Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-21, 16:26   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard Kört fast med mappning.

Trodde att jag hade kommit på det hela.
Gjorde om huset, fixade till vindskivorna och började mappa med Fredriks texture.
Men någonting går snett med kortsidorna. Se fönstrena.

Har mappat om hela huset ett flertal gånger och har även byggt om huset helt från grunden en 3-4 gånger. Inbillar mig, att jag har gjort på samma sätt som jag gjorde från början. Då det gick bra med kortsidorna, men någonstans måste jag ha missat. Läst om guiden och gjort rätt tror jag, men måste ha stirrat mig blind någonstans på vägen.
Det ända positiva är att jag har börjat lära mig dom olika stegen efter all ombyggnad.

Vad kan jag ha gjort för fel.

Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-12-21, 20:21   #2
SubTrain
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Bengan

Trodde att jag hade kommit på det hela.
Gjorde om huset, fixade till vindskivorna och började mappa med Fredriks texture.
Men någonting går snett med kortsidorna. Se fönstrena.

"Klipp"

Har mappat om hela huset ett flertal gånger och har även byggt om huset helt från grunden en 3-4 gånger. Inbillar mig, att jag har gjort på samma sätt som jag gjorde från början. Då det gick bra med kortsidorna, men någonstans måste jag ha missat. Läst om guiden och gjort rätt tror jag, men måste ha stirrat mig blind någonstans på vägen.
Det ända positiva är att jag har börjat lära mig dom olika stegen efter all ombyggnad.

Vad kan jag ha gjort för fel.

Bengan
Hej Bengan!

Den känsla jag fick är som jag försökt skissa på bilden;

Jag tror att du har flyttat upp texturen i tre olika omgångar; Höger Mitten & Vänster (De feta gula punkterna) ; Därav de sneda rutorna.
Hoppas det är till någon ledning

Bit ihop och kämpa! [}] GMax är inte lätt alla gånger...

Moving Steel on Land and Under Water
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-22, 20:22   #3
Bengan

Standard

Sub train.

Det var nog där felet låg.

Första husbygget jag gjorde, så stämde nog takvinkeln rätt precis och därför fick jag nog till det bättre där.
På alla dom andra byggena, jag gjorde. Så var taklutningen inte lika brant. Så dom 6 punkterna skalade jag ner och drog upp den i mitten till husnokeln. Dom två ute på kantena, passade jag in i övre gaveln och dom 3 i nederkant passade jag in i nederkanten och hörnen.
Med dessa 3 olika stegen, så måste jag väl ha förändrat själv mappningen, så att fönstrena drogs upp i ena änden.

Stämmer det tro eller har jag lyckats få till det, utan att veta vad jag har gjort.

Sedan har jag två nya frågor.

Fråga 1.

Lutning av taket. Går det att se någonstans vilken taklutning man har på taket. Om lutningen ligger på 20 eller 30 grader t.ex.

Fråga 2.

Som inte är aktuellt för mig på lång tid (tror jag).
I Fredriks guide 8. Visar han en Y7 liknande modell.
Blev bara nyfiken.
Om man bygger ett lok, vagn eller något annat objekt.
Som ser likadant ut på bägge sidor.
Räcker det inte att bara göra ena halvan. t.ex om vi tar den modellen som påminner om Y7 i del 8. Delar den på mitten längsgående och bygger bara ena sidan av modellen. När den delen sedan är färdig. Går det att kopiera den och sedan spegelvända den och sätta ihop med den andra halvan då.

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-22, 22:21   #4
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Helt rätt Bengan!

Om man har en modell som är symetrisk så går det utmärkt med att bara göra ena hälften och sedan spelga den.

Ett lite mer smidigare sätt är skapa en box och dela den mitt itu, ta bort ena hälften och sedan direkt spegla (kommandot mirror) den kvarvarande hälften och använda "instance". Det gör att allt man gör på den kvarvarande hälften automatiskt görs på den speglade delen också. På detta sätt får man direkt se hur modellen blir.

Så du tänker helt rätt Bengan!

Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-22, 23:43   #5
Bengan

Standard

Tack Fredrik.
Precis det svaret jag hade hoppats på.
Så med andra ord, om jag skulle försöka bygga en tunnelmynning.
Så kan jag dela på en box och bygga en tunnelöppning och ändå få två. En till motsatta sida eller är jag ute och cyklar.

Har suttit och lekt med lite annat i gmax.

Har försökt att göra en genomskärning i ett berg. För att se hur det kan se ut.
Ska försöka lära mig att forma till berget lite grann och få det att gå ner i backen i varje ände och även försöka att få till lite bättre texturer. Går det bra, så kanske jag försöker mig på att göra en tunnelmynning som är insprängd i berget. Sen får vi se, om jag klarar av att göra en tunnel.

Bengan.

Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Problem med att få en snygga och fast kant(åar) Olaf Lindström Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 6 2004-11-18 18:30
NYMÅLAT FAST FUNKAR EJ Stefan 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 3 2003-11-14 15:00
Pursche, du har ju kört Itino! Pson Off-topic 9 2003-02-23 17:16
Varför hackar det fast jag har köpt värstingdator? pgn808 MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 15 2002-12-25 14:25
Vilka lok har ni åkt i eller kört Dson Off-topic 29 2002-09-04 22:13

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:27.