|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2002-05-31, 13:42 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2002
|
Hjälp!!! [med ommålning, consists...]
Hejsan!
Finns det någon som kan förklara för mig hur man gör om .s, .sd och .eng filer till en repaint(Zzars tips fungerar inte)? Jag har försökt men får bara felmedelande när jag ska skapa consist. Jag kan heller inte få målningen att dyka upp i consist-editorn. Finns det någon som kan hjälpa mig? Tack på förhand! / Joel Edited by - Joel on 31 May 2002 12:45:08 |
|
2002-05-31, 13:53 | #2 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
Snälla Joel
Nästa gång du behöver hjälp skriv lite mer som rubrik. Då blir det mycket lättare för folk som bara skummar igenom forumet att se att någon, som du nu behöver hjälp med ommålning... Tycker du själv att "Hjälp!!!" är en bra rubrik? Låter inte "Behöver hjälp med modeller vid ommålning" bättre? /Fredrik Forumvärd |
2002-05-31, 13:53 | #3 |
Member
Reg.datum: Apr 2002
|
Döp om alla tre filerna till det namn du valt, t.ex. myengine.s, myengine.sd & myengine.eng.
Öppna sd-filen med wordpad och ändra så att det står namnet på din s-fil däri. Öpnna eng-filen med wordpad och ändra namnet på s-filen som står däri. Eng-filen har två delar (engine & wagon tror jag de heter) dessa delar skall du också ändra identiteten för, dessutom har de referenser till varandra (delarna) som också måste korrigeras. Slutligen vill du nog också ändra namnet och beskrivningen som finns i slutet av filen. Missar man att ändra alla ställen i eng-filen får man problemet med att aktivitets-editorn visar samma bild för flera lok. Har ingen eng-fil tillgänglig just nu men behöver du ytterligare hjälp är jag säker att någon kan infoga ett exempel. /Okrasa |
2002-06-01, 12:43 | #4 |
Medlem
|
|
2002-06-01, 12:52 | #5 |
Medlem
|
Alla förekomster av det gamla namnet skall ändras till det nya...
I en eng-fil, som heter hej.eng, som du namnbyter till hejsan msåte du alltså ändra alla förekomster av "hej" till "hejsan" annars blir det helt fel... Jonas M. Bobjörk http://www.bobjork.nu/download/btab/ VD, BTAB Knr, Connex |
2002-06-01, 12:56 | #6 |
Medlem
|
|
2002-06-02, 21:49 | #7 | |
Medlem
|
Citat:
/ Joel |
|
2002-06-03, 12:54 | #8 | |
Medlem
|
Citat:
Jonas M. Bobjörk "Vem är du att dömma en smörgås? Den är ju inte mer än macka!" http://www.bobjork.nu/download/btab/ VD, BTAB Knr, Connex |
|
2002-06-06, 14:35 | #9 | |
Medlem
|
Citat:
/ Joel Edited by - Joel on 06 June 2002 13:36:27 |
|
2002-06-06, 18:50 | #10 |
Member
Reg.datum: Apr 2002
|
Okej, skall försöka.
För exemplet skull antar jag att du skall göra ett lok med namnet 'Laban'. Först, det är tre filer som är berörda: .s, .sd och .eng (som du själv listade upp). Byt namn på alla tre filerna till Laban.s, Laban.sd & Laban.eng. Nu är s-filen klar och du behöver inte göra något mer med den. Öppna Laban.sd med Wordpad och du ser texten SHAPE och senare namnet på en s-fil, ändra s-filen till Laban.s. Nu är sd-filen klar. Slutligen eng-filen, öppna även den med Wordpad. I början på filen hittar du följande: <pre id=code> Wagon ( Laban Type ( Engine ) WagonShape ( Laban.s ) </pre id=code> Ändra de ställen jag markerat med rött. Lite längre ned hittar du: <pre id=code> Engine ( Laban Wagon ( Laban ) </pre id=code> Igen är det röda det som skall ändras. Slutligen också stället: <pre id=code> Name ( "Laban" ) </pre id=code> Förmodligen vill du även ändra beskrivningen som följer efter namnet. Beroende på hur du tänkt dig det hela kan du behöva ändra ljud & cabview också men om du kopierar dessa foldrar från originalet bör det inte vara något problem. Ordningen som sakerna står i eng-filen är inte strikt tvingande varför din eng-fil kan se något annorlunda ut men styckena ovan där det står Engine, Wagon & WagonShape är de viktigaste och skall alltid finnas om du söker. /Okrasa |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Jag behöver hjälp! Snälla hjälp mig! | ghost | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 3 | 2003-05-12 20:06 |
Får ja ingen hjälp får det bli så här...[Och nu bl | prymikom | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 24 | 2003-01-03 19:18 |
Hjälp! [Behöver instl. hjälp efter formatering] | Yzerman | Off-topic | 16 | 2002-10-09 18:09 |
Hjälp mej [med bilduppladdning] | Stefan | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 2 | 2002-10-05 01:39 |
Hjälp [med spårvagn] | Stefan | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 1 | 2002-06-21 22:41 |