Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-26, 23:27   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
en tanke bara angående detta med polly antalet, varför för du inte 2 versioner av loket ? ett low-detail med lägre polly antal för dom som behöver lite lowpolly grejer för datorn, och en där du har dragit på ordentlig en highpolly version för dom som klarar av det. för övrigt ett mycket mycket snyggt lok!
Det kan låta som en fiffig ide, men i praktiken innebär det en massa jobb att dubbelmodellera som det i så fall blir. Tror det är bättre att satsa på den polygon-nivå man själv siktar på, sen får dom som känner att modellen är för tung för sin dator antingen vrida på sina prestandarattar eller så får man skaffa bättre grejjer att köra på. Utvecklingen av ny hårdvara är ju verkligen fördelaktig för vår hobby. Att "snik-modellera" blir bara att den modellen får en väldigt kort livslängd. Bättre att lägga den tiden på fler modeller i så fall.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 17:35   #2
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Petat lite panna efter önskemål från Mazz. Hade svårt att fläska upp den ursprungliga så den här är skinande ny. Vilket iof är lika bra eftersom jag hade lyckats med en del rätt konstiga saker, bland annat runt eldstaden, på den gamla så här kommer en ny 24-sidig panna med samma polycount som den gamla
Passade även på att få pannan att se mer ut som den verkliga förebilden och inte som på min ritning som jag för övrigt numera betraktar med största misstänksamhet...

Har inte hunnit med fler korrigeringar men fortsätt gärna komma med mer kritik på allt möjligt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render15.jpg (88.0 KB, 329 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 18:03   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

18 000!? Det är ingenting!
CCG från 2004 säger att man ska lägga sig på ~12 000. Men jag tror att dagens genomsnittsdator utan problem klara 25 000 polys. Och när det endå blir så snyggt så gör det inget om det stiger högre. Om du börjar hamna bortåt 40 000 så tycker jag dock att du bör tänka dig för lite. Men så högt kan du ju lycka till att komma.

Pannan ser bättre ut nu!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 10:53   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Ligger du på 18000 poly på ett väldetaljerat och fint ånglok, så tycker jag att du har lyckats mycket bra. Som referens kan man väl ta CW Rc-lok, som ligger på 30000 poly och det flyter på finfint i simulatorn, även om man "langat ut" några stycken Rc-lok.

Pannan är som sagt väldigt mycket trevligare nu. Det gör mycke på utseendet att "kosta på" lite extra rundhet på stora runda ytor.

Tittat nu en stund på din bild och inte finns det mycke o anmärka nu.

/Mazz, som åker till plats där 1306 finns i morgon.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 16:00   #5
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Jag vet inte om det är möjligt men jag tror att många med mig skulle tycka det vore kul om kulissen i slidstyrningen rörde sig beroende på hur man kör (cutoff).
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 17:40   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166 Visa inlägg
Jag vet inte om det är möjligt men jag tror att många med mig skulle tycka det vore kul om kulissen i slidstyrningen rörde sig beroende på hur man kör (cutoff).
Detta är vad jag vet inte möjligt, eftersom man skulle behöva flera olika animationer till en boggey. Dessutom är det inte möjligt att ha pendellänken på olika avstånd från mitten på kulissramen då varje ändring av cutoffen (Omkastare?) skulle innebära en ny mesh med en ny animering. Det fungerar inte för att spelet helt enkelt inte är gjort för att det ska funka från början (då man inte ens kunde ha ånglok(?)). Tycker detta är mycket synd, men det finns inte mycket att göra åt. Skulle kunna gå att lösa med riktigt klurig scriptning, men om det skulle gå så hade troligen någon duktig person redan fixat det. Vet ej om Railsimulator är något bättre ur denna synpunkt.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-18, 19:43   #7
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

En upptäckt jag gjorde när jag här om dagen tänkte peta lite med bromsar och hjulupphängning var att den ram som jag gjort var åt helvete fel... vilket gjorde att det blev väldigt svårt att lista ut hur saker och ting skulle passa ihop när ritningar, refrensbilder och modellen inte stämde ihop. Därför har jag beslutat att kassera mina gamla undermånliga ritningar och köra med de ritningar jag fick av Mazz.

