsingenjör lan en arbetsgivare som tillåter detta?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Jag har t.ex. försökt få tag i "från inlandet till kusten" av Rolf Sten - en bok som beskriver DONJ. Helt omöjligt - får nöja mig med att låna den.... Önskar att vissa sådana här böcker kunde ges ut igen - kanske som e-böcker om det är för dyrt med tryck? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har just fått Stefan Jungs tillstånd att använda hans välbyggda Henchellok Fabia som bas vid bygget av Petter och Lotta. Det blir många konverteringar och justeringar men lättare än att bygga från scratch.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|