Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-27, 18:03   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

18 000!? Det är ingenting!
CCG från 2004 säger att man ska lägga sig på ~12 000. Men jag tror att dagens genomsnittsdator utan problem klara 25 000 polys. Och när det endå blir så snyggt så gör det inget om det stiger högre. Om du börjar hamna bortåt 40 000 så tycker jag dock att du bör tänka dig för lite. Men så högt kan du ju lycka till att komma.

Pannan ser bättre ut nu!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 10:53   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Ligger du på 18000 poly på ett väldetaljerat och fint ånglok, så tycker jag att du har lyckats mycket bra. Som referens kan man väl ta CW Rc-lok, som ligger på 30000 poly och det flyter på finfint i simulatorn, även om man "langat ut" några stycken Rc-lok.

Pannan är som sagt väldigt mycket trevligare nu. Det gör mycke på utseendet att "kosta på" lite extra rundhet på stora runda ytor.

Tittat nu en stund på din bild och inte finns det mycke o anmärka nu.

/Mazz, som åker till plats där 1306 finns i morgon.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 16:00   #3
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Jag vet inte om det är möjligt men jag tror att många med mig skulle tycka det vore kul om kulissen i slidstyrningen rörde sig beroende på hur man kör (cutoff).
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 17:40   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166 Visa inlägg
Jag vet inte om det är möjligt men jag tror att många med mig skulle tycka det vore kul om kulissen i slidstyrningen rörde sig beroende på hur man kör (cutoff).
Detta är vad jag vet inte möjligt, eftersom man skulle behöva flera olika animationer till en boggey. Dessutom är det inte möjligt att ha pendellänken på olika avstånd från mitten på kulissramen då varje ändring av cutoffen (Omkastare?) skulle innebära en ny mesh med en ny animering. Det fungerar inte för att spelet helt enkelt inte är gjort för att det ska funka från början (då man inte ens kunde ha ånglok(?)). Tycker detta är mycket synd, men det finns inte mycket att göra åt. Skulle kunna gå att lösa med riktigt klurig scriptning, men om det skulle gå så hade troligen någon duktig person redan fixat det. Vet ej om Railsimulator är något bättre ur denna synpunkt.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-18, 19:43   #5
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

En upptäckt jag gjorde när jag här om dagen tänkte peta lite med bromsar och hjulupphängning var att den ram som jag gjort var åt helvete fel... vilket gjorde att det blev väldigt svårt att lista ut hur saker och ting skulle passa ihop när ritningar, refrensbilder och modellen inte stämde ihop. Därför har jag beslutat att kassera mina gamla undermånliga ritningar och köra med de ritningar jag fick av Mazz.

Eftersom så mycket är fel kommer jag i det väsentligaste bygga upp loket på nytt från grunden, men naturligtvis stjäla komponenter från den gamla modellen (såsom slidstyrning, panna och modifierad kaross).

Ni kanske ser det hela som en rejält steg bakåt, men jag ser det som en chans att gå tillbaka och göra om saker jag inte är nöjd med. Jag tänker även försöka att inte göra mitt vanliga misstag, dvs göra en low-poly modell som jag sedan kladda mängder med smådetaljer på i en salig obalans... Den här gången blir det ett genuint hi-poly bygge. Hoppas ni klarar av att vänta ett tag till

Från grunden som sagt:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render16-1.jpg (23.2 KB, 182 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-19, 00:45   #6
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Så där ja... Det får slutgöra dagens arbete. Har byggt vidare på ramen och plockat in såväl panna och hytt från den tidigare modellen fast med nya tankar och snart även ett nytt mer realistiskt tak.

Borde vara tillbaka på samma nivå igen på nolltid
Bifogade bilder
Filtyp: jpg render16-2.jpg (58.9 KB, 157 visningar)
Filtyp: jpg render16-3.jpg (53.3 KB, 156 visningar)
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-19, 01:32   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sealpower Visa inlägg
Så där ja... Det får slutgöra dagens arbete. Har byggt vidare på ramen och plockat in såväl panna och hytt från den tidigare modellen fast med nya tankar och snart även ett nytt mer realistiskt tak.

Borde vara tillbaka på samma nivå igen på nolltid
Se där, den som väntar på något gott.......
Kul att du är på G igen .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009