Eftersom så mycket är fel kommer jag i det väsentligaste bygga upp loket på nytt från grunden, men naturligtvis stjäla komponenter från den gamla modellen (såsom slidstyrning, panna och modifierad kaross).

Ni kanske ser det hela som en rejält steg bakåt, men jag ser det som en chans att gå tillbaka och göra om saker jag inte är nöjd med. Jag tänker även försöka att inte göra mitt vanliga misstag, dvs göra en low-poly modell som jag sedan kladda mängder med smådetaljer på i en salig obalans... Den här gången blir det ett genuint hi-poly bygge. Hoppas ni klarar av att vänta ett tag till

Från grunden som sagt:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render16-1.jpg (23.2 KB, 182 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-19, 11:48   #8
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard Kritik!?!

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Petat lite panna efter önskemål från Mazz. Hade svårt att fläska upp den ursprungliga så den här är skinande ny. Vilket iof är lika bra eftersom jag hade lyckats med en del rätt konstiga saker, bland annat runt eldstaden, på den gamla så här kommer en ny 24-sidig panna med samma polycount som den gamla
Passade även på att få pannan att se mer ut som den verkliga förebilden och inte som på min ritning som jag för övrigt numera betraktar med största misstänksamhet...

Har inte hunnit med fler korrigeringar men fortsätt gärna komma med mer kritik på allt möjligt.
Kritik....Ja. Kan bara säga KANON!
Önskar att jag kan komma så långt som du fast det kommer nog att ta tid vid min ålder.
Håller på med att försöka lära mig Blender som verkar vara flera hundra snäpp bättre än Gax.

Du lämnar väll ut loket när det är färdigt?

LokKalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-28, 22:01   #9
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Petat lite mera i ramen, men det går långsamt framåt med mycket gissningsarbete vilket inte är något jag direkt tycker bra om... (konstnärlig frihet är ytterst inspärrande). Och så vitt jag vet börjar den på att vara färdig snart så att man kan gå tillbaka till att göra saker som faktiskt kommer synas

Helst skulle jag vilja veta hur bra min ram överenstämmer med verklighetens innan jag går vidare. Så ifall någon som känner till loket (Mazz?) kunde ta en ordentlig titt min på ram och komma med konstruktiv kritik så skulle det verkligen uppskattas.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render16-4.jpg (37.3 KB, 413 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 01:04   #10
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Tusan va läckert...

Jag ska till lokets omedelbara närhet i helgen, så jag skriver ut din bild på papper och jämför med originalet... Spontant känns öppningarna igen, det är trångt därinne... Så, i skrivande stund har jag ingen annan synpunkt än att det är s**t-snyggt!!!

återkommer efter helgen!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-08, 16:16   #11
trainz_bonden
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Västergötland
Inlägg: 258
Standard

Hur går det?
Det vore kul med en lägesrapport.
__________________
/ MVH Elias
trainz_bonden besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-23, 22:58   #12
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av trainz_bonden Visa inlägg
Hur går det?
Det vore kul med en lägesrapport.
Ska bli!
Har gjort klart hjulupphängningen för drivaxlarna och gjort nya eh.. 'cylinderhus' och börjat modifiera slidstyrningen från den gamla modellen för att passa den nya. Hjulen på bilden är de gamla och ska bytas ut

Det börjar på att kännas bättre nu när man snart är tillbaks på den punkt man var på innan beslutet om helrevidering.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg littsbigen.jpg (69.3 KB, 287 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 19:30   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Petat lite mera i ramen, men det går långsamt framåt med mycket gissningsarbete vilket inte är något jag direkt tycker bra om... (konstnärlig frihet är ytterst inspärrande). Och så vitt jag vet börjar den på att vara färdig snart så att man kan gå tillbaka till att göra saker som faktiskt kommer synas

