![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Har hamnat i bryderier när det gäller det äldre signalsystemet och slutpunktstopplykta. I Exempelbanan för semaforer ”ex7” har stopplyktan beteckningen ”ex7 A” medan semaforen före betecknas ”ex7 B” (mot norr). Men så finns det ju ytterligare en semafor, nämligen för udda tåg (mot söder). Den har i exemplet beteckningen ”ex7 A” – alltså samma beteckning som stopplyktan.
Men läser man manualen skall stoppljuset betecknas på samma sätt som en semafor, men med den första lediga bokstaven efter semaforen. Det innebär väl att stopplyktan i ex7 med beteckningen A egentligen borde heta C – annars blir det ju en semafor. Tyvärr har inte stoppbockarna fått sina beteckningar i Exempelbanorna. Men jag antar att de skall betecknas som om tåget går in mot stoppbocken. Anledningen till ovanstående att jag inte får en osynlig master till semafor att fungera. Frågorna/påståendena är ett led i den ständiga jakten efter felkällor. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
EDIT: Att stoppbockarna inte har någon beteckning i det här fallet gör ingenting, då det står en huvudsignal (spsi) före som alltid visar stopp. Arrangemanget simulerar bara nästa stationsgräns.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-09-13 klockan 23:32. |
|
![]() |
![]() |