![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Petat lite panna efter önskemål från Mazz. Hade svårt att fläska upp den ursprungliga så den här är skinande ny
![]() ![]() Passade även på att få pannan att se mer ut som den verkliga förebilden och inte som på min ritning som jag för övrigt numera betraktar med största misstänksamhet... Har inte hunnit med fler korrigeringar men fortsätt gärna komma med mer kritik på allt möjligt.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
18 000!? Det är ingenting!
CCG från 2004 säger att man ska lägga sig på ~12 000. Men jag tror att dagens genomsnittsdator utan problem klara 25 000 polys. Och när det endå blir så snyggt så gör det inget om det stiger högre. Om du börjar hamna bortåt 40 000 så tycker jag dock att du bör tänka dig för lite. Men så högt kan du ju lycka till att komma. ![]() Pannan ser bättre ut nu! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Ligger du på 18000 poly på ett väldetaljerat och fint ånglok, så tycker jag att du har lyckats mycket bra. Som referens kan man väl ta CW Rc-lok, som ligger på 30000 poly och det flyter på finfint i simulatorn, även om man "langat ut" några stycken Rc-lok.
Pannan är som sagt väldigt mycket trevligare nu. Det gör mycke på utseendet att "kosta på" lite extra rundhet på stora runda ytor. ![]() Tittat nu en stund på din bild och inte finns det mycke o anmärka nu. ![]() /Mazz, som åker till plats där 1306 finns i morgon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
![]()
Jag vet inte om det är möjligt men jag tror att många med mig skulle tycka det vore kul om kulissen i slidstyrningen rörde sig beroende på hur man kör (cutoff).
![]()
__________________
Kenny |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Detta är vad jag vet inte möjligt, eftersom man skulle behöva flera olika animationer till en boggey. Dessutom är det inte möjligt att ha pendellänken på olika avstånd från mitten på kulissramen då varje ändring av cutoffen (Omkastare?) skulle innebära en ny mesh med en ny animering. Det fungerar inte för att spelet helt enkelt inte är gjort för att det ska funka från början (då man inte ens kunde ha ånglok(?)). Tycker detta är mycket synd, men det finns inte mycket att göra åt. Skulle kunna gå att lösa med riktigt klurig scriptning, men om det skulle gå så hade troligen någon duktig person redan fixat det. Vet ej om Railsimulator är något bättre ur denna synpunkt.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
En upptäckt jag gjorde när jag här om dagen tänkte peta lite med bromsar och hjulupphängning var att den ram som jag gjort var åt helvete fel... vilket gjorde att det blev väldigt svårt att lista ut hur saker och ting skulle passa ihop när ritningar, refrensbilder och modellen inte stämde ihop. Därför har jag beslutat att kassera mina gamla undermånliga ritningar och köra med de ritningar jag fick av Mazz.
Eftersom så mycket är fel kommer jag i det väsentligaste bygga upp loket på nytt från grunden, men naturligtvis stjäla komponenter från den gamla modellen (såsom slidstyrning, panna och modifierad kaross). Ni kanske ser det hela som en rejält steg bakåt, men jag ser det som en chans att gå tillbaka och göra om saker jag inte är nöjd med. Jag tänker även försöka att inte göra mitt vanliga misstag, dvs göra en low-poly modell som jag sedan kladda mängder med smådetaljer på i en salig obalans... Den här gången blir det ett genuint hi-poly bygge. Hoppas ni klarar av att vänta ett tag till ![]() Från grunden som sagt:
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]() Citat:
Önskar att jag kan komma så långt som du fast det kommer nog att ta tid vid min ålder. Håller på med att försöka lära mig Blender som verkar vara flera hundra snäpp bättre än Gax. Du lämnar väll ut loket när det är färdigt? LokKalle
__________________
KAH |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Petat lite mera i ramen, men det går långsamt framåt med mycket gissningsarbete vilket inte är något jag direkt tycker bra om... (konstnärlig frihet är ytterst inspärrande
![]() ![]() Helst skulle jag vilja veta hur bra min ram överenstämmer med verklighetens innan jag går vidare. Så ifall någon som känner till loket (Mazz?) kunde ta en ordentlig titt min på ram och komma med konstruktiv kritik så skulle det verkligen uppskattas.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Tusan va läckert...
![]() Jag ska till lokets omedelbara närhet i helgen, så jag skriver ut din bild på papper och jämför med originalet... Spontant känns öppningarna igen, det är trångt därinne... Så, i skrivande stund har jag ingen annan synpunkt än att det är s**t-snyggt!!! återkommer efter helgen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Västergötland
Inlägg: 258
|
![]()
Hur går det?
Det vore kul med en lägesrapport. ![]()
__________________
/ MVH Elias |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Ska bli!
Har gjort klart hjulupphängningen för drivaxlarna och gjort nya eh.. 'cylinderhus' och börjat modifiera slidstyrningen från den gamla modellen för att passa den nya. Hjulen på bilden är de gamla och ska bytas ut ![]() Det börjar på att kännas bättre nu när man snart är tillbaks på den punkt man var på innan beslutet om helrevidering.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
ett underbart vackert ramverk, men jag undrar bara en sak - hur mycket kommer att synas på den färdiga modellen? Jag modellerar också ramverket men förenklar och reducerar det så mycket det går och texturerna får ge en antydan om detaljer. Det är utsidan vi upplever mest i Trainz - inte ramverkets tvärbalkar och uttag. Detta är inte kritik men ett tips att närma sig en färdig modell snabbare - hoppas du inte tar illa upp? Jag skall försöka hålla mig i början av alfabetet (A-J) så kan du ta slutet (K-W). Vi kan kanske utbyta delar i 3DS- format (Jag sparar alla separata delar som separata "meshes" - återanvändning är ju ett nyckelhål (menar nyckelord) i dag! Lycka till med ett superbt lok:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Medlem
|
![]() ![]() Citat:
![]() Oj sa jag det där ![]() Citat:
Men nåväl, den huvudsakliga anledningen till att "den nya modellen" (med överdriven ram mm.) uppstod var, som kan läsas tidigare i tråden, att jag körde fast helt och hållet eftersom mina ursprungliga ritningar inte var tillräckligt noggranna (skamlöst stulna från en modelljärnvägsbok) vilket ledde till att när jag försökte göra detaljer som inte fanns på ritningen (bromsar, upphängning osv) utifrån Mazz's enorma bildsamling stämde inte inte kartan med terrängen så att säga... Då är det bäst att utgå från teränngen och helt enkelt rita om kartan. Vilket jag då gjorde och såg till att göra den tillräckligt bra för att jag inte skulle villa bort mig igen Sen när alla detaljer är på plats tänker jag optimisera den mycket jag kan, även om jag i nuläget kan ta det rätt lugnt när du lagt polygonribban för svenska ånglok så högt ![]() När det gäller den där alfabetsfilosofin är jag inte riktigt med på noterna, men jag antar att du menar Littera. I så fall om du ska hålla dig till de första halvan så vill jag gärna förhandsboka Litt B eftersom det är det enda lok jag själv har någorlunda enkel tillgång att studera personligen (det står ett utanför konsum i vännäs ![]() När det gäller andra bokstäver får du gärna ta UVW... för de vill jag ogärna umgås med, nej vänta det var visst lok vi talade om, fel av mig ![]() Byta delar låter som en utmärkt idé som vi får spinna vidare på.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() |
||
![]() |
![]() |