Helst skulle jag vilja veta hur bra min ram överenstämmer med verklighetens innan jag går vidare. Så ifall någon som känner till loket (Mazz?) kunde ta en ordentlig titt min på ram och komma med konstruktiv kritik så skulle det verkligen uppskattas.
Sealpower,
ett underbart vackert ramverk, men jag undrar bara en sak - hur mycket kommer att synas på den färdiga modellen? Jag modellerar också ramverket men förenklar och reducerar det så mycket det går och texturerna får ge en antydan om detaljer. Det är utsidan vi upplever mest i Trainz - inte ramverkets tvärbalkar och uttag. Detta är inte kritik men ett tips att närma sig en färdig modell snabbare - hoppas du inte tar illa upp? Jag skall försöka hålla mig i början av alfabetet (A-J) så kan du ta slutet (K-W). Vi kan kanske utbyta delar i 3DS- format (Jag sparar alla separata delar som separata "meshes" - återanvändning är ju ett nyckelhål (menar nyckelord) i dag!

Lycka till med ett superbt lok:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 21:48   #14
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan
Fyllde på med bilderna på S1. Då Sealpower ursprungligen hade tänkt att göra S1-loket. Men han hade för dåligt med referensmaterial för det, då han startade bygget. Eventuellt skulle S1 stå på tur efter loket, som han håller på med nu.
Alltid trevligt med nya bilder Bengan, även om det inte var riktigt rätt motiv den här gången Sant är ju i och för sig att tanken ursprungligen var att göra Sa/S1 som var ett bra mycket vanligare lok än Sb som knappt fanns alls. I nuläget är det inte troligt att jag kommer göra någon S1:a inom överskådlig framtid då fokus ligger på att få det här aset samt 30-talsvagnen färdiga, i den mån jag har nåt fokus alls. Nästa lok blir sannorlikt mitt redan påbörjade men ännu topphemliga B-lok...

Oj sa jag det där

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Sealpower,
ett underbart vackert ramverk, men jag undrar bara en sak - hur mycket kommer att synas på den färdiga modellen? Jag modellerar också ramverket men förenklar och reducerar det så mycket det går och texturerna får ge en antydan om detaljer. Det är utsidan vi upplever mest i Trainz - inte ramverkets tvärbalkar och uttag. Detta är inte kritik men ett tips att närma sig en färdig modell snabbare - hoppas du inte tar illa upp? Jag skall försöka hålla mig i början av alfabetet (A-J) så kan du ta slutet (K-W). Vi kan kanske utbyta delar i 3DS- format (Jag sparar alla separata delar som separata "meshes" - återanvändning är ju ett nyckelhål (menar nyckelord) i dag!

Lycka till med ett superbt lok:
Var ska man börja när man håller försvarstal? Ramen är svår att försvara till och med inför sig själv och ens lätt sadistiska polygonjagarfilosofi...
Men nåväl, den huvudsakliga anledningen till att "den nya modellen" (med överdriven ram mm.) uppstod var, som kan läsas tidigare i tråden, att jag körde fast helt och hållet eftersom mina ursprungliga ritningar inte var tillräckligt noggranna (skamlöst stulna från en modelljärnvägsbok) vilket ledde till att när jag försökte göra detaljer som inte fanns på ritningen (bromsar, upphängning osv) utifrån Mazz's enorma bildsamling stämde inte inte kartan med terrängen så att säga... Då är det bäst att utgå från teränngen och helt enkelt rita om kartan. Vilket jag då gjorde och såg till att göra den tillräckligt bra för att jag inte skulle villa bort mig igen

Sen när alla detaljer är på plats tänker jag optimisera den mycket jag kan, även om jag i nuläget kan ta det rätt lugnt när du lagt polygonribban för svenska ånglok så högt - hoppas du inte tar illa upp.

När det gäller den där alfabetsfilosofin är jag inte riktigt med på noterna, men jag antar att du menar Littera. I så fall om du ska hålla dig till de första halvan så vill jag gärna förhandsboka Litt B eftersom det är det enda lok jag själv har någorlunda enkel tillgång att studera personligen (det står ett utanför konsum i vännäs ).

När det gäller andra bokstäver får du gärna ta UVW... för de vill jag ogärna umgås med, nej vänta det var visst lok vi talade om, fel av mig

Byta delar låter som en utmärkt idé som vi får spinna vidare på.